אל תבינו אותי לא נכון. אני שמח שאלעל השכילה לרכוש שורה של מטוסים מהדגם המתקדם ביותר של בואינג במטרה לרענן ולהצעיר את הצי שלה. אני שמח שהמטוס הראשון כבר נחת בארץ והוא יכנס לשירות מבצעי בשבועות הקרובים. אני שמח שבשעה טובה נושאת הדגל שלנו מסוגלת להציע מוצר איכותי ותחרותי בשוק בינ״ל שרק הופך למאתגר יותר משנה לשנה. אני שמח שעכשיו יש לי תמריץ חזק יותר לטוס עם אלעל ובפרט במחלקות הפרימיום.

אז כן, הגעת המטוס החדש לישראל היא בשורה אמיתית. על זה צריכים להסכים גם אלו שלא אוהבים לטוס עם אלעל ויש להם תלונות רבות על החברה.

אבל

צריך להיכנס קצת לפרופורציות.

הפקה ענקית ומילים גדולות

אתמול בבוקר התקיים בנתב״ג טקס בנוכחות 2,400 משתתפים שעלותו מוערכת ב-670,000 ש״ח. כולם, כולל שרים ובכירים אחרים, הגיעו כדי להגיד מזל טוב לאלעל שקיבלה את מטוסה החדש שכביכול הולך לשנות את עתיד החברה.

ברגע נחיתת המטוס החל להתנגן השיר נולדתי לשלום׳ של עוזי חיטמן. המטוס החדש כנראה לא נועד רק להביא הצלחה כלכלית לאלעל אלא גם שלום למזרחהתיכון. כנראה שלבואינג יש מהנדסים יוצאים מן הכלל.

ואם כבר עסקינן באנשים מצוינים אז הנה ציטוט מדבריו של יו״ר וועד טייסי אלעל החדש רן אלקבץ:

"השילוב בין המטוס המתקדם בעולם ובין הטייסים הטובים בעולם מבטיח לנוסע הישראלי רבות בדיוק מבצעי מושלם. אין ספק שיחד עם צוותי הדיילים הנפלאים שלנו, עם המכונאים המקצועיים, עם אנשי הבטחון שאין דומים להם בעולם ועם עוד מאות אנשים שעוסקים במלאכה, הנוסע הישראלי שיבחר לטוס באל על יזכה מעתה לחוויית טיסה שטרם נראתה״.

תרשו לי לתרגם. ״הטייסים הטובים בעולם״הכוונה כנראה לטייסים שעושים עבודה טובה מאוד בשיבוש לו״ז הטיסות של החברה שמעסיקה אותם מבלי להכריז על שביתה מסודרת. ״דיוק מבצעי מושלם״התייחסות לנתוני הפעילות המבצעית של חברה התעופה שדורגה במקום האחרון מבין 55 חברות תעופה בינ״ל בסקר השנתי של חברת FlightStats בשנת 2016. ״צוות הדיילים הנפלאים״אלו שנמצאים כבר חודשים ארוכים בסכסוך משמעותי עם הנהלת החברה על תנאי העסקה רעים במיוחד כשרבים מהם מתלוננים על משכורת מתחת למשכורת המינימום המותרת בחוק. ״מאות אנשים שעוסקים במלאכה״אפשר לקוות שהכוונה גם ל1,400 עובדי התחזוקה של החברה שערכו הפגנה גדולה במהלך טקס קבלת המטוס החדש במחאה על תנאי ההעסקה שלהם. ״חוויית טיסה שטרם נראתה״כנראה שהכוונה לטיסות אלעל בלבד משום שבואינג מסרה כבר 235 מטוסים אחרים מדגם זה לחברות תעופה ברחבי העולם.

גם מנכ״ל החברה, דוד מימון, לא חסך בהגזמות ואמר:

״אנחנו מבטיחים חוויית לקוח מעולם אחר״

״היום מתחיל עידן חדש באלעל״

״היום אני חותם על כך שנרוויח 70-60 מיליון שקלים כל רבעון״

אבל אז בא שר התחבורה ישראל כץ והראה לשניים הקודמים מה עושה פוליטיקאי. כי הרי אם כבר מדברים על מטוס חדש, למה שלא נדבר גם על מאזן הכוחות במזרחהתיכון? זה כ״כ מתבקש.

