את הפוסט הזה אני מפרסם אחת לכמה חודשים (בפעם האחרונה באפריל 2018). רוב הטקסט בפוסט הזה, אם כן, מועתק ישירות מהפוסט הקודם בכותרת דומה – אבל דאגתי לעדכן את מה שצריך לעדכן.

לצורך הנוחות אשתמש בפוסט זה במילה ׳נקודות׳ גם כאשר מדובר על מועדון תעופה שמשתמש במיילים בתור מטבע.

המערכת המוניטרית של הנקודות

מועדוני תעופה ומועדוני מלונות הגיעו לעולם ככלי לשיווק, שימור לקוחות, תגמול על נאמנות וכיוצ״ב. מטרתם העיקרית היא לספק תמריצים ללקוחות לבחור באותם מותגים פעם אחר פעם אפילו כשהמחיר גבוה יותר או שמאפייני המוצר נוחים פחות. כלומר, לגרום ללקוח להעריך את המותג כך שיהיה קשה יחסית לפתות אותו לבחור באחר. אחד התמריצים היעילים ביותר הוא השימוש בנקודות.

נקודות הן מטבע וירטואלי שמנפיק מועדון הלקוחות והוא ששולט בערכו. איך? באמצעות שינוי מתמיד של אפשרויות הצבירה והמימוש.

כיום מועדוני לקוחות הם גופים עצמאיים שלפעמים אחראים לאחוז גבוה מרווחי החברההאם. למעשה, במקרים מסוימים ניתנו הערכות שווי לפיהן מועדון תעופה הוא בעל שווי ריאלי גבוה יותר מהשווי הריאלי של חברת התעופה שאותה הוא משרת. מועדוני הלקוחות הם גופים רווחיים כ״כ משום שעיקר עיסוקם הוא לנהל מסחר בנקודות שהם עצמם מנפיקים – ובין השאר מכירת נקודות לגופים מוסדיים גדולים שמעבירים אותן הלאהוהם פחות מתעסקים בשיפור חוויית הנוסעים ו/או תגמול נאמנות. לפעמים המועדונים האלו ממש שוכחים את השורשים שלהם (וראו את המצב הנוכחי באלעל…).

על כל פנים, ערכן של הנקודות נגזר מהתנאים שקובע המועדון: כמה נקודות ניתן לצבור מכל טיסה או מכל שהייה במלון, כמה נקודות ניתן לצבור מפעילות עם השותפים העסקיים של המועדון, מה יחס ההמרה לנקודות של מועדונים אחרים (במידה ואפשר), כמה נקודות דרושות לכרטיס בונוס או ללילהבונוס, מהם תנאי המימוש, ועוד משתנים שכולם בשליטת המועדון.

ערכן הריאלי של נקודות

בהמשך הפוסט אתייחס לערכן הריאלי של נקודות של שמונה מועדוני תעופה וחמישה מועדוני מלונות ואסביר בקצרה אם חל שינוי בערכן בתקופה שחלפה מאז פרסום הפוסט הקודם.

מועדון תעופה: Miles&More (קבוצת לופטהנזה)

שווי ריאלי: 13$ ל-1,000

הערכה קודמת: 13$ ל-1,000

כאמירה כללית המועדון עשה מספר צעדים חיוביים בשנה האחרונה. בפרט: הוא הציג ׳תוכנית משפחתית׳ (שטרם זמינה ללקוחות בישראל) ושיפר משמעותית את מנוע חיפוש כרטיסי הבונוס שלו. אבל לשינויים האלו, חיוביים ככל שיהיו, אין השפעה מכרעת על שווי הנקודות. בטבלאות המימוש של המועדון ישנם מימושים אטרקטיביים מספיק, ובין השאר ליציאה מת״א, אך המועדון גובה היטל-דלק בכרטיסי הבונוס שלו ומכאן ששווי הנקודות לא יכול להיות גבוה מדי. הייתי רוצה לראות את ישראל נכללת במבצע MileageBargains מדי פעם – ואם זה יקרה בקביעות, תהיה לכך השפעה חיובית על שווי הנקודות לנוסע הישראלי.

מועדון תעופה: AAdvantage (אמריקן)

שווי ריאלי: 14$ ל-1,000

הערכה קודמת: 14$ ל-1,000

השארתי את הערכת השווי כפי שהייתה. אמריקן ממשיכה להציע זמינות מושבי בונוס נמוכה מאוד, עד כדי לא קיימת, בטיסותיה שלה – וזו אחת הסיבות לירידת ערך המיילים בשנים האחרונות – אבל לפחות ניתן למצוא זמינות מושבי בונוס בריאה למדי אצל מרבית השותפות של המועדון וביניהן מספר חברות שנוחתות בנתב״ג. טבלאות המימוש של המועדון סה״כ הוגנות. ב-2018 חל שינוי חיובי במנוע החיפוש של המועדון אבל אין לכך השפעה ישירה על שווי הנקודות.

מועדון תעופה: FlyingBlue (אייר פראנס וק.ל.מ)

שווי ריאלי: 12$ ל-1,000

הערכה קודמת: 12$ ל-1,000

לכאורה זהו מועדון תעופה אטרקטיבי לישראלים, ובפרט לאלו המעוניינים במימוש נקודות לכרטיסי בונוס לאירופה או ארה״ב, וזאת משום שישראל נכללת באזור אירופה ע״פ הגדרת האזורים של המועדון. היתרון הזה בא לידי ביטוי גם במסגרת המבצע התקופתי PromoAwards. אלא שהמועדון לא מפרסם טבלאות מימוש מסודרות ומשתמש בתמחור-דינמי לכרטיסי בונוס – וזה הופך את השימוש בנקודות למשמעותית פחות נוח. משזה נאמר, חברי מועדון המכירים היטב את אפשרויות המימוש וחברות התעופה של ברית סקיי יוכלו, בתיאוריה לפחות, לחלץ ערך גבוה הרבה יותר מהנקודות במימוש חכם.

מועדון התעופה: MileagePlus (יונייטד)

שווי ריאלי: 15$ ל-1,000

הערכה קודמת: 14$ ל-1,000

טבלאות המימוש אטרקטיביות מספיק, ולכל הפחות תחרותיות בשוק, והן לא השתנו כבר זמן רב (אז היו עירניים…). המועדון ממשיך לאפשר קונקשיין באירופה במסגרת כרטיסי בונוס מישראל למדינות באסיה והפסיפיק – וזה יתרון אמיתי מבחינת אפשרויות המימוש, ופוטנציאלית גם חיסכון בעלות. המועדון לא גובה היטל-דלק ומנוע החיפוש שלו הוא אולי המתקדם ביותר מבין המועדונים בברית. העלתי במעט את הערכת שווי הנקודות – לחברי מועדון בישראל – לאור התחזקות הפעילות של ברית סטאר בנתב״ג ובפרט הגעתה הקרובה של טאפ הפורטוגלית ופתיחת הקו השלישי של יונייטד לארה״ב.

מועדון תעופה: SkyMiles (דלתא)

שווי ריאלי: 10$ ל-1,000

הערכה קודמת: 10$ ל-1,000

דלתא היא חברת תעופה מצוינת, ואולי הטובה בארה״ב, אבל מועדון התעופה שלה הוא בהחלט לא אחד האטרקטיביים לנוסע הממוצע. זאת על אף שהנקודות שלו כביכול לעולם לא נמחקות – וזה יתרון שמצטטים נוסעים מזדמנים רבים, אם כי מדובר ביתרון יחסי עם משמעות מוגבלת מאוד. למועדון יש טבלאות מימוש דינמיות וסודיות – וחוסר הבהירות הזה בהחלט תורם לירידת ערך הנקודות. אך יש לזכור שהמועדון לא גובה היטל-דלק על כרטיסי בונוס. 

מועדון תעופה: Executive Club (בריטיש)

שווי ריאלי: 14$ ל-1,000

הערכה קודמת: 14$ ל-1,000

לא חלו שינויים משמעותיים במועדון בתקופה האחרונה. מנוע החיפוש של המועדון נוח לשימוש, ישנן אפשרויות מגוונות לצבירת נקודות ומימושן, הנוכחות של ברית וואן-וורלד בנתב״ג מעט התחזקה בשנה האחרונה (בפרט לאור כניסתה של לאטאם לשוק והוספת הטיסות בקו של קתאי מהונג-קונג) אבל חשוב לזכור שהמועדון עדיין גובה היטל-דלק במרבית כרטיסי הבונוס. יש זמינות גבוהה יחסית למושבי הבונוס בטיסות של בריטיש עצמה אבל התוספת הכספית לרוב מורידה משמעותית את כדאיות המימוש. אוויוס הוא מטבע נהדר למימוש בטיסות קצרות (ולא רק של בריטיש).

מועדון תעופה: MileagePlan (אלסקה איירליינס)

שווי ריאלי: 20$ ל-1,000

הערכה קודמת: 20$ ל-1,000

בשנה האחרונה השתנתה רשימת חברות התעופה השותפות של המועדון – לטוב ולרע. חברות כמו אייר פראנס, ק.ל.מ, דלתא ואירו מקסיקו נעלמו מהרשימה ומנגד נוספו חברות מובילות כמו סינגפור איירליינס ופינאייר. לאטאם, שותפה נוספת של המועדון, החלה לטוס לת״א ומפעילה כיום את הקו היחיד שמחבר את ישראל לדרום-אמריקה. בטבלאות המימוש של המועדון ניתן למצוא מימושים פנטסטיים באופן יחסי – אבל תנאי המימוש פחות נוחים ביחס למה שמציעים מועדוני תעופה מתחרים שהם חלק מבריתות תעופה.

מועדון תעופה: הנוסע המתמיד (אלעל)

שווי ריאלי: 0.35$ לנקודה

הערכה קודמת: 0.45$ לנקודה

המועדון מחריב כל חלקה טובה של מימוש נקודות. בפרט: חברת הלואוקוסט אפ הלכה לעולמה ומחירי כרטיסי הבונוס ליעדיה-לשעבר עלו לרמות של יעדי אירופה האחרים (אם כי הטיסות ממשיכות להמריא מטרמינל 1…), התמעטו המבצעים לכרטיסי בונוס מוזלים, טבלאות המימוש סבלו הרעה משמעותית לכל היעדים ובכל מחלקות השירות, אפשרויות השדרוג בנקודות הורעו במעט וגם סיכויי ההצלחה ירדו לאור ריבוי בעלי הסטטוס הגבוה, הופסקה האפשרות להנפקת שוברי-נקודות למימוש, בספטמבר הקרוב יופסק השת״פ האטרקטיבי של המועדון עם מועדון הלקוחות You וקבוצת דור-אלון ועוד ועוד. נקודות של אלעל שוות משמעותית פחות מבעבר – ואל תתנו לכל מיני מימושים איזוטריים ושוליים להטעות אתכם (ע״ע כרטיסי קולנוע, ספרים בסטימצקי וכו׳).

מועדון מלונות: Hilton Honors (קבוצת הילטון)

שווי ריאלי: 4$ ל-1,000

הערכה קודמת: 3.5$ ל-1,000

לא חל שינוי משמעותי באפשרויות מימוש הנקודות של המועדון – אם כי לא מעט מלונות עלו או ירדו קטגוריה בחודשים האחרונים, באופן שיגרתי – אבל בעיניי המועדון של הילטון ממשיך להתקדם לכיוונים נכונים. המבצעים התקופתיים פשוטים ואטרקטיביים מספיק, התמחור הדינמי ללילות-בונוס הוגן בדר״כ ומאפשר הזמנת חדרים משודרגים ביתר קלות, העברת הנקודות החופשית היא יתרון עצום לחברי המועדון ואפילו נוספה לאחרונה האפשרות להשתמש בנקודות לרכישות באמזון. משזה נאמר, כמעט ולא נותרו מלונות בקטגוריה 1 למימושים זולים וכל המלונות המעניינים של הקבוצה דורשים מעל 70,000 נקודות ללילה.

מועדון מלונות: IHG Rewards (קבוצת אינטרקונטיננטל)

שווי ריאלי: 4.5$ ל-1,000 נקודות

הערכה קודמת: 5$ ל-1,000 נקודות

קבוצת IHG, וכפועל יוצא גם המועדון שלה, קיבלו לאחרונה חיזוק חיובי בצורת הוספת הרשתות קימפטון וריג׳נט וכמו כן הוספת מספר מלונות יוקרה נבחרים בבריטניה. מנגד, בהמשך החודש כ-700 מלונות של הקבוצה ישנו קטגוריה ומתוכם כ-550 יעלו בקטגוריה אחת לפחות בעוד רק כ-150 ירדו בקטגוריה אחת לפחות. מלונות פופולריים רבים הופכים יקרים יותר לחברי המועדון, אם כי ראוי לציין שאף מלון בישראל לא עלה/ירד בקטגוריה. לפיכך בחרתי להוריד במעט את שווי הנקודות של המועדון.

מועדון מלונות: Marriott Rewards (קבוצת מאריוט)

שווי ריאלי: 7.5$ ל-1,000

הערכה קודמת: 8$ ל-1,000

בקיץ האחרון התמזג מועדון המלונות הפופולרי SPG (קבוצת סטארווד) לתוך מועדון MR, יחד עם המועדון של רשת ריץ-קרלטון, ובעיניי התהליך עבר יפה. נכון להיום למועדון יש שבע קטגוריות מימוש בלבד – מה שהופך את מימוש הנקודות במלונות יוקרה רבים לאטרקטיבי מאוד – אם כי זה עתיד להשתנות בחודש מרץ עם כניסתה לתוקף של קטגוריה שמינית. לאחר חודש מרץ סביר להניח שאוריד את הערכת השווי שלי ל-7$ בלבד. המרת נקודות למועדוני תעופה הפכה אטרקטיבית פחות אבל עדיין יכול להיות בה ערך אמיתי.

מועדון מלונות: Radisson Rewards (קבוצת רדיסון)

שווי נקודות: 4$ ל-1,000

הערכה קודמת: 4$ ל-1,000

לא חלו שינויים משמעותיים בתנאי המועדון בשנה האחרונה. המלונות היוקרתיים ביותר של קבוצת רדיסון ממשיכים לדרוש 70,000 נקודות ללילה – וזה מחיר מספיק הוגן בעיניי לאור המחירים הרגילים במלונות האלו. 

מועדון מלונות: World of Hyatt (קבוצת הייאט)

שווי ריאלי: 17$ ל-1,000

הערכה קודמת: 15$ ל-1,000

בשנה האחרונה חלו ארבעה שינויים ראויים לציון. שלושה חיוביים: למועדון יש שת״פ חדש עם SLH במסגרתו יכולים חברי המועדון לממש נקודות לטובת לילות-בונוס במלונות נבחרים של הרשת, המועדון מאפשר כעת להשתמש בשוברי-שדרוג (סוויטה/קלאב) גם על בסיס לילות-בונוס (במלונות הקבוצה, לא במלונות SLH) והמועדון מאפשר כעת לממש נקודות להזמנת סוויטות משודרגות ולא רק סוויטות רגילות. השינוי השלילי: המרכיב הכספי בתעריף הפופולרי Points+Cash חדל מלהיות קבוע והוא כעת מבוסס על התעריף הגמיש הרגיל לאותו לילה באותו מלון – וברוב המקרים מדובר על עלייה במחיר. בשקלול כל השינויים הנ״ל בחרתי להעלות את שווי הנקודות של המועדון, אם כי העלאת השווי הזאת רלוונטית בעיקר לנוסעים תכופים שצוברים נקודות רבות באופן שיגרתי.

לסיכום

ראו בנקודות שלכם כמטבעות בעלי ערך ריאלי אמיתי. בדומה לשטרות במטבע זר שאתם אולי שומרים באיזו מגירה עד לביקור הבא באותה מדינה. נקודות הן לא ׳חינם׳ הן יקבלו את ערכן במימוש. המשיכו לאסוף אותן בכל הזדמנות, היו ערים לתפוגה האפשרית שלהן ודאגו לשמרן. ההשקעה תשתלם בהמשך הדרך.

זו המלצה טובה גם לנוסעים מזדמנים שאוספים מעט נקודות פה ושם, וזו המלצה טובה גם לנוסעים תכופים שצוברים עשרות ומאות אלפי נקודות בשנה.

10 תגובות

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ב flying blue- אטרקטיבי רק במחירי הפרומו, וגם אז יש להם תוספת מיסים גבוהה מאוד, של כ120-150 יורו לכיוון! בתמחור רגיל זה בערך 70-160 אלף לכיוון + תוספת המיסים.
    וגם- הדרישה הגבוהה של XP (בנוסף למיילים) ממש הרעה עת המצב.
    אז נכון שאנחנו חלק מאירופה אבל זה ממש לא תחרותי.
    חבל כי דווקא יש לאייר פרנס שירות לא רע.
    No more for me (-:

    הגב
  2. Symchusz

    כתבת כמה פעמים במועדון מיילס אנד בונוס של איגיאן מאוד אטרקטיבי לישראלים, מה שווי המיילים שלו?

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      אולי באמת אוסיף אותו לרשימה מעתה והלאה. באופן כללי אני מעריך את השווי של הנקודות סביב 2 סנט/נקודה. אולי אפילו מעט יותר.

      הגב
  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אפשר לבקש הערכת שווי גם לMiles&Bonus?

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      כן, בעדכון הבא.

      סביב 2 סנט/מייל. אולי אפילו 2.2 סנט/מייל. במימוש לכרטיסי בונוס במחלקות הפרימיום לצפון-אמריקה אפשר לקבל ערך פי כמה גבוה יותר.

      הגב
  4. ליאור מור

    ליאור תמיד כיף לקרוא את הפוסטים האלו!
    אבל יש לי בצעת ייעול:
    אולי תכין לכל מועדון גרף ובו תאריך הערכת השווי (למשל תאריך הפוסט) והשווי שנתת לו באותו הזמן.
    אתה כבר עושה את ההשוואה הזאת לא מעט זמן וזה יאפשר לנו לראות את השינוי לאורך זמן ולראות איזה מועדון מתדרדר מהר ואיזה שומר על השווי שלו לאורך זמן.
    זה גם שיקול שצריך לקחת שמנסים לבחור שימור סטטוס.

    ליאור

    הגב

השאר תגובה