ישר ולעניין…

הגיל הממוצע למטוס בצי: 9.2 שנים בלבד

השבוע תקבל אלעל מטוס חדש ובחודש הבא אחד נוסף. שניהם מדגם 787-8. כלומר, הגיל הממוצע של צי המטוסים צפוי לרדת הלאה מתחת לרף 9 שנים. מרשים מאוד! לצורך השוואה: הגיל הממוצע בצי של בריטיש הוא כ-14 שנים והגיל הממוצע בצי של יונייטד הוא כ-16 שנים.

בפירוט, נכון להיום:

  • 12 מטוסים מדגם 787-9. הצעיר ביותר בן חצי שנה והמבוגר ביותר יחגוג שלוש שנים הקיץ.
  • 2 מטוסים מדגם 787-8. שניהם נמסרו לאלעל בסוף 2019 (נובמבר ודצמבר).
  • 6 מטוסים מדגם 777-200ER. ארבעה התקבלו בשנים 2001 ו-2002 ושניים התקבלו בשנת 2007.
  • 16 מטוסים מדגם 737-800. המבוגר ביותר בן 21 והצעיר ביותר בן 5, וכל השאר מפוזרים ביניהם.
  • 8 מטוסים מדגם 737-900. כולם נכנסו לשירות בין אוקטובר 2013 למרץ 2016. עדיין צעירים.

בצי של אלעל 44 מטוסים סה״כ ו-2 נוספים יגיעו בקרוב. למידע נוסף באתר אלעל – לחצו כאן.

שינוי תצורת מושבים במטוסי ה-787

מטוסי הדימליינר כוללים שלוש מחלקות שירות: תיירים, פרימיום ועסקים. במטוסי ה-789 ישנם 282 מושבים סה״כ ובמטוסי ה-788 ישנם 238 מושבים סה״כ.

על אף שמדובר במטוסים חדשים, אלעל תבצע שני שינויים משמעותיים בעתיד הקרוב:

  1. הרחבת מחלקת הפרימיום. כיום במטוסי ה-789 ישנם 28 מושבים במחלקת הפרימיום (4 שורות עם 7 מושבים בכל שורה) ואלעל תוסיף שורה למחלקה זו ותגדיל את מספר המושבים ל-35. במטוסי ה-788 המחלקה הוגדלה במקור.
    – – –
  2. הוספת מושבי Space. אלו מושבים במחלקת התיירים עם מרווח רגליים משופר משמעותית לעומת המושבים הרגילים. אלו כביכול ממשיכי דרכם של מושבי Economy Plus. במטוסי הדרימליינר צפויים להיות למעלה מ-70 מושבים מסוג זה. יחד עם הגדלת מחלקת הפרימיום, מספר המושבים בכל מטוס יצומצם מ-282 ל-271 (כפי שכבר מופיע במפת המושבים המעודכנת באתר אלעל). אגב, מושבי ה-Space יהיו זמינים בהמשך בכל מטוסי הצי של אלעל ולא רק במטוסי ה-787.

שדרוג מקיף למטוסי ה-738

זה אולי המהלך החשוב ביותר שעושה אלעל כיום. רבים ממטוסי ה-738 נחשבים כבר מבוגרים וסובלים מבלאי טבעי גבוה בגלל אופי פעילותם (ריבוי המראות ונחיתות). חלקם אף היו בשירות UP בטרם נסגרה. אלעל הבינה את הצורך בשדרוגם ובחודשים האחרונים מטוסים אלו עוברים שיפוץ מא׳ ועד ת׳ הכולל גם את החלפת כל המושