התחלתי להכין סקירה של כל השינויים שאלעל מתכוונת להכניס לתוקף השנה ואז גיליתי שהם רבים יותר ושליליים יותר ממה שחשבתי. השינויים נוגעים לכבודתיד, לכבודה לבטן המטוס, להטבות בעלי סטטוס במועדון הנוסע המתמיד, להושבה, לכרטיסי בונוס, לצבירת נקודות ועוד ועוד. להתייחס לכל השינויים האלו בפוסט אחד זה פשוט בלתי אפשרי. אז קבלו סדרת פוסטים והכינו את עצמכם לאכזבה.


בעודי מקליד את השורות האלו בדפדפן שלי פתוחים לפחות עשרים עמודים שונים מהאתרים של אלעל, אפ וסנדור. בכולם מוצג מידע שנוגע לרשימת השינויים הבלתינגמרת שהכינה עבורנו אלעל ל-2018. זה מעניין, אגב, שהמהפך הקטן הזה נעשה בדיוק בתקופה של החלפת מנכ״ל וקריסת המניה של החברה.

פוסט ראשון בנושא השינויים הצפויים פרסמתי בתחילת החודש. הפוסט התייחס לשני עניינים עיקריים: ביטול מותג הלואוקוסט אפ (מהלך שצפוי לקחת בערך שנתיים) ושינוי במודל הכרטיסים של החברה (שיחול גם על כרטיסים של אפ בהמשך השנה). בעת פרסום הפוסט ראינו בעצם רק את קצה הקרחון.

אלעל גירסת 2018

אלעל, כביכול, מפעילה כיום שלוש חברות תעופה שונות שכל אחת מהן פועלת במתכונת אחרת משתי האחרות והתאימות ביניהן אפסית. אלעל פועלת כחברת שירותמלא קלאסית כשגם הכרטיסים המוזלים ביותר מזכים את הנוסעים בשירותים שונים כמו בחירת מושב מראש, מסירת מזוודה אחת ללא תשלום, ארוחה בטיסה, צ׳קאין בדלפקים וכו׳. אפ פועלת כחברת לואוקוסט, פחות או יותר, כשרוכשי הכרטיסים המוזלים ביותר נדרשים לשלם על כל שירות נוסף שהם מעוניינים לקבל. סנדור פועלת כחברת שכר ומפעילה קוים ליעדים ׳אקזוטיים׳ על בסיס עונתי ועם שיווק אחר משתי אחיותיה. אלעל מציעה הטבות לבעלי סטטוס גבוה במועדון הנוסע המתמיד בטיסה עם כל אחת משלושת החברותואפילו ברכישת כרטיסים מוזלים.

UP by ElAl Plane

כעת מעוניינת אלעל ׳ליישר את השורות׳. כדי לעשות את זה היא מחילה שינויים משמעותיים בסוגי ותנאי הכרטיסים שלה, מבטלת את מותג הלואוקוסט אפ ומשנה גם את סוגי ותנאי הכרטיסים בטיסות סנדור. על הדרך היא גם פוגעת בהטבות של בעלי סטטוס גבוה במועדון הנוסע המתמיד ובפרט פוגעת דרמטית בהטבות של בעלי סטטוס גולד (הסטטוס הגבוה הנפוץ ביותר).

מכלול רחב של שינויים שליליים

בסדרה של פוסטים, שיעלו במהלך השבועות הקרובים בתפזורת, אתייחס לשינויים רבים במגוון עניינים בטיסות אלעל, אפ וסנדור:

  1. כבודתהיד המותרת בטיסות לאירופה
  2. מסירת כבודה לבטן המטוס בטיסות לאירופה
  3. בחירת מושבים רגילים ומועדפים
  4. תנאים ועלויות של כרטיסי בונוס
  5. הטבות נוספות של בעלי סטטוס גבוה
  6. צבירה ומימוש נקודות בטיסות אפ
  7. המציאות החדשה של סטטוס גולד במועדון הנוסע המתמיד

לבינתיים אלו שבעת הפוסטים המתוכננים לעלות במסגרת סדרת הפוסטים. ייתכן שבמהלך הכתיבה אשנה את הסדר או את הכותרת שלהם אבל כמובן שאני מתכנן להתייחס לכל אחד מהשינויים שצפויים להיכנס לתוקף בהמשך השנה.

אתם מוזמנים לקרוא על השינויים באתר אלעל (לחצו כאן) ולעיין בקובץ בן 13 עמודים שפרסמה החברה (לחצו כאן). מידע נוסף מופיע גם באתרים של אפ (לחצו כאן) וסנדור (לחצו כאן).

לסיכום

אני מבין את הצורך ואת הרצון של אלעל להתרעננות. החברה סבלה משנתיים קשות למדי, שכללו בין השאר מרד טייסים בקנה מידה חסר תקדים, וגם כעת היא נמצאת במצב כלכלי קשה תוך התמודדות עיקשת מול חברות זרות שמנסות להשתלט על נתב״ג (ונתח השוק של אלעל ממשיך לצנוח…). החברה חייבת להשתנות, להתקדם ולהתאקלם למציאות תחרותית חדשה. המטוסים החדשים שהחלו להגיע, ואולי גם המנכ״ל החדש, יעזרו לה לעשות את זה.

לכן אני גם מבין את מודל תמחור הכרטיסים החדש של החברה ואת ביטול המותג אפ. שניהם מהלכים הגיוניים למדי ולפחות עם הראשון אלעל סה״כ מיישרת קו עם הסטנדרט בתעשייה. נקווה שזו תתברר בעתיד בהחלטה נכונה ונקווה שבאמת נראה ירידה במחירי הכרטיסים (לפחות המוזלים, והרי זו בעצם ההבטחה של החברה במסגרת השינויים האלו).

משזה נאמר, אני חושב שאלעל עושה כאן שגיאה חמורה עם הפגיעה בהטבות לנוסעים התכופים ביותר שלה. היא בעצם פונה אליהם ואומרת ׳הוכחתם נאמנות? עכשיו שלמו יותר על הכרטיסים שלכם כדי להנות מההטבות שהובטחו לכם׳. להערכתי בעלי סטטוס גולד ומעלה צריכים לחשוב טוב טוב אם שווה להם להמשיך לתת ביזנס לאלעל לאור השינויים האלו. אני רוצה לציין בהזדמנות זו שמועדוני תעופה אחרים כן מציעים הטבות לבעלי הסטטוסים הגבוהים שלהם גם בטיסות בכרטיסים מוזלים במיוחד.

16 תגובות

  1. אסף

    קלעת בדיוק למטרה – להתפרצות שלי בידיעה מאתמול- קשה לי להבין מה הרציונל של החברה , ואם באמת
    הם הבינו כי הם יורים לעצמם כדור ברגל. אין ספק כי לא כדאי כיום להיות בעל סטטוס גולד באלעל – וכל עוד
    אתה לא איש הייטיק כמו שכתב אחד הקולגות פה ו"חי במטוס" הסיכוי לקבל סטטוס פלטינום רחוק – ואיתן כל ההטבות שהיו לגולד.
    אין ספק כי עדיף כיום כבר לחשוב על חברות זהב בחברות הסטאר – סוייס ביחוד בשל ה 330 שלו חרף טיסות הטרנזיט שהוא מציע.
    באשר לכרטיס הבונוס שהוא רק עור ללא עצמות – בלי אופציה של הושבה בחינם – קשה לי ממש להבין את הרעיון הזה – דרך אגב כבר הרבה זמן שגם אם הטיסה באובר בוקינג באל על ויש לך כרטיס בונוס והסטטוס שלך גולד – לא משדרגים אותך – חד משמעית – כך גם נאמר לי יותר מפעם אחת שחוויתי טיסת אובר בוקינג עם כרטיס בונוס –
    עכשיו גם ללא הושבה – זאת ממש שערורייה – וחבל – כי אני אישית עדיין מאמין שהמוצר שלהם הוא יותר מבינוני כמו
    שרבים חושבים.

    הגב
  2. קוקו

    רוב הנוסעים עם אלעל הם כאלה שלחברות בהן הם עובדים יש הסדר מיוחד עם אלעל וכנראה שמלכתחילה לנסיעות ״גמישות״ ירכשו כרטיסים במחלקות הגבוהות במחירים ״סיטונאיים״. אני לא צופה שינוי דרמטי במועדון ואני חושב שאלעל רק תרוויח אם כמה מסטטוסי הגולד יפנו את טרקלין המלך דוד לנוסעים תכופים באמת. המצב הזה שעם כרטיסי האשראי מספיקה טיסה בחודש ליעד לא רחוק במיוחד כדי להגיע לגולד גם לא יכול להימשך כי זה מוזיל את הסטטוס. מקל וגזר. מקל וגזר… זה יהיה או לטוס המון או לטוס כמו כלב. למה לחלק הטבות למעמד הביניים אם ממילא הוא נדפק בכל מקום אחר במדינה?