"אנחנו חולקים מודיעין משותף מול איומי הטרור הסוני של דעא"ש ואלקעאידה ומול החתרנות השיעית והתמיכה בטרור מבית מדרשה של איראן. אסור לאפשר לאיראן להתבסס צבאית בסוריה ולהקים חזית צפונית מול ישראל, ואסור לאפשר לה להקים מסדרון יבשתי שיחבר בציר של טרור בין טהרן לבירות.

"ארה"ב חייבת לחזור לעמדת הובלה והנהגה באזור. מדיניות ההנהגה מאחור של הממשל האמריקאי היוצא נכשל ואיפשר לציר הרשע האיראני, בגיבוי רוסיה, להגיע לעמדת השפעה מכרעת שמאיימת על בנותבריתה של ארה"ב באזור. ישראל תפעל לשמור על ביטחונה מול כל איום. ישראל לא תאפשר לאיראן וגרורותיה באזור להקים צפונית ולאיים על העורף ועל תשתיות לאומיות בישראל. נעשה כל שנדרש כדי למנוע זאת"

חשוב להבהיר שמטוסי הדרימליינר הם בניבריתה של מדינת ישראל, הם מעוניינים בשלום במזרחהתיכון והם לא ינוחו בהאנגרים שלהם עד שהטרור יובס. מטוסי הדרימליינר עוזרים למדינת ישראל להגן על עצמה מאיומים ולכן זו בשורה גדולה שאלעל, שכנראה מהווה זרוע ביטחונית שפועלת בשת״פ מלא עם חיל האוויר, לקחה חזקה על אמצעי צבאי כ״כ משמעותי.

או שהשר כץ פשוט התבלבל וחשב שהוא בטקס אחר.

LY Dreamliner Model

מטוס הדרימליינר החדש

קודם כל, מישהו צריך להגיד את זה: את המטוס הראשון מדגם 787-9 מסרה בואינג כבר ביולי 2014. כן, לפני קצת יותר משלוש שנים. מאז היא מסרה 235 מטוסים נוספים לכמה עשרות חברות תעופה (ישירות או באמצעות חברות ליסינג). עדיין מדובר במטוס חדיש וחדש אבל אלעל רחוקה מלהיות חברת התעופה הראשונה או היחיד שתפעיל אותו. ואם כבר משתמשים בשם ״דרימליינר״המטוס הראשון מהדגם הראשון בסדרה, 787-8, נמסר ללקוח הראשון כבר בספטמבר 2011.

המטוס החדש של אלעל יכלול גם מחלקת פרימיוםאקונומי שלא מוצעת בשאר המטוסים בצי החברה. מחלקת השירות החדשה, בעיניי, היא הבשורה האמיתיתוגם כאן אלעל רק מיישמת טרנד שהחל לפני שנים רבות וכבר אומץ מזמן ע״י כמעט כל חברה תעופה גדולה בעולם.

ElAl Dreamliner PremEconomy 2

אילו חברות שולחות מטוסי בואינג 787 לנתב״ג? הרשימה כוללת את אייר אירופה, אייר קנדה, בריטיש, היינאן איירליינס, יונייטד ולפעמים גם רויאל ג׳ורדניאן. אפילו אתיופיאן ולוט שלחו לנתב״ג מטוסים מדגם זה במספר הזדמנויות בעבר. מלבדן עוד חברות רבות מחזיקות במטוסים מדגם זה.

שינוי גדול בחברה?

אני לא חושב.

אין ספק שהמטוסים החדשים יאפשרו לאלעל להציע מוצר תחרותי יותר ואולי אפילו מוביל במובנים מסוימים. במיוחד במחלקת העסקים.

