את הפוסט הזה אני מפרסם אחת לכמה חודשים (בפעם האחרונה באוגוסט 2019). רוב הטקסט, אם כן, מועתק ישירות מהפוסט הקודם – אבל דאגתי לעדכן את מה שצריך לעדכן. כמו כן, ראו את העמוד בבלוג המוקדש לשווי הנקודות

לצורך הנוחות אשתמש בפוסט זה במילה ׳נקודות׳ גם כאשר מדובר על מועדון תעופה שמשתמש במיילים בתור מטבע.

המערכת המוניטרית של הנקודות

מועדוני תעופה ומועדוני מלונות הגיעו לעולם בתור כלים לשיווק, שימור לקוחות, תגמול על נאמנות וכיוצ״ב. מטרתם העיקרית היא לספק תמריצים ללקוחות לבחור באותם מותגים פעם אחר פעם אפילו כשהמחיר גבוה יותר או שמאפייני המוצר נוחים פחות. כלומר, לגרום ללקוח להעריך את המותג כך שיהיה קשה יחסית לפתות אותו לבחור באחר. אחד התמריצים היעילים ביותר הוא השימוש בנקודות.

נקודות הן מטבע וירטואלי שמנפיק המועדון והוא ששולט בערכן באמצעות שינוי מתמיד של אפשרויות הצבירה והמימוש.

כיום מרבית מועדוני הלקוחות המובילים הם גופים עצמאיים שלעיתים אחראים לאחוז גבוה מרווחי החברההאם. למעשה, במקרים מסוימים נתנו אנליסטים הערכות-שווי לפיהן מועדון תעופה שווה יותר מחברת התעופה לה הוא שייך. מועדוני הלקוחות הם גופים רווחיים כ״כ משום שעיקר עיסוקם הוא לנהל מסחר בנקודות שהם עצמם מנפיקים – ובין השאר מכירת נקודות לגופים מוסדיים שמעבירים אותן הלאהוהם פחות מתעסקים בשיפור חוויית הנוסעים ו/או תגמול נאמנות. לפעמים המועדונים האלו ממש שוכחים את השורשים שלהם (וראו את המצב הנוכחי באלעל…).

על כל פנים, ערכן של הנקודות נגזר מהתנאים שקובע המועדון: כמה נקודות ניתן לצבור מכל טיסה או מכל שהייה במלון, כמה נקודות ניתן לצבור מפעילות עם השותפים העסקיים של המועדון, מהו יחס ההמרה לנקודות של מועדונים אחרים (במידה ואפשר), כמה נקודות דרושות לכרטיס בונוס או ללילהבונוס, מהם תנאי המימוש, ועוד משתנים בשליטת המועדון.

ערכן הריאלי של נקודות

בהמשך הפוסט אתייחס לערכן הריאלי של נקודות של תשעה מועדוני תעופה וחמישה מועדוני מלונות ואסביר בקצרה אם חל שינוי בערכן בתקופה שחלפה מאז פרסום הפוסט הקודם.

מועדון תעופה: הנוסע המתמיד (אלעל)

שווי ריאלי: 0.36$ לנקודה

הערכה קודמת: 0.32$ לנקודה

אלעל בצרות, ואולי גם מועדון הנוסע המתמיד בצרות איתה, אבל בתקופה האחרונה אנחנו רואים יותר ויותר מבצעים אטרקטיביים שמאפשרים מימוש נקודות בשווי גבוה יחסית. בפרט המבצע האחרון שהיה חדשני במובן שהוא הוזיל כרטיסים בתעריף כסף+נקודות ולא כרטיסי בונוס עם זמינות מוגבלת. ככל הנראה אלעל להוטה למלא מושבים ואולי מועדון הנוסע המתמיד פשוט הדפיס הרבה יותר מדי נקודות ואלעל צריכה לדווח עליהן כעת כחוב לציבור. על כל פנים, אנחנו הלקוחות מרוויחים מהמצב ובנוסף קיבלנו כרטיס פלייקארד-פרימיום חדש שהפך חינמי עבור בעלי סטטוס גבוה. אבל את השווי של הנקודות אני גוזר קודם כל מאפשרות מימוש אחת: המרת נקודות לשוברים של BuyMe, שעבור רבים הם שווי-כסף, כשהמרה כזאת נותנת שווי של כ-40 סנט לנקודה. אבל לא נכון לראות בשוברים האלו כשווי-כסף בערכם המלא ולכן אני מחסיר מהם 10%.

מועדון התעופה: MileagePlus (יונייטד)

שווי ריאלי: 14$ ל-1,000

הערכה קודמת: 15$ ל-1,000

לא מזמן הודיע המועדון על שינוי מהותי באופן השגת הסטטוס – אבל לכך אין משמעות לגבי שווי המיילים. שינוי אחר שהוצג, ולו יש משמעות ישירה על שווי המיילים, הוא בעמלה חדשה של עד 3,500 מיילים בהזמנת כרטיסי בונוס לטיסות במסגרת שבועיים מההזמנה. אפקטיבית העמלה הזאת מייקרת את העלות של כרטיסי בונוס רבים, ובפרט הזולים ביותר, כי חברי מועדון רבים מזמינים כרטיסי בונוס דווקא יחסית ברגע האחרון. כך, לדוגמה, אחד המימושים הטובים ביותר למיילים של יונייטד – מת״א לתת-היבשת ההודית במחלקת העסקים – התייקר בכ-10%. השינוי הזה הוחל ללא הודעה מוקדמת.

מועדון תעופה: Executive Club (בריטיש)

שווי ריאלי: 13$ ל-1,000

הערכה קודמת: 13$ ל-1,000

מוקדם יותר השנה שינתה בריטיש את טבלאות המימוש לכרטיסי בונוס בטיסות של חברות תעופה שותפות. השינוי היה שלילי אבל לא דרמטי – אבל אז בשעתו הורדתי במעט את הערכת-השווי שלי לאוויוס. המועדון עדיין גובה היטל-דלק במרבית כרטיסי הבונוס. כדאי לציין שבריטיש החלה לשלוח לת״א את המטוס החדש ביותר בצי שלה, עם מחלקת עסקים מצוינת, גם אם אין לכך ההשפעה על ערך המטבע.

מועדון תעופה: SkyMiles (דלתא)

שווי ריאלי: 11$ ל-1,000

הערכה קודמת: 11$ ל-1,000

דלתא היא חברת תעופה מצוינת, ואולי הטובה בארה״ב, אבל מועדון התעופה שלה הוא בהחלט לא אחד האטרקטיביים לנוסע הממוצע (ובפרט משום שהוא לא מפרסם טבלאות מימוש אלא מפעיל מודל של תמחור דינמי לכרטיסי בונוס). לא היה שינוי משמעותי במועדון בחודשים האחרונים ולכן אני משאיר את הערכת-השווי כפי שהייתה.

מועדון תעופה: Miles&More (קבוצת לופטהנזה)

שווי ריאלי: 13$ ל-1,000

הערכה קודמת: 13$ ל-1,000

לא היה שינוי מהותי בחודשים האחרונים. כאמירה כללית המועדון עשה מספר צעדים חיוביים בשנה האחרונה ובפרט השיפור המשמעותי של מנוע חיפוש כרטיסי הבונוס. אבל לשינויים האלו, חיוביים ככל שיהיו, אין השפעה מכרעת על שווי הנקודות. בטבלאות המימוש של המועדון ישנם מימושים אטרקטיביים מספיק, ובין השאר ליציאה מת״א, אך המועדון גובה היטל-דלק בכרטיסי הבונוס שלו ומכאן ששווי הנקודות לא יכול להיות גבוה מדי.

מועדון תעופה: AAdvantage (אמריקן)

שווי ריאלי: 15$ ל-1,000

הערכה קודמת: 14$ ל-1,000

לאחרונה הודיעה אמריקן שהחל מאוקטובר 2020 היא תפעיל קו טיסות מדאלאס לת״א. כרטיסי בונוס בקו הזה ניתן להזמין כבר עכשיו, ולכך יש השפעה ישירה על שווי המיילים של המועדון כי אמריקן בעצם הציגה אפשרות מימוש חדשה ואטרקטיבית מאוד למי שמעוניין להגיע לצפון-אמריקה. אי לכך בחרתי להעלות במעט את שווי המיילים.

מועדון תעופה: FlyingBlue (אייר פראנס וק.ל.מ)

שווי ריאלי: 12$ ל-1,000

הערכה קודמת: 12$ ל-1,000

לא היה שינוי מהותי בחודשים האחרונים. לכאורה זהו מועדון תעופה אטרקטיבי לישראלים, ובפרט לאלו המעוניינים במימוש נקודות לכרטיסי בונוס לאירופה או ארה״ב, וזאת משום שישראל נכללת באזור אירופה ע״פ הגדרת האזורים של המועדון. אלא שהמועדון לא מפרסם טבלאות מימוש מסודרות ומשתמש בתמחור-דינמי לכרטיסי בונוס – וזה הופך את השימוש בנקודות למשמעותית פחות נוח. חברי מועדון המכירים היטב את אפשרויות המימוש וחברות התעופה של ברית סקיי יוכלו, בתיאוריה לפחות, לחלץ ערך גבוה הרבה יותר מהנקודות במימוש חכם.

מועדון התעופה Miles+Bonus (איג׳יאן)

שווי ריאלי: 18$ ל-1,000

הערכה קודמת: 20$ ל-1,000

לאחרונה שינה המועדון את טבלאות המימוש שלו, ללא הודעה מוקדמת, וכרטיסי בונוס רבים הפכו יקרים יותר. ישנם כרטיסי בונוס שהתייקרו ב-20% ואף מעט יותר, אם כי לצידם כרטיסי בונוס רבים שלא התייקרו כלל. אי לכך הורדתי את הערכת-השווי שלי ב-10% כי השימוש במיילים של איג׳יאן הפך אטרקטיבי פחות.

מועדון תעופה: MileagePlan (אלסקה איירליינס)

שווי ריאלי: 20$ ל-1,000

הערכה קודמת: 20$ ל-1,000

לא היה שינוי מהותי בחודשים האחרונים. אלעל הפכה לשותפה של המועדון, אומנם, אך בשלב זה לא ניתן להשתמש בנקודות כדי לרכוש מושבים בטיסותיה ולא ידוע מתי כן אפשר יהיה. בטבלאות המימוש של המועדון ניתן למצוא מימושים פנטסטיים באופן יחסי – אבל תנאי המימוש פחות נוחים ביחס למה שמציעים מועדוני תעופה מתחרים שהם חלק מבריתות תעופה. המימוש הפופולרי ביותר הוא לכרטיסי בונוס בטיסות קתאי להונג-קונג, אבל קתאי ממשיכה להציע זמינות נמוכה מאוד של מושבי בונוס ובפרט במחלקת העסקים.

מועדון מלונות: Hilton Honors (קבוצת הילטון)

שווי ריאלי: 4$ ל-1,000

הערכה קודמת: 4$ ל-1,000

לא חל שינוי משמעותי באפשרויות מימוש הנקודות של המועדון – אם כי לא מעט מלונות עלו או ירדו קטגוריה בחודשים האחרונים, באופן שיגרתי – אבל בעיניי המועדון של הילטון ממשיך להתקדם לכיוונים נכונים. המבצעים התקופתיים פשוטים ואטרקטיביים מספיק, התמחור הדינמי ללילות-בונוס הוגן בדר״כ ומאפשר הזמנת חדרים משודרגים ביתר קלות, העברת הנקודות החופשית היא יתרון עצום לחברי המועדון ואפילו נוספה לאחרונה האפשרות להשתמש בנקודות לרכישות באמזון. ראו את הפוסט שפרסמתי לאחרונה בו הסברתי מהו לדעתי שווי הנקודות של המועדון.

מועדון מלונות: IHG Rewards (קבוצת אינטרקונטיננטל)

שווי ריאלי: 4.5$ ל-1,000 נקודות

הערכה קודמת: 4.5$ ל-1,000 נקודות

קבוצת IHG, וכפועל יוצא גם המועדון שלה, קיבלו לאחרונה חיזוק חיובי בצורת הוספת הרשתות קימפטון, ריג׳נט ורשת מלונות האולטרה-יוקרה Six Senses (שבקרוב יהיה לה מלון גם בישראל). לא היו שינויים מהותיים בתנאי המועדון בתקופה האחרונה, וסה״כ מלונות לא שינו קטגוריה, אבל קיבלנו איתות שאולי בקרוב תוצג קטגוריית מימוש חדשה (יש כרגע תעריף של 100,000 נקודות ללילה במלון אינטרקונטיננטל החדש במלדיביים). לעת עתה בחרתי שלא לשנות את הערכת השווי.

מועדון מלונות: Marriott Bonvoy (קבוצת מאריוט)

שווי ריאלי: 7$ ל-1,000

הערכה קודמת: 7$ ל-1,000

לא היו שינויים משמעותיים במועדון בחודשים האחרונים.

מועדון מלונות: World of Hyatt (קבוצת הייאט)

שווי ריאלי: 18$ ל-1,000

הערכה קודמת: 17$ ל-1,000

קבוצת הייאט ממשיכה לגדול ולהשתפר. השת״פ של הקבוצה עם SLH מתרחב וכעת מאות מלונות של SLH זמינים להזמנה בנקודות של הייאט כמעט בלי מגבלות. תוספת ההיצע הזאת, גם של מלונות הקבוצה וגם של הגישה למלונות SLH, נותנת דחיפה חיובית למטבע של המועדון ומעלה את ערכו. אין שינוי לטבלאות המימוש או לתנאי המימוש, אז לא מדובר בעלייה משמעותית בערך המטבע, אבל בכל זאת עלייה.

מועדון מלונות: Radisson Rewards (קבוצת רדיסון)

שווי נקודות: 4$ ל-1,000

הערכה קודמת: 4$ ל-1,000

לא היו שינויים משמעותיים במועדון בחודשים האחרונים.

לסיכום

ראו בנקודות שלכם כמטבעות בעלי ערך ריאלי אמיתי. בדומה לשטרות במטבע זר שאתם אולי שומרים באיזו מגירה עד לביקור הבא באותה מדינה. נקודות הן לא ׳חינם׳ הן יקבלו את ערכן במימוש. המשיכו לאסוף אותן בכל הזדמנות, היו ערים לתפוגה האפשרית שלהן ודאגו לשמרן. ההשקעה תשתלם בהמשך הדרך.

זו המלצה טובה גם לנוסעים מזדמנים שאוספים מעט נקודות פה ושם, וזו המלצה טובה גם לנוסעים תכופים שצוברים עשרות ומאות אלפי נקודות בשנה.

11 תגובות

  1. דניאל

    אל על יצאה בהחלטה לשבור את השוק בכל מחיר, לא יודע אם יצא לך לראות,אבל באתר הבית של 'פלייכארד' מוצעות למצטרפים חדשים טיסות לחמישה יעדים שווים ב 50(!) נקודות בלבד במימוש מידי,הטבה מטורפת ממש.
    יהיה מעניין לראות בטווח הארוך מי ינצח ה'פלייכארד' או 'סקיי מקס' .

    הגב
  2. זיו

    ליאור,
    ב100 נקודות ניתן גם לקבל 150 שקל לקניות בסופר.
    כלומר נקודה שווה במינימום (אפילו ללא שווי שימוש עבור כרטיסי טיסה) כ1.5 ש"ח שזה 43 סנט.
    למה בחרת בשווי הנמוך ב20%?

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      150 ש״ח בסופר? על מה מדובר? אשמח לקישור לאפשרות הזאת.

      הגב
  3. יצחק

    יש אפשרויות מוגבלות של מימוש נקודות באלעל בשווי של כמעט 41 סנט דהיינו 70 נ' =100ש"ח
    בצורה של שוברים למסעדות וקניות בעיקר של אופנה
    עד החגים היה עוד שיתוף פעולה מוצלח עם רשת מחסני חשמל קופון של 100 ש"ח ב60 נ. מימשתי 5 קופונים משום מה אינני רואה יותר את ההטבה הזו באתר

    הגב
  4. איתן

    יש אפשרות מימוש של נקודות אלעל בריקושט 65 נקודות=100 ש"ח הנחה. 0.42 סנט לנקודה.

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      בשלב זה אני לא מכניס את Miles&Smiles. כאמירה כללית כל מייל שווה כסנט.

      הגב

השאר תגובה