״דרמה בעולם הערבי. בהודעה מתואמת ניתקו סעודיה, מצרים, איחוד האמירויות, בחריין ותימן את יחסיהן הדיפלומטיים עם הנסיכות. סעודיה הודיעה כי על אזרחיה לעזוב את קטאר תוך 14 יום.״ זו הכותרת של כתבה שפורסמה הבוקר ב-Ynet.

זה לא חדש שמדינות רבות בעולם הערבי, ובפרט מדינות סוניות, מטיחות טענות קשות כלפי קטאר. המדינה הקטנה מהמפרץ הערבי כבר מזמן הפסיקה לשחק לפי הכללים וידוע שהיא תומכת, בין השאר, בארגוני טרור שונים וביניהם החמאס. בזמן האחרון נקטו מספר מדינות בפעולות נגד קטאר, או נגד חברות קטאריות, אבל אני לא בטוח שמישהו ציפה למהלך מתואם שבו מספר מדינות גדולות פשוט מנתקות יחסים דיפלומטיים ברגע אחד. אבל זה מה שקרה.

כתבה שפורסמה בעיתון הארץ ביום חמישי האחרון אומנם לא חזתה את האירוע אבל סיכמה יפה את המצב הבעייתי באזור.

ראש הנציגות הישראלית לשעבר בקטאר, אלי אבידר, הסביר בתוכנית רדיו הבוקר על חלק מההשלכות של המצב החדש. הוא בין השאר טוען שקרוב למיליון אזרחים זרים צפויים לעזוב בקרוב את קטאר.

קטאר כמובן מתנגדת לכל הטענות שעלו כלפיה.

ההשפעה על התנועה האווירית באזור

המדיניות שבחרו לנתק את הקשרים עם קטארסעודיה, מצרים, איחוד האמירויות, בחריין ותימןסגרו באופן מיידי את הגבולות הימיים, היבשתיים והאוויריים עם קטאר. כלומר, הן בין השאר סגרו את המרחב האווירי שלהן לטיסות של חברות קטאריות. מדובר בצעד קיצוני מאוד.

ההשפעה הראשונה, אם כן, היא על נתיבי הטיסה של קטאר איירוויס. החברה הקטארית תאלץ לטוס בנתיבים ארוכים יותר כדי להימנע משטחן האווירי של המדיניות לעיל. סביר להניח שהחברה לא תבטל באופן מיידי טיסות ליעדים ברחבי העולם, מלבד כמובן טיסות ליעדים במדינות האלו, אבל בהחלט ייתכן שלו״ז הטיסות ליעדים רבים ישובש באופן משמעותי. הרבה טיסות יהפכו לארוכות יותר והמשמעות הכספית גדולה.

ההשפעה המיידית השניה היא שטיסות של חברות תעופה מאותן מדינות לקטאר וטיסות של קטאר איירוויס ליעדים באותן מדינות הופסקו כבר היום. החברות שהורידו בינתיים טיסות מהלו״ז שלהן: אמירטס, אתיהאד, אייר ערביה, סעודיה (סעודי ערביאן איירליינס), פליידובאי וכמובן קטאר איירוויס. החברות האלו מציעות החזר מלא על כרטיסי טיסה שנרכשו לטיסות שבוטלו.

Three Major Gulf Airlines - Qatar Airways, Emirates and Etihad

חברת ארקיע, לעומת זאת, הודיעה שבינתיים לא חל שינוי מצידה בשיתוף הפעולה עם החברה הקטארית. ארקיע מציעה כיום טיסות ללרנקה וטיסות המשך של קטאר איירוויס מלרנקה ליעדים רבים באסיה וברחבי העולם (דרך דוחא, כמובן). טוב, נו, לישראל אין יחסים דיפלומטיים רשמיים לנתק עם קטאר כך שארקיע יכולה להמשיך לפעול כרגיל כנראה.

ישראלים רבים טסים עם קטאר איירוויס באופן קבועבדר״כ לאסיה. החברה הקטארית כמובן לא טסה לת״א ולכן הטיסה הראשונה במסלול לרוב תהיה ללרנקה, אתונה, עמאן או איסטנבול ומשם בטיסות המשך. ירדן לא הודיעה בינתיים על ניתוק יחסים עם קטאר ומכאן שרויאל ג׳ורדניאן לא הודיעה על הפסקת הטיסות בין עמאן לדוחאכך שהנתיב הזה עדיין פתוח לישראלים ובכלל.

לסיכום

כדאי להמשיך לעקוב אחרי המצב החדש במזרח התיכון שיש לו השפעה ישירה על הפעילות התעופתית באזור. במיוחד אם אתם מחזיקים כרגע בכרטיס עתידי לטיסות של קטאר איירוויס או חברה אחרת שם באזור. ייתכן שיהיו שינויים משמעותיים בנתיבי הטיסה מעל האזור.

4 תגובות

השאר תגובה