המטוסים החדשים צפויים לשרת בקו ללונדון בחודשים הראשונים ואח״כ בקוים להונגקונג ולניוארק. זה לא מקרי. בריטיש שולחת מלונדון לת״א מטוסים מדגם זה לצד מטוסים מתקדמים אחרים, קתאי שולחת מהונגקונג לת״א מטוסי אייבאס A350 שמציעים מוצרים מצוינים בכל מחלקות השירות ויונייטד שולחת מניוארק לת״א מטוסי בואינג 77W שמציעים את מחלקת העסקים החדשה שלה ׳פולאריס׳. כך שאפילו עם המטוסים החדשים אלעל רק מציעה תחרות לשלושת החברות האלו ולא מביסה אותן עם מוצר משופר משמעותית.

cathay-pacific-a350-business-class-1

Cathay Pacific Airbus A350-900 Business Class Cabin

ובכל מקרהמטוס חדש, או אוסף של מטוסים חדשים, זה לא מה שגורם לחברת תעופה פתאום באורח פלא להיות חברה מתקדמת יותר. הבעיות של אלעל אינן נגמרות בגיל או בתחזוקה של הצי אלא עיקרן במערכת היחסים בין הנהלת החברה לעובדיה, בפעילות שלה בנתב״ג, במוצר שהיא מציעה במרבית המטוסים האחרים שלה, במועדון הנוסעים שהיא מפעילה ועוד. אלו בעיות שלא ייפתרו עם כניסתם של מטוסים חדשים שיציעו אומנם חוויית טיסה נעימה יותר ללקוחות החברה.

אלעל נמצאת במגמת שיפור בעיניי, וזה מצוין, אבל המגמה הזאת חייבת להימשך ואף לעלות הילוך. הגעת המטוסים החדשים חייבת לתת רוח גבית לחברה להמשיך ולהשתפר תוך ניצול היכולת החדשה למשוך לקוחות שקודם לכן לא היו מעוניינים לטוס עם אלעל.

לסיכום

כישראלי, כחובב תעופה וכאחד שטס לעיתים תכופות הייתי מאוד שמח לראות את אלעל הופכת לחברת תעופה מובילה עם מוניטין יוקרתי בעולם. כבר שנים שאני כותב ומדבר על הפוטנציאל העצום שיש כאן אבל הקשר בין הפוטנציאל למציאות הוא מקרי בהחלט.

כולי תקווה שאלעל תדע למקסם את הערך של המטוסים החדשים ואכן תמשוך אליה לקוחות חדשים שאולי יגרמו לשינוי במוניטין של החברה. אני לא חושב שעצם כניסתם לצי של המטוסים החדשים זה כל מה שדרוש לשינוי אמיתי בחברה, אבל, זו דחיפה בכיוון הנכון.

רק, בבקשה, ׳והצנע לכת׳.

11 תגובות

  1. תומר

    בתור קורא מושבע של הבלוג שלך, לא ידעתי שאתה עושה סטאנדאפ.
    קטע ענק, מצחיק, סטירי והעצוב הוא שהכול נכון.

    אלעל מדברת על המטוס הזה כבר שנה שלהרבה מאוד חברות יש אותו כבר.
    המטוס הכי טוב בעולם לא יגרום לאנשים לטוס איתו.
    אנשים רוצים נוחות בטיסה, אולי אוכל טוב אבל בעיקר שירות וחוויות טיסה אנושית (תמיד חסר שמיכות, כריות ושרות לא מהמצטינים).

    בתור אחד שטס לא מעט, אני מצמצם את הטיסות שלי עם אלעל ועברתי לטוס עם טורקיש או היינאן. מזמין את אנשי אלעל לטוס איתם להבין איך נותנים יחס לאנשים (גם ללקוחות מהשורה ולא בהכרח זהב/פלטינה).

    כולי תקווה שאלעל תצליח לעשות את השינוי, קל להשמיץ אותה אבל יש חברות יותר גרועות.
    אומנם הם לא עם סלוגנים מפוצצים "לטוס אלעל להרגיש בבית", אצלי בבית קצת יותר אדיבים :-).

    בכול מקרה פוסט מעולה, הפצתי כבר לכול החברה בעבודה.

    ממתין לפוסט הבא
    תומר

    הגב
  2. איתן

    היה מצחיק ועצוב גם יחד לראות איך אל על מנצלת את הפרובינציאליות הישראלית לפרופגנדה של יחסי ציבור.

    אל על עם המוצר שלה לא היתה שורדת דקה אחת בשוק האמריקאי. אל על מעולם לא ידעה לתת כדי לקבל, כמו שכל מועדון תעופה מתחיל בעולם יודע. הנס שלה, שלרוב הישראלים אין מושג ירוק מה מתרחש בעולם התעופה שמחוץ לגיזרתם.

