נושאת הדגל של מרוקו, Royal Air Maroc, תצטרף לברית וואן-וורלד

רויאל אייר מרוק (RAM) נוסדה ב-1957 ובסיסה הראשי בשדה התעופה של קזבלנקה (CMN). היא סה״כ דומה בגודלה לאלעל עם צי של 51 מטוסים (לעומת 46 של אלעל) מתוכם  5 מטוסי דרימליינר (לעומת 7 של אלעל). כמעט כל יעדי החברה הם באפריקה ואירופה אך יש לה גם מספר קוים ארוכים ליעדים כמו ניו-יורק, וושינגטון, סאו-פאולו וריו. הצטרפותה לברית וואן-ורלד – שצפויה לקרות בעוד כשנה וחצי, לאחר השלמת הכנות רבות – תהווה חיזוק משמעותי לברית שנכון להיום יש לה נוכחות מועטה מאוד ביבשת אפריקה (לעומת שתי הבריתות האחרות ובפרט ברית סטאר).

אמקס תפתח טרקלין סנטוריון בטרמינל 3 בהית׳רו

טרקליני הסנטוריון של אמקס פופולריים מאוד בקרב נוסעים תכופים. הם מעוצבים להפליא, בעלי אופי ייחודי והכניסה אליהם חינמית למחזיקי כרטיסי הפלטינום והסנטוריון (ונלווים להם). אך כיום ישנם רק 12 טרקלינים ברשת כש-11 מהם בארה״ב. נראה שאמקס החליטה להגדיל את החתימה הבינ״ל של הרשת, שמסתכמת כיום בטרקלין שלה בהונג-קונג, והודיעה שבמהלך 2019 תפתח את הטרקלין החדש שלה, ה-13 במספר, בטרמינל 3 בהית׳רו. הייתה אינדיקציה לטרקלין לונדוני בכך שאמקס פתחה בשנה שעברה (ושוב השנה) טרקלין פופ-אפ במרכז לונדון לכבוד הקריסמס. לא חסרים טרקלינים מצוינים בטרמינל 3 בהית׳רו, אבל כל המרבה הרי זה משובח.

יונייטד החלה לשווק את מחלקת פרימיום-אקונומי החדשה

חדשות לא-כ״כ-טובות לקהל הנוסעים העסקיים בקוים לארה״ב. המוצר החדש קיים במטוסים החדשים של החברה המשרתים בין השאר בשני הקוים הנוכחיים לת״א (וכנראה ישרתו גם בקו השלישי של החברה שייחל לפעול במאי 2019). מצד אחד, מדובר בשדרוג שהרי עתה ישנה אפשרות נוספת לנוסעים. מצד שני, נוסעים תכופים בעלי סטטוס גבוה – שעד כה נהנו ממושבים מועדפים בחינם עם כרטיס במחלקת התיירים – לא יהנו משדרוג חינמי למחלקה החדשה אפילו עם כרטיסים יקרים. המחלקה החדשה באה על חשבון שורות של מושבים מועדפים במחלקת התיירים (Economy Plus) ומכאן שמדובר בחיסרון משמעותי לאותם נוסעים.

מהדורה נוספת למבצע DreamDeals של מועדון רדיסון ריוורדס

להזמנות עד ה-21 לדצמבר ולשהיות עד ה-10 למרץ. המבצע הפעם: עד 30% הנחה ובונוס של 2,500 נקודות לכל שהייה. במבצע משתתפים למעלה מ-1,000 מלונות ברחבי העולם אם כי רק חלקם הקטן באמת נותן הנחה של 30%. זאת ועוד, התעריף המוזל במסגרת המבצע אינו גמיש ולכן אני ממליץ לנצל את המבצע הזה רק במידה ואתם בטוחים בוודאות גבוהה שלא תצטרפו לבטל את ההזמנה.

טאפ תשלח לת״א את המטוס המתקדם ביותר בצי שלה

חדשות מצוינות אם כי איזוטריות למדי. חברת התעופה הפורטוגלית, TAP, צפויה להתחיל להפעיל את הקו שלה לת״א ב-31 למרץ 2019. כעת נודע שבקו אמורים לשרת מטוסי ה-A321LR החדשים של החברה הכוללים בין השאר מוצר מצוין במחלקת העסקים. אם כך יהיה הרי שטאפ תהפוך לאפשרות מובילה למימוש נקודות ממועדוני תעופה בברית סטאר לטיסות לאירופה, ארה״ב ודרום-אמריקה.

הזדמנות לרכוש אוויוס בזול באתר מכירות צרפתי

על האתר הצרפתי הזה, Vente-Privee, כתבתי בשנה שעברה. הוא מוכר אוויוס מספר פעמים בשנה ותמיד במחירים הוגנים למדי – כשתהליך ההזמנה וקבלת האוויוס הוא יחסית פשוט (כפי שהסברתי בפוסט המקושר כאן). אם אין לכם צורך באוויוס – וותרו על הרכישה, כי הזדמנויות כאלו מגיעות מדי פעם.

מועדון SkyMiles (דלתא) החל לשווק כרטיסי בונוס בתעריף בייסיק

 הנה לכם פתח לצרות. מועדון התעופה האמריקני, שבדר״כ מוביל את השוק מבחינת חדשנות (לרוב במובן השלילי), החל לשווק בימים האחרונים כרטיסי בונוס מוזלים בקוים נבחרים בארה״ב בתעריף בייסיק. כלומר, בתעריף שלא כולל את כל ההטבות הרגילות הניתנות לכרטיס בונוס כמו בחירת מושבים מראש. עד כה הסטטוס-קוו היה שכרטיס בונוס הוא מקביל לכרטיס בכסף בתעריף גמיש – כלומר, לא בתעריף המוזל ביותר – אבל נראה שדלתא מנסה לשבור גם את הנורמה הזאת. נחיה ונראה לאן השינוי השלילי הזה יביא אותנו.

13 תגובות

  1. אלעד

    היי ליאור, האם יש לדעתך אפשרות לכרטיס טוב בביזנס של TAP מישראל לארהב, כמו שיש להם מחירים אטרטיבים ממקומות שונים באירופה?
    לא ידעתי שבכלל טסים לישראל…
    תודה

    הגב
    • Lior @ FlyingOut

      יכול להיות שנראה תעריפים מעניינים בהמשך. כרגע אני רואה מחירים של 2900$ ומעלה – אז הם לא טרחו ׳לשבור את השוק׳ בשום צורה. כאמור בפוסט, הטיסה הראשונה של טאפ לת״א תהיה ב-31 למרץ.

      הגב
  2. דרור

    דווקא השינוי של יונייטד הוא חדשות טובות עבורי (כנוסע "עסקי" לארה"ב, בעיקר לחוף המערבי). החברה שלי רוכשת עבורינו כרטיסים באקונומי פלוס, ואשמח מאוד לקבל מוצר פלוס אמיתי ביונייטד (במקום הבדיחה הנוכחית שמסתכמת ב-3 אינצ' נוספים בין השורות), במקום לחפש פתרונות ארוכים יותר כמו לופטהנזה/טורקיש.

    הגב
    • Lior @ FlyingOut

      שמח בשבילך שלחברה שאתה עובד בה יש מדיניות נסיעות בריאה יותר. עבורך אלו באמת חדשות טובות. לצערי רוב הנוסעים העסקיים מקבלים כרטיסים במחלקת התיירים.

      הגב
      • דרור

        יש עדיין (מעט) חברות שרוכשות לכל העובדים שלהן רק כרטיסים בביזנס, ללא תלות בתפקיד, מעמד, או מספר נסיעות בשנה.
        עד המשבר בשנת 2000, זה היה הפרקטיס המקובל בכל השוק (של ההייטק).

      • Lior @ FlyingOut

        לא התכוונתי לטעון שכ-ל החברות במשק הישראלי עוקבות אחרי אותה מדיניות שמכריחה טיסות באקונומי בלבד. כמובן שיש יוצאים מן הכלל, וזה נכון לכל משק. אבל הנורמה הכללית היא לשלוח עובדים באקונומי.

  3. Ron

    תדירות הטיסות השבועית מנתב"ג בחורף 2018/9 היא כ- 1200 טיסות. בהנחה שכ- 30% הן low cost, כ- 800 הן טיסות סדירות. בממוצע יש בכל טיסה סדירה 10 מקומות במחלקת עסקים, זה היצע של 8000 מושבים בעסקים כל שבוע. כמעט תמיד, מושבי מחלקת עסקים מלאים, לכן אני חושב שחלק מאוד גדול מהם נרכש על ידי חברות ישראליות או זרות עבור עובדיהם. לא נראה הגיוני שכל הנוסעים האלה הם נוסעים למטרות הנאה. למשל בקו לניו-יורק, יש כ- 40 טיסות שבועיות ובממוצע כ- 40 מושבים במחלקת עסקים בכל טיסה. זה בערך 2000 מושבים כל שבוע במחלקת עסקים. מרבית הנוסעים במחלקה זו הם עובדי חברות ישראליות או זרות. כך שלמעשה אני משוכנע שיש לא מעט חברות במשק (במיוחד חברות הזנק שגייסו מליונים) שמשלמים על טיסה במחלקת עסקים.

