את הפוסט הזה אני מפרסם אחת לכמה חודשים (בפעם האחרונה בינואר 2019). רוב הטקסט בפוסט הזה, אם כן, מועתק ישירות מהפוסט הקודם בכותרת דומה – אבל דאגתי לעדכן את מה שצריך לעדכן. כמו כן, ראו את העמוד בבלוג המוקדש לשווי הנקודות

לצורך הנוחות אשתמש בפוסט זה במילה ׳נקודות׳ גם כאשר מדובר על מועדון תעופה שמשתמש במיילים בתור מטבע.

המערכת המוניטרית של הנקודות

מועדוני תעופה ומועדוני מלונות הגיעו לעולם ככלי לשיווק, שימור לקוחות, תגמול על נאמנות וכיוצ״ב. מטרתם העיקרית היא לספק תמריצים ללקוחות לבחור באותם מותגים פעם אחר פעם אפילו כשהמחיר גבוה יותר או שמאפייני המוצר נוחים פחות. כלומר, לגרום ללקוח להעריך את המותג כך שיהיה קשה יחסית לפתות אותו לבחור באחר. אחד התמריצים היעילים ביותר הוא השימוש בנקודות.

נקודות הן מטבע וירטואלי שמנפיק מועדון הלקוחות והוא ששולט בערכו. איך? באמצעות שינוי מתמיד של אפשרויות הצבירה והמימוש.

כיום מועדוני לקוחות הם גופים עצמאיים שלפעמים אחראים לאחוז גבוה מרווחי החברההאם. למעשה, במקרים מסוימים ניתנו הערכות שווי לפיהן מועדון תעופה הוא בעל שווי ריאלי גבוה יותר מהשווי הריאלי של חברת התעופה שאותה הוא משרת. מועדוני הלקוחות הם גופים רווחיים כ״כ משום שעיקר עיסוקם הוא לנהל מסחר בנקודות שהם עצמם מנפיקים – ובין השאר מכירת נקודות לגופים מוסדיים גדולים שמעבירים אותן הלאהוהם פחות מתעסקים בשיפור חוויית הנוסעים ו/או תגמול נאמנות. לפעמים המועדונים האלו ממש שוכחים את השורשים שלהם (וראו את המצב הנוכחי באלעל…).

על כל פנים, ערכן של הנקודות נגזר מהתנאים שקובע המועדון: כמה נקודות ניתן לצבור מכל טיסה או מכל שהייה במלון, כמה נקודות ניתן לצבור מפעילות עם השותפים העסקיים של המועדון, מה יחס ההמרה לנקודות של מועדונים אחרים (במידה ואפשר), כמה נקודות דרושות לכרטיס בונוס או ללילהבונוס, מהם תנאי המימוש, ועוד משתנים שכולם בשליטת המועדון.

ערכן הריאלי של נקודות

בהמשך הפוסט אתייחס לערכן הריאלי של נקודות של תשעה מועדוני תעופה וחמישה מועדוני מלונות ואסביר בקצרה אם חל שינוי בערכן בתקופה שחלפה מאז פרסום הפוסט הקודם.

מועדון תעופה: הנוסע המתמיד (אלעל)

שווי ריאלי: 0.32$ לנקודה

הערכה קודמת: 0.35$ לנקודה

המועדון של אלעל ממשיך להתדרדר. נכון שיש מבצעים טובים מדי פעם, ונכון שעדיין אפשר למצוא ערך לנקודות במימוש נכון, אבל מחיר כרטיסי הבונוס ממשיך לעלות, הזמינות ממשיכה לרדת, מערכת חיפוש מושבי הבונוס הפכה בלתי נסבלת ועל הדרך גם הוצג תמחור דינמי תוך הצגת הדברים כאילו שמדובר בצעד לטובת חברי המועדון. מנגד יש טיעון אחד לשמירת שווי הנקודה ברמה גבוהה יותר: ניתן להמיר 70 נקודות תמורת שובר בסך 100 ש״ח באתר BuyMe ובתוך כך, כביכול, לקבל שווי של כ-41 סנט לנקודה. מי שמבחינתו שוברים כאלו של BuyMe הם שווי-כסף יכול בהחלט לראות שווי גבוה יותר לנקודות אלעל מהערכת השווי שלי, אבל מבחינתי שוברים כאלו הם לעולם לא שווי-כסף וריאלית ערכם קרוב יותר ל-80% מהסכום הנקוב בהם (כלומר, 70 נקודות מתורגמות לכ-80 ש״ח ומכאן כ-32 סנט לנקודה בלבד).