    כדי להבין שהדנא של אל על לא ישתנה גם אחרי דרימליינר אחד, כדאי לבדוק את הבדל התמחור של אותו קו באותו יום עם המטוס החדש ועם המטוס הישן. רוצים לטוס מניוארק לתל אביב ב777 תשלמו איקס. במטוס החדש? תשלמו אלף דולר יותר.

    אין לזה אח ורע בשום חברה. כשאני טס מלונדון לתל אביב אשלם אותו מחיר גם עם המטוס יהיה 77w דנדש או 767 ישן.

    באל על? המשחק הוא כמובן אחרת. מטרת המטוס החדש הוא לא לשפר את חווית השירות לנוסע, אלא להיכנס לו עמוק יותר לכיסים.

    רק בישראל.

    הגב
  3. איתן

    סליחה. כוונתי היתה מלונדון לניו יורק. לא מלונדון לתל אביב.

    ואולי כדאי שתבדוק ליאור את זמינות מושבי הבונוס במטוס החדש. אם תמצא אשמח שתספר לנו.

    שיפור חווית הטיסה ללקוח. בטח.

    הגב
  4. הנוסע

    כאחד שטס המון (לעיתים מאוד נדירות עם אל על) אני תמיד מתפלא איך יש להם 28% אחוז מהשוק בנתב"ג. זה מלמד אותנו שלחלק ניכר מהנוסעים, אין חשיבות למטוס, לשירות, למחיר, ליחס או לכל פרמטר אחד פרט לנושא הבטחון. שאני שואל אנשים מדוע הם טסים אל על התשובה שלהם : החברה הכי בטוחה בעולם. לכן אני חושב שכל ההשוואות לחברות אחרות או לשווקים אחרים בהם השירות והמוצר הם ברמה אחת מעל, אינה רלוונטית.

    הגב
    • Lior @ FlyingOut

      זה טיעון טוב ואני סה״כ מסכים. אבל יש עוד כמה קהלים שטסים כמעט בלעדית עם אלעל: נוסעים עסקיים שלחברה שלהם יש הסכם מסחרי עם אלעל (לרוב החברות הגדולות במשק הישראלי יש), חלק מהציבור החרדי ונוסעים שמעוניינים באנשי צוות דוברי עברית. כל אלו הם בגדר קהל שבוי של אלעל ומעניקים לה ׳אוטומטית׳ אחוז לא מבוטל מהשוק.

      באופן אישי סידורי הביטחון של אלעל הם הסיבה הראשונה שבגללה אני פחות נהנה לטוס עם החברה (במיוחד בהמראות מגרמניה). אני מבין את הצורך בהם אבל מאמין שאפשר להפוך אותם לפחות פולשניים/מטרידים/בולטים (ועוד אני כותב את זה כנוסע בעל דרכון ישראלי).

      הגב
  5. תומר

    ליאור, העלאת נקודות חשובות
    1. חלק מהציבור החרדי – מי כמוך יודע שאוכל כשר אפשר למצוא בכול החברות. יש המוני חרדים שטסים בחברות זרות.
    2. הבידוק הביטחוני בגרמניה, איזה נקודה כואבת. מילא הסיוט בפרנקפורט שצריך לעבור בידוק להכנס לטרקלין (בידוק מינימלי לכול החברות) אבל אז לצאת ולעבור שוב בידוק להיכנס לאלעל. אבל הבידוק במינכן…. ללא מילים. מינימום טרוריסט חמוש בחגורת נפץ.
    לשאלת "הנוסע", הסיבה שיש 28% שוק, קל מאוד להסביר את זה. זה החברה היחידה כמעט שיוצאת מהארץ ללא קונקשנים. יש טיסות ישירות לאירופה, לארה"ב, תילאנד וכו'…. שאני טס עם המשפחה (ילדה קטנה ותינוקת) קונקשן זה סיוט.

    לדוגמה, ככול הנראה בפסח אני טס עם המשפחה לפורטוגל, לצערי אלעל הם היחידים שמצאתי ללא קונקשן… (אבל במחיר מופקע)

    הגב

השאר תגובה