    הגב
    • עומר

      אגיב לפחות לגבי יונייטד, שעליה יש לי מדגם די מייצג.
      למעט הטיסות של ראשון בלילה הלוך-חמישי בלילה חזור, שתואמות לנסיעה קצרה לשבוע עסקים וכמעט תמיד מלאות, רוב הטיסות בעלות מקומות פנויים.
      טיסה הלוך חזור לנ"י תייצר בערך 12,000 מיילים לסטטוס, אז 8 ביקורים וקצת יביאו אותך לסטטוס 1 קיי. שתי טיסות ארוכות ברבעון זה לגמרי סביר למי שנוסע בתפקיד, בין אם באקונומי או באקונומי פלוס.

      בד"כ, בטיסות פנויות, ל 1 קיי יש סיכוי סביר לשדרוג. גם בתחנות בדרך, של סטטוס גולד ופלטינום, אפשר למצוא שדרוגים.

      כך שהחישוב אולי נכון מספרית, אבל בין זה ובין ההנחה שכל המושבים מלאים באנשים ששילמו מחיר מלא יש מרחק…

      הגב
    • Lior @ FlyingOut

      אהבתי את הניתוח. מספר הערות:

      (א) התפוסה במחלקת העסקים נמוכה, בממוצע, מהתפוסה הכללית בטיסות. אתפלא אם היא מעל 60% בנתב״ג. זה נכון שבטיסות מסוימות מחלקת העסקים כמעט תמיד מלאה – אבל הטיסות האלו לא מייצגות היטב את הכלל ומבחינה מספרית הן לא משפיעות דרמטית על הממוצע. על כל טיסת יונייטד עם מחלקת עסקים מלאה, או כמעט מלאה, יש לך לא מעט טיסות לאירופה שיוצאות עם רבע מהמושבים מלאים (וזה מתאזן בלבד במקרה הזה בגלל הבדלי הגודל במטוסים).

      (ב) הרבה מהנוסעים במחלקת העסקים הגיעו לשם בשדרוג או בכרטיס בונוס. אולי לא 50% מהם, אבל כמה עשרות אחוזים כן. רבים מהמשדרגים הם כמובן נוסעים עסקיים אבל יש גם נוסעי פנאי. שוב, לבחון אוסף מצומצם של קוים – כמו הקוים של יונייטד לארה״ב שבהם הביקוש עצום ומושבי הבונוס כמעט לא קיימים – זה לא מבחן מייצג. כך מנגד את אלעל שאולי שליש-חצי מנוסעי מחלקת העסקים בטיסות לאירופה לא רכשו במקור כרטיס במחלקת העסקים לאותה טיסה.

      (ג) הרבה מהנוסעים במחלקת העסקים בטיסות מ/אל ישראל הם זרים. מבחינה עסקית/טכנולוגית ישראל היא מעצמה ומנהלים בכירים מכל העולם מגיעים לבקר בישראל באופן שיגרתי – והם, במקרים רבים, כן טסים במחלקת העסקים כי זו המדיניות של החברה שלהם (וכך נהוג במדינות רבות). אז במחלקת העסקים הפרופורציה בין ישראלים/זרים, להערכתי, שונה מהפרופורציה הכללית בנתב״ג. אבל זו הערכה לא מבוססת אז ייתכן ואני טועה לגמרי בעניין הזה.

      – – –

      הנורמה במשק הישראלי היא לשלוח עובדים במחלקת התיירים בלבד. אפילו בכירים. יש חברות רבות שלא עוקבות אחרי הנורמה ומאפשרות לבכירים, ולנוסעים תכופים, לטוס במחלקות הפרימיום והעסקים כמעט בכל נסיעה. זה שינוי מבורך בעיניי כי ל׳שדרוג׳ הנוסעים העסקיים בדרך זו יש יתרונות רבים (גם להם, מבחינת ת״ש, וגם לחברות).

      הגב
      • אריק

        אכן, רוב החברות מטיסות באקונומי. לחלק יש חריגים כמו "דרגת vp ומעלה טסים בביזנס", לחלק קטן (לדעתי רק חברות זרות עם מרכז פיתוח בארץ) יש ביזנס לכולם. אחרות נותנות "תקציב לעובד" והוא בוחר איך "לשרוף" אותו (טיסות כנסים, לא מכירות או תמיכה)

  4. שמחה

    אם אני לא טועה יש ל tap מטוס מסוג A330-900 והוא נראה לי הכי חדש בצי…

    הגב
    • Lior @ FlyingOut

      מה שנכון נכון. את ה-A330-900neo הראשון קיבלה טאפ רק לפני שבועיים בעוד ה-A321LR הראשון הגיע אליה, להבנתי, כבר ביוני.

      הגב

השאר תגובה