מועדון התעופה: MileagePlus (יונייטד)

שווי ריאלי: 15$ ל-1,000

הערכה קודמת: 15$ ל-1,000

לא היה שינוי מהותי בחודשים האחרונים. טבלאות המימוש אטרקטיביות מספיק, ולכל הפחות תחרותיות בשוק, והן לא השתנו כבר זמן רב (אז היו עירניים…). המועדון ממשיך לאפשר קונקשיין באירופה במסגרת כרטיסי בונוס מישראל למדינות באסיה והפסיפיק – וזה יתרון אמיתי מבחינת אפשרויות המימוש, ופוטנציאלית גם חיסכון בעלות. המועדון לא גובה היטל-דלק ומנוע החיפוש שלו הוא אולי המתקדם ביותר מבין המועדונים בברית.

מועדון תעופה: Executive Club (בריטיש)

שווי ריאלי: 13$ ל-1,000

הערכה קודמת: 14$ ל-1,000

לפני כחודשיים שינתה בריטיש את טבלאות המימוש לכרטיסי בונוס בטיסות של חברות תעופה שותפות. השינוי היה שלילי אבל לא דרמטי – ולפיכך אני רואה ירידה קלה בערך המטבע. המועדון עדיין גובה היטל-דלק במרבית כרטיסי הבונוס. אפשר לציין שבריטיש עתידה לשלוח לת״א את המטוס החדש ביותר בצי שלה, עם מחלקת עסקים מצוינת, אבל ההשפעה של זה על ערך המטבע היא נמוכה מאוד בעיניי.

מועדון תעופה: SkyMiles (דלתא)

שווי ריאלי: 11$ ל-1,000

הערכה קודמת: 10$ ל-1,000

דלתא היא חברת תעופה מצוינת, ואולי הטובה בארה״ב, אבל מועדון התעופה שלה הוא בהחלט לא אחד האטרקטיביים לנוסע הממוצע (ובפרט משום שהוא לא מפרסם טבלאות מימוש אלא מפעיל מודל של תמחור דינמי לכרטיסי בונוס). בחרתי להעלות במעט את שווי הנקודות של המועדון משתי סיבות עיקריות: (א) דלתא הוסיפה טיסה יומית שנייה בקו לת״א בחודשי הקיץ, וייתכן שהתדירות הזאת תישמר לאור הביקוש בקו, ובתוך כך גדל משמעותית מספר מושבי הבונוס הזמינים בקו. (ב) בחודש הבא ייחנך הקו החדש של וירג׳ן אטלנטיק מלונדון לת״א ומימוש מיילים של דלתא לטיסות וירג׳ן אטלנטיק הוא לא רק אפשרי אלא גם כדאי מאוד.

מועדון תעופה: Miles&More (קבוצת לופטהנזה)

שווי ריאלי: 13$ ל-1,000

הערכה קודמת: 13$ ל-1,000

לא היה שינוי מהותי בחודשים האחרונים. כאמירה כללית המועדון עשה מספר צעדים חיוביים בשנה האחרונה, ובפרט השיפור המשמעותי של מנוע חיפוש כרטיסי הבונוס. אבל לשינויים האלו, חיוביים ככל שיהיו, אין השפעה מכרעת על שווי הנקודות. בטבלאות המימוש של המועדון ישנם מימושים אטרקטיביים מספיק, ובין השאר ליציאה מת״א, אך המועדון גובה היטל-דלק בכרטיסי הבונוס שלו ומכאן ששווי הנקודות לא יכול להיות גבוה מדי.

מועדון תעופה: AAdvantage (אמריקן)

שווי ריאלי: 14$ ל-1,000

הערכה קודמת: 14$ ל-1,000

לא היה שינוי מהותי בחודשים האחרונים. אמריקן ממשיכה להציע זמינות מושבי בונוס נמוכה מאוד, עד כדי לא קיימת, בטיסותיה שלה – וזו אחת הסיבות לירידת ערך המיילים בשנים האחרונות – אבל לפחות ניתן למצוא זמינות מושבי בונוס בריאה למדי אצל מרבית השותפות של המועדון וביניהן מספר חברות שנוחתות בנתב״ג. טבלאות המימוש של המועדון סה״כ הוגנות ובפרט עבור מי שרוצה לטוס לאסיה והפסיפיק.