    הגב
  3. Asaf

    הצפת המועדון יוקרה גולד ומעלה בשל כרטיסי האשראי גרמה לכך שהמונים הפכו לנוסעי יוקרה אפילו מבלי לדעת את זה ומה זה אומר. קרי הקשר לעולם התעופה ולטיסות הוא מיקרי. המעמד הגיע מגיהוץ האשראי ולא מטיסות. צריך להבין שפלטינום היום מקבל ושווה למה שהיה גולד לפני השקת כרטיסי האשראי של אלעל.
    זה חבל ובעיקר מוזר כי היתרון המועט של אלעל נשחק עכשיו משמעותית והמחשבות למעבר הופכות לרציניות מבחינתי. זאת לאחר כמעט 20 שנה פלטינום…

    הגב
  4. דודי

    כל הסיפור נובע מעובדה פשוטה מאוד- אלעל היא חברה לא ממוקדת מטרה.
    שאתה לא ממוקד מטרה אתה יורה לכל הכיוונים ופוגע בכולם על הדרך.
    הכרטיס אשראי המטופש שלהם הסב יותר נזק מתועלת-גם למי שמחזיק בו.
    כל מנהלי המועדונים שהיו בעבר ובהווה לא באו מעולם התעופה ולא מבינים מהחיים שלהם
    ותוסיפו לזה את העובדה שרק מנסים לחסוך וקיבלתם מועדון כושל.
    אני הייתי ממליץ לעבור לבריטיש או לוואן וורלד אחר .חבל נורא שאין כ"א ישראלי שלהם כמו באנגליה או בארה"ב.

    הגב
  5. אורי

    התביישתי לקרוא על השינויים . הפוסט הזה מתאר את כל התחושות .כישלון שיווקי בכלל ההיבטים . ועכשיו גם פגיעה בי כלקוח זהב שלהם. במקום לחזק נאמנות הם רק גורמים לי תמיד לחשוב איך לא לטוס איתם יותר

    הגב
  6. טל

    אתה צודק לחלוטין ליאור.
    נראה שעם כל השינויים הדחופים שאל על מבצעת חדשות לבקרים בשנים האחרונות החברה שוכחת שבכדי להעלות את ההכנסות היא צריכה בכל מהלך להסתכל על הנוסע המתמיד שלה שנוחתות עליו מכות בכל החלטה של החברה. אנחנו שומעים כמה שביעות הרצון של הנוסעים העסקיים נמוכה מאל על וחבל.

    הגב
  7. אסף

    דרך אגב – מי שרואה פה זילות בכמות הגולדים שהתווספו לאלעל בעקבות כניסת כרטיס האשראי ממש טועה ומטעה
    להזכירכם אמנם סף הנקודות לגולד ירד בעקבות האשראי , אבל מי שבטעות שכח גם סף הנקודות לטיסה לקטע טיסה ירד ובגדול – כך שאפילו יותר קשה להשיג בדרך זאת גולד…הסיבה היחידה שאולי כמות הגודלים והפלטינום או אפילו הסילבר עלתה הייתה המבצע שלהם להפחתת נקודות לסטטוס כדי לנסות להחזיר את הנוסעים הנאמנים הביתה
    אבל בד בבד התנאים כבר מזמן כורסמו….מי מכם זוכר שכל מי שהיה גולד אוטומטית שודרג לביזנס.?
    בכל מקרה אין לי ספק כפי שטענתי כבר קודם…כי הם מבריחים נוסעים נאמנים.

    באשר להערה כי הטרקלין נהיה תחנת רכבת – הסיבה נעוצה בשלושה דברים:
    1. כל המי ומי החבר של אנשי אלעל מוכנס לטרקלין בפרוטקציה, וגם יש כניסה מאסיבית של טייסים ובני ביתם.
    2. אפשר להכניס יותר מאורח אחד על חשבון קרדיט הנקודות שלך לשנה.
    3. אין הקפדה על התנאי הבסיסי של גיל האורח מה שהיה קיים בעבר, ולפעמים הטרקלין רועש כמו בגן ילדים

    הגב
    • Asaf

      חד משמעית לא. תסתכל על המספרים – גולד היום זה 2-3 טיסות בשנה וכרטיס אשראי בסיסי. חד משמעית קל יותר לקבל מעמד יוקרה אלא שכמו שמעמד היוקרה התקרב לקהל הנוסעים… כך התרחקו ההטבות…

      מסכים לחלוטין כי הטרקלין הפך לקניון סטייל עזריאלי ועמוס בצורה בלתי אפשרית בשעות הלחץ בעיקר בטיסות הבוקר – פשוט אין מקומות ישיבה רועש והמוני זה מצב בלתי נסבל לנוסע יוקרה ומתמיד. השבוע בטיסות הבוקר אפילו מקום בעמידה בשולחנות הבר לא היה. גם בעבר היה ניתן להכניס ילדים ואורחים ועל כך יעידו בנותי שמכירות את הטרקלין כמו את הבית שלהם. ואגב טרקלין בתור נמל הבית של אלעל הציפייה היא לטרקלין קצת יותר מפנק…

      הגב
      • Zvi Josef

        אשמח לדעת אילו 2-3 טיסות בשנה מביאות מישהו לסטטוס זהב.
        לא מכיר חיה כזו וסבור שזו אמירה לא נכונה.

      • Asaf

        פשוט מאוד- טיסה ביזנס אירופה זה סביב 500 נק, 2-3 טיסות בשנה זה 1500. קנייה בפליי כארד מעל 40 אלף בחודש מעניקה לך פלטינום – סכום נמוך לבעלי עסקים

      • Zvi Josef

        לא אמרת כלום על אנשי עסקים.
        לאנשים שאינם אנשי עסקים (או אוליגרכים), 40K בחודש זו הוצעה מאוד מאוד מאוד מנופחת.
        רק במחלקה C מקבלים 200 נקודות לכיוון למערב אירופה (לפני התוספת של הפלייכארד פרימיום), ואף אחד לא באמת טס ב-C (אלא ב-Z, אם כבר), לא?

      • uri

        והאם אין תקרה לכמה נקודות ניתן לצבור למעמד בגיהוץ באשראי ? כמדומני ישנה

        ברור לכולנו שאדם ממוצע לא מגהץ סכום של 40 בחודש כל חודש.
        ויש להזכיר שתשלומים מייסם רשויות לא זכאים לאותו יחס המרה של נקודות כמובן .

    • Lior @ FlyingOut

      באופן אישי מטריד אותי מאוד שטייסים ואנשי צוות אחרים נכנסים להתארח בטרקלין לפני טיסות. לא כולם נוהגים כך, כמובן, והטרקלין לא באמת עמוס בטייסים, אבל הנוכחות של טייסים בטרקלין שכיחה ולא סבירה.

      הגב
      • Zvi Josef

        זה בעיקר הציק בתקופת ההשבתות הפראיות, כשבמו אוזני שמעתי מספר טייסים "מתפארים" מפני חבריהם על הסיקים שהם פתחו ומתאמים עמדות.
        זה היה פשוט מחליא. 🙁

  8. אבי

    אני כנוסע במעמד טופ רואה את הפגיעה העיקרית בנוסעי היוקרה.
    א. לאחר ביטול up ימשיכו טיסות אלו לצאת מטרמינל 1 וגם נוסעי מחלקת עסקים לא יהיה להם טרקלין. שזה אומר שגם נרכוש כרטיס עסקים. ונמשיך לקבל תנאי חברת תעופה לאו קוסט. כאשר לנוסע הקבוע הטרקלין חשוב מאד.
    ב. למעשה מעמד פלטינה וטופ פלטינה הושוו כמעט לחלוטין במשלוח כבודה למטוס.
    ג. רכישת כרטיס בתוך 48 שעות מותנת למחלקת עסקים בלבד.
    ד. בחירת מושב מעודף. עד היום ב up היה ניתן גם ברכישת הכרטיס הזול ביותר. וזה בוטל מעכשו (מסכים שזה הגיוני)

    אבל שורת השינויים הללו. מחייבים חשיבה מחודשת.

    הגב

השאר תגובה