כדי לענות על השאלה הזאת בצורה מנומקת החלטתי לערוך סקר ולבחון את המספרים.

אציג לכם את המתודולוגיה שבחרתי, את תוצאות הסקר, את ההערות הנוספות שכדאי לקחת בחשבון ואת המסקנות שלי. אשמח לשמוע מכם, בהערות, מה דעתכם בנושא.

המתודולוגיה

המועדון מאפשר להשתמש בנקודות במגוון דרכים – לרכישות באמזון, להמרה למועדוני תעופה מובילים, להזמנת כרטיסים לאירועים, להשכרות רכב ועוד – אבל המימוש הטוב ביותר הוא לילות-בונוס במלונות הקבוצה. זה נכון לכל מועדון מלונות, אגב. אז הדרך הטבוה ביותר לבחון את שווי הנקודות היא להשוות בין התעריפים בכסף לבין התעריפים בנקודות של מגוון מלונות בתאריכים שונים.

לכן, לטובת הסקר, בחרתי עשרה מלונות ברחבי העולם ובדקתי את התעריפים בשלושה תאריכים שונים לכל אחד מהמלונות (למען הנוחות: 10 לאוקטובר, 11 לנובמבר ו-12 לדצמבר). סה״כ קיבלתי 30 תוצאות – כלומר, השוואות בין התעריף בכסף לתעריף בנקודות – ומכל אחת חילצתי את שווי הנקודות במימוש. מכיוון שלא מדובר במספר גבוה מדי של תוצאות, ויש חשש אמיתי לשיבוש הממוצע ע״י תוצאות חריגות, בחרתי מראש להחריג את שתי התוצאות הקיצוניות ביותר למטה ולמעלה. כך נשארתי עם 26 תוצאות ועל בסיסן חישבתי את הממוצע הכללי.

מספר הערות נוספות לגבי הסקר והחישוב:

  • בכל אחד מהמלונות בדקתי את המחירים לחדר מקטגוריית הבסיס, ללילה אחד, לאורח אחד, בתעריף גמיש שלא כולל ארוחת בוקר. אם היו מספר תעריפים גמישים בכסף – בחרתי בזה שכולל את מדיניות הביטול הזהה לזו של התעריף בנקודות (לרוב: ביטול ללא קנס עד יום אחד לפני הצ׳ק-אין).
    – – –
  • את המלונות בחרתי בצורה אקראית, לפני בדיקת המחירים, תוך ניסיון לכלול מלונות ממגוון מדינות בעולם ומגוון רשתות של הקבוצה. סה״כ ברשימה יש שני מלונות מאירופה, שני מלונות מצפון-אמריקה, מלון אחד מדרום-אמריקה, מלון אחד מדרום-אפריקה, שני מלונות מאסיה, מלון אחד מאוסטרליה ומלון אחד מפיג׳י.
    – – –
  • רק מלון אחד ברשימה הוא ריזורט (פיג׳י, כמובן) בעוד שאר המלונות הם מלונות עירוניים. זה לא מקרי. יש לכך שתי סיבות: (א) הרוב המוחלט של מלונות הקבוצה אינם ריזורטים ואינם ביעדים אקזוטיים כך שלהערכתי יחס של 1-9 הוא נכון במקרה הזה. (ב) מכיוון שמנעד המחיר בנקודות מוגבל יחסית למנעד המחירים בכסף, כאמירה כללית, הפערים שקיימים בריזורטים בין העונות הם קיצוניים ועלולים לשבש סקר מחירים כזה.
    – – –
  • כאמור לעיל, בחרתי שלא להכניס לחישוב הממוצע הכללי את ארבעת התוצאות הקיצוניות ביותר. הן מסומנות בטבלאות בצבעים אדום וכחול.
    – – –
  • המחירים בכסף המופיעים בטבלה כוללים מסים ולאחר המרה ישירה ל-USD מהמטבע המקומי של כל מלון.

עד כאן המתודולוגיה. יכלתי להגדיל את מספר המלונות ואת מספר תאריכי הבדיקה אבל להערכתי 26 תוצאות מספיקות כדי לתת אומדן נכון של שווי הנקודות במימוש סטנדרטי ללילות-בונוס. ראוי לציין שהמועדון מאפשר גם מימוש נקודות עבור חדרי פרימיום, בתעריף גבוה יותר, לרבות סוויטות בדר״כ. אך אין מגבלה לתעריף הפרימיום הזה והוא בדר״כ נגזר ישירות מהתעריף בכסף – כך שעדיף שלא להכניס אותו לבדיקה כזאת.

התוצאות

לפניכם הטבלאות בהן מופיעים שמות המלונות והתעריפים בכסף ובנקודות לכל לילה. בעמודה הימנית ביותר מופיע ערך המימוש – וכדי לקבל את שווי הנקודה, בסנטים לדולר, יש לחלק את הערך הזה ב-100.

בשקלול 26 התוצאות – הממוצע הוא 4.43.

כלומר, במימוש נקודות של הילטון ללילות-בונוס אפשר לקבל שווי של 0.443 סנט/נקודה או 4.43$ לכל 1,000 נקודות. כמעט בדיוק 10% יותר מהערכת השווי הנוכחית שלי.

הערות נוספות

לפני שרואים בנתון לעיל כאמת גמורה כדאי לקחת בחשבון מספר הערות:

  1. כאשר משלמים על החדר בכסף ניתן לצבור נקודות. כמה? צבירת הבסיס במועדון היא 10 נקודות לכל 1$ בחיוב לא כולל המסים. הלכה למעשה המבצעים התקופתיים, ושאר המבצעים, פחות או יותר מכפילים את הצבירה הזאת לאורך השנה. על צבירת הבסיס מתווסף גם הבונוס לסטטוס במידה ויש – אבל ממנו אפשר להתעלם לצורך הטיעון הזה. כלומר, בפועל, בשקלול שנתי, חבר מועדון ללא סטטוס יצבור בערך 20 נקודות לכל 1$ בחיוב. אם נניח שכל נקודה שווה 0.4 סנט הרי שמדובר בהחזר של כ-8% מההוצאה. אם נניח שהמסים הם בממוצע כ-12.5% מכל חיוב – הערכה די ריאלית – הרי שההחזר יורד לבערך 7% מההוצאה. כלומר, כדי לשקלל את היתרון של צבירת הנקודות כשמשלמים בכסף עלינו להוריד 7% מערך המימוש שהוא תוצאת הסקר. אז במקום 4.43 יש לומר 4.12 בלבד.
    – – –
  2. ראוי לציין שחלק מהמבצעים התקופתיים מבוססים על מספר לילות ובתוך כך גם לילות-בונוס נספרים. אז, לכאורה, במקרים אלו נקודות הבונוס נצברות כך או כך והיתרון היחסי מתבטל.
    – – –
  3. כמעט תמיד קיים תעריף זול יותר מהתעריף הגמיש הרגיל. כלומר, מי שמוכן לקבל מגמישות נמוכה יותר (לדוגמה: ביטול חינמי עד 3 ימים לפני הצ׳ק-אין ביום עד יום לפני) יוכל לשלם פחות בכסף אבל ׳הטבה׳ דומה לא קיימת בשימוש בנקודות. כלומר, ההשוואה הישירה בין התעריף הגמיש רגיל לבין התעריף בנקודות נכונה הלכה למעשה רק עבור לקוחות שמעוניינים בגמישות המקסימלית בכל הזמנה – וזה בהחלט לא המקרה תמיד.
    – – –
  4. אם לאורח אין עניין בצבירת לילות לסטטוס ואם אין מבצע תקופתי אטרקטיבי המבוסס מספר לילות – וזה בדר״כ המצב – אז החלופה הנכונה לתעריף הנקודות זה התעריף הגמיש הזול ביותר שאפשר למצוא בכל ערוצי ההזמנה ולאו דווקא באתר המלון. במקרה כזה ערך הנקודות במימוש יורד עוד יותר ולפעמים בעשרות אחוזים.

כלומר, בשורה התחתונה, שימוש בנקודות הוא כדאי רק בהינתן אחד או יותר מהטיעונים הבאים:

  • במימוש ייתקבל ערך גבוה יותר משווי הנקודות הסובייקטיבי.
  • האורח מעוניין לצבור לילות לטובת השגת סטטוס גבוה.
  • יש מבצע תקופתי אטרקטיבי מספיק המבוסס מספר לילות.

המסקנות

תוצאת הסקר היבשה מציגה שווי של 0.44 סנט לנקודת הילטון. אבל זה ערך לא-משוקלל ולכן גם לא מדויק. בשקלול פקטור צבירת הנקודות החלופית השווי יורד ל-0.41 סנט לנקודת הילטון.

הטיעונים הנוספים שהצגתי אח״כ מצביעים שיש להוריד את השווי הזה הלאה. קשה לקבוע בדיוק כמה. האם ב-10%? האם ב-20%? האם יותר?

אם כן, נכון יהיה לתת שווי ריאלי של 0.40-0.35 סנט לנקודת הילטון. מי שנהנה מגמישות גבוהה מאוד באפשרויות והזדמנויות המימוש יכול אולי לתת שווי ריאלי גבוה יותר לנקודות – כי הוא מלכתחילה יימנע משימוש בנקודות כשמתקבל ערך לא גבוה במיוחד (אבל זה נכון למיעוט מחברי המועדון…).

אני משאיר את הערכת השווי שלי לנקודות הילטון על 0.4 סנט/נקודה.

9 תגובות

  1. Yohanan Axelrad

    ניתוח מרתק .אחת הבעיות העיקריות עם ניתוח כזה הוא שלהילטון יש אפשרות מימוש דינמית, מאוד דינמית. בניגוד למריוט לדוגמה שם יש טבלה לפי קטגוריות ( עם כניסה חדשה של peak/standard/off-peak ) בהילטון השונות גבוהה למדי. מצאתי את עצמי מקבל שווי של 0.4 סנט לדולר ובמקרים אחרים מעל 1.2 סנט לדולר באותו מלון.זאת שונות מטורפת ולכן הייתי מעדכן את הערך יותר לכיוון 0.5-0.6 סנט לנקודה. בפחות מכך להעדיף תשלום בכסף או רשת אחרת אם יש.

    הגב
  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    חסר בניתוח פקטור נוסף – למחזיקי סטטוס גולד ומעלה יש לילה חמישי חינם מה שמעלה מיד את ערך הנקודות. שווה אולי לעשות ניתוח שמתבסס על 5 לילות מה שייצג את השימוש היותר נכון בנקודות.

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      לא התייחסתי לזה בצורה מכוונת. זו הטבה לבעלי סטטוס גבוה בלבד, ורוב חברי המועדון של הילטון גם לא מחזיקים סטטוס גבוה, גם לא מחזיקים יתרה גבוהה מספיק למימוש של חמישה לילות (ארבעה) וגם אין להם הרבה הזדמנויות להתארח במשך חמישה לילות במלון אחד.

      הרעיון הוא לא לחפש איך למקסם את השימוש בנקודות אלא לחפש את הערך הריאלי שלהן שאמור לשקף את מה שנכון לרוב חברי המועדון ברוב המקרים.

      בעל סטטוס גולד שיש לו המון נקודות – במרבית הסיכויים גם נוסע די הרבה, יש לו אפשרויות מימוש רבות ומלכתחילה לא ישתמש בנקודות שלו להזמנת חדרים כשהוא מקבל ערך נמוך יחסית במימוש.

      הגב
  3. אורי

    חסר בניתוח את הלילה חמישי חינם לגולד ומעלה.. זה מעלה משמעותית את ערך הנקודות

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      ההטבה ניתנת גם לבעלי סטטוס סילבר, אגב.

      לא התייחסתי אליה כי היא אינה רלוונטית לכלל חברי המועדון וכי מימוש נקודות לחמישה לילות רצופים במלון אחד זה לא דבר שיגרתי ולא דבר שרוב חברי המועדון מגיעים אליו בכלל. עם או בלי ההטבה.

      אני מניח שיש לך סטטוס גולד, לאור השאלה. אז אחזיר לך בשאלה: כמה פעמים בשנים האחרונות באמת ניצלת את ההטבה הזאת? לא בתיאוריה, אלא בפועל, מתוך כלל השהיות שלך בקבוצה. אם יותר מפעם בשנה זה יהיה מפתיע מאוד.

      מעטים חברי המועדון, להערכתי, שבאמת יש להם את היכולת והגמישות לנצל נקודות בצורה סופר-אסטרטגית. כלומר, ממש לצבור נקודות לאט לאט ואז להשתמש בהן לחמישה לילות רצופים באיזה מלון מדהים כשהפער בין הכסף לנקודות הוא קיצוני. זה אפשרי, כמובן, אבל אותם חברי מועדון ואותם מקרים מיוחדים הם מעטים מדי כדי להשליך מהם על ערך הנקודות. שוב, לשיטתי.

      הגב
      • ארז

        אני מבין שזו הטבה ללילות בנקודות בלבד, נכון? יש משהו מקביל גם להזמנות בכסף?

השאר תגובה