מועדון תעופה: FlyingBlue (אייר פראנס וק.ל.מ)

שווי ריאלי: 12$ ל-1,000

הערכה קודמת: 12$ ל-1,000

לא היה שינוי מהותי בחודשים האחרונים. לכאורה זהו מועדון תעופה אטרקטיבי לישראלים, ובפרט לאלו המעוניינים במימוש נקודות לכרטיסי בונוס לאירופה או ארה״ב, וזאת משום שישראל נכללת באזור אירופה ע״פ הגדרת האזורים של המועדון. אלא שהמועדון לא מפרסם טבלאות מימוש מסודרות ומשתמש בתמחור-דינמי לכרטיסי בונוס – וזה הופך את השימוש בנקודות למשמעותית פחות נוח. חברי מועדון המכירים היטב את אפשרויות המימוש וחברות התעופה של ברית סקיי יוכלו, בתיאוריה לפחות, לחלץ ערך גבוה הרבה יותר מהנקודות במימוש חכם.

מועדון התעופה Miles+Bonus (איג׳יאן)

שווי ריאלי: 20$ ל-1,000

המועדון הזה דומה מאוד למועדון של אלסקה במובן שניתן להזמין דרכו כרטיסי בונוס אטרקטיביים מאוד אבל תחת מגבלות יחסית משמעותיות (ושניהם גם מועדוני תעופה די קטנים סה״כ). המועדון מקטלג את ישראל כחלק מאירופה ולכן כרטיסי בונוס ליעדים באירופה וצפון-אמריקה מתומחרים במחירים נמוכים יחסית למועדוני תעופה אחרים (לדוגמה: 45,000 נקודות בלבד במחלקת העסקים בכיוון-אחד מישראל לארה״ב). זאת ועוד, המועדון מציע גם מבצעי מימוש נקודות לטיסות של איג׳יאן שמפעילה כיום טיסות לת״א משלושה יעדים שונים – כך שמדובר במבצעים שימושיים לנוסע הממוצע.

מועדון תעופה: MileagePlan (אלסקה איירליינס)

שווי ריאלי: 20$ ל-1,000

הערכה קודמת: 20$ ל-1,000

לא היה שינוי מהותי בחודשים האחרונים. אלעל הפכה לשותפה של המועדון, אומנם, אך בשלב זה לא ניתן להשתמש בנקודות כדי לרכוש מושבים בטיסותיה ולא ידוע מתי כן אפשר יהיה. בטבלאות המימוש של המועדון ניתן למצוא מימושים פנטסטיים באופן יחסי – אבל תנאי המימוש פחות נוחים ביחס למה שמציעים מועדוני תעופה מתחרים שהם חלק מבריתות תעופה. המימוש הפופולרי ביותר הוא לכרטיסי בונוס בטיסות קתאי להונג-קונג, אבל קתאי ממשיכה להציע זמינות נמוכה מאוד של מושבי בונוס ובפרט במחלקת העסקים.

מועדון מלונות: Hilton Honors (קבוצת הילטון)

שווי ריאלי: 4$ ל-1,000

הערכה קודמת: 3.5$ ל-1,000

לא חל שינוי משמעותי באפשרויות מימוש הנקודות של המועדון – אם כי לא מעט מלונות עלו או ירדו קטגוריה בחודשים האחרונים, באופן שיגרתי – אבל בעיניי המועדון של הילטון ממשיך להתקדם לכיוונים נכונים. המבצעים התקופתיים פשוטים ואטרקטיביים מספיק, התמחור הדינמי ללילות-בונוס הוגן בדר״כ ומאפשר הזמנת חדרים משודרגים ביתר קלות, העברת הנקודות החופשית היא יתרון עצום לחברי המועדון ואפילו נוספה לאחרונה האפשרות להשתמש בנקודות לרכישות באמזון. ראו את הפוסט שפרסמתי לאחרונה בו הסברתי מהו לדעתי שווי הנקודות של המועדון.

מועדון מלונות: IHG Rewards (קבוצת אינטרקונטיננטל)

שווי ריאלי: 4.5$ ל-1,000 נקודות

הערכה קודמת: 4.5$ ל-1,000 נקודות

קבוצת IHG, וכפועל יוצא גם המועדון שלה, קיבלו לאחרונה חיזוק חיובי בצורת הוספת הרשתות קימפטון וריג׳נט וכמו כן הוספת מספר מלונות יוקרה נבחרים בבריטניה. בקרוב תתווסף גם רשת מלונות האולטרה-יוקרה Six Senses (שאולי יהיה לה מלון בישראל). לא היו שינויים מהותיים בתנאי המועדון בתקופה האחרונה, וסה״כ מלונות לא שינו קטגוריה, אבל קיבלנו איתות שאולי בקרוב תוצג קטגוריית מימוש חדשה (יש כרגע תעריף של 100,000 נקודות ללילה במלון אינטרקונטיננטל החדש במלדיביים). לעת עתה בחרתי שלא לשנות את הערכת השווי.

מועדון מלונות: Marriott Bonvoy (קבוצת מאריוט)

שווי ריאלי: 7$ ל-1,000

הערכה קודמת: 7.5$ ל-1,000

בחודשים האחרונים חלו שני שינויים משמעותיים בתנאי המועדון (שהיו ידועים מראש). השינוי הראשון – נוספה קטגוריה 8 לטבלת המימוש של המועדון ונכון להיום 69 מלונות נכללים בקטגוריה זו (חפשו אותם). כלומר, נפגעה במידה מסוימת האפשרות לממש נקודות עבור שהיות במלונות היוקרתיים ביותר. השינוי השני – החל מהחודש הבא ייכנס לתוקף התמחור העונתי שבעצם יאפשר למלונות לדרוש יותר נקודות ללילה מהתעריף הרגיל לפי הקטגוריה שלהם. אלו חדשות רעות לכל חברי המועדון, אלא אם מאריוט תציג כללים נוספים שמגבילים את המלונות מלבחור באופן שיגרתי בתעריף הגבוה האפשרי להם (Peak). לאור שני השינויים האלו הורדתי במעט את הערכת השווי שלי לנקודות של מאריוט.

מועדון מלונות: World of Hyatt (קבוצת הייאט)

שווי ריאלי: 17$ ל-1,000

הערכה קודמת: 17$ ל-1,000

המועדון של הייאט ממשיך להשתפר (ראו את האפליקציה החדשה לדוגמה) ובמקביל פורטפוליו המלונות של הייאט ממשיך לגדול. בשנה האחרונה נוספו מלונות מעולים לקבוצה (ראו את המלון החדש בבודפשט לדוגמה) וכמו כן התרחב השת״פ המצוין של הקבוצה והמועדון עם רשת SLH. כיום מרבית המלונות של רשת SLH זמינים להזמנה באתר הייאט, לרבות בנקודות, וחברי המועדון של הייאט יכולים להנות מהטבות בשהיות במלונות אלו וגם לצבור נקודות. סה״כ אני לא רואה סיבה להוריד את הערכת השווי לנקודות של הייאט, אבל גם בחרתי שלא להעלות אותה כי רוב השינויים החיוביים נוגעים רק לאחוזונים העליונים של חברי המועדון.

מועדון מלונות: Radisson Rewards (קבוצת רדיסון)

שווי נקודות: 4$ ל-1,000

הערכה קודמת: 4$ ל-1,000

לא חלו שינויים משמעותיים בתנאי המועדון בשנה האחרונה. המלונות היוקרתיים ביותר של קבוצת רדיסון ממשיכים לדרוש 70,000 נקודות ללילה – וזה מחיר מספיק הוגן בעיניי לאור המחירים הרגילים במלונות האלו. 

לסיכום

ראו בנקודות שלכם כמטבעות בעלי ערך ריאלי אמיתי. בדומה לשטרות במטבע זר שאתם אולי שומרים באיזו מגירה עד לביקור הבא באותה מדינה. נקודות הן לא ׳חינם׳ הן יקבלו את ערכן במימוש. המשיכו לאסוף אותן בכל הזדמנות, היו ערים לתפוגה האפשרית שלהן ודאגו לשמרן. ההשקעה תשתלם בהמשך הדרך.

זו המלצה טובה גם לנוסעים מזדמנים שאוספים מעט נקודות פה ושם, וזו המלצה טובה גם לנוסעים תכופים שצוברים עשרות ומאות אלפי נקודות בשנה.

12 תגובות

  1. רועי

    לגבי שווי נקודות באל על.
    ישנן אפשרויות רבות למימוש במתווה החצי דינמי החדש. אם יש כרטיס בונוס פנוי – אז במחיר הרגיל בטבלאות המעודכנות. אם אין – תשלום בכסף ובנק לפי יחס שנע בין 0.33-0.5 דולר לנקודה. רק אתמול רכשתי כרטיס הלוך ושוב, צד אחד בונוס ביזנס רגיל צד שני ביזנס בכסף, לא מחלקת כרטוס יקרה, וזו לא אפשרות שהיתה קיימת פעם. על הצד המשלם של הכרטיס יכולתי לממש נקודות ב 0.5$.
    בהינתן כל אלו, האם לא נכון לומר שנקודה שווה 0.33 לכל הפחות, ובמימוש טיפה טיפה מושכל אז לכיוון 0.4-0.5?

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      מצד אחד, הטיעונים שהעלית נכונים והדוגמה שלך טובה.

      מצד שני, אלעל הפכה את כל תהליך הזמנת כרטיס הבונוס למורכב יותר, עם מגבלות חיפוש ומה לא, ובעיניי יש לזה משקל בהערכת שווי. יש גם טענות שאלעל הורידה משמעותית את מספר מושבי הבונוס הזמינים וגם זה תורם להורדת הערך של הנקודות.

      אני מסכים איתך כמובן שבמימוש מושכל, ולמי שמכיר קצת את אתר אלעל ומתמצא, אפשר בהחלט לקבל ערך גבוה משמעותית מ-32 סנט/נקודה. כפול, בקלות. אבל זה לא רלוונטי לחבר המועדון הממוצע.

      הגב
      • משתמש אנונימי (לא מזוהה)

        מסכים. ממשק נוראי, מנגנון מורכב ולא מובן בעליל.
        אבל מצד שני, לחבר הממוצע טיסה בנקודות זה כרטיס בחינם ומשתלם לממש 1000 נק אם זה חוסך 120$. לא חלילה בנימה מזלזלת, אבל זו המציאות של אנשים סופר אינטלגנטים שפשוט לא משחקים במשחק הזה. לא בהכרח קהל היעד להערכות שווי מנומקות כמו כל אלו בפוסט שלך, אלו הטסים / לנים הממוצעים.

  2. Bucket List

    אולי אני מתבלבלת, אבל נדמה לי שיונייטד הכריזה שהיא אוטוטו עוברת לתמחור דינאמי של כרטיסי בונוס

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      לכרטיסי בונוס בטיסות שלה בלבד, ועוד לא ברור לנו איך זה ייראה.

      הגב
  3. ארז

    הערה כללית יחד עם דוגמא לגבי שווי נקודות.
    הנסיון למצע את שווי הנקודות מבורך, אבל במימוש נכון, כפי שליאור מאיר את עיני הקוראים בבלוג הנ"ל אפשר למקסם את שווי הנקודות באופן משמעותי, בעיקר בחברות תעופה שבהן תמחור טיסות הבונוס איננו דינמי ובעיקר במחלקת עסקים ביעדים רחוקים ותאריכים מבוקשים.
    לדוגמא טיסה מת"א לניו יורק מ- 26 לדצמבר עד 3 לינואר באייר-פראנס : מחיר כרטיס במחלקת עסקים לפני כחודשיים היה 2672 דולר שזה 2385 יורו. כרטיס בונוס עלה לי 53,000 נקודות ו-275 יורו מיסים, כלומר שווי הנקודות הינו (2385-275) / 53000= 39.8 יורו לאלף נקודות. וזה בחברה שבה תמחור טיסות הבונוס הינו דינמי (אם כי המוצר הנ"ל ספציפית איננו מבריק). בטיסת בונוס אחרת בלופטהנזה הגעתי למיטב זכרוני למימוש בקצת מעל ל-30 יורו לאלף נקודות.
    אגב, לגבי החישוב למעלה, אפשר לטעון כי ערך הנקודות נמוך יותר היות והתעלמתי מערך הנקודות הנצברות במקרה של כרטיס משולם, אולם היות ולכרטיס הבונוס תנאים טובים יותר משמעותית יחד עם השונות בצבירה בהתאם למעמד, התעלמתי מכך. בכל אופן מדובר במקרה הנ"ל בהקטנה שווי הנקודות במימוש המתואר ל-34 יורו לאלף נקודות.
    אני בטוח שליאור ושחקנים מתקדמים אחרים בתחום יודעים להגיע למספרים הללו באופן עקבי, ומשזה נאמר, בהתחשב בשונות קושי ההזמנה, מספר המושבים הפנויים בתעריפי בונוס והתמחור הדינמי, האם באמת אפשר להעריך שווי נקודות ?

    הגב
    • ארז

      תיקון שגיאה בחישוב, טעיתי במספר המיילים, 53,000 הינו לכיוון אחד ולכן שווי הנקודות למימוש המתואר הינו הינו 19.9 יורו לאלף נקודות
      ט.ל.ח

      הגב
  4. דרור.

    במשפט האחרון לגבי דלתא חסר "רק", כרגע כתוב שם שהמימוש "הוא לא אפשרי אלא גם כדאי מאוד".

    הגב
  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    תודה שבחרת להוסיף את M+B, כדאי לדעת כמה הנקודות שלי שוות

    הגב
  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כתבת על המועדון של M+B 'כרטיסי בונוס אטרקטיביים מאוד אבל תחת מגבלות יחסית משמעותיות' איזה מגבלות?

    הגב

השאר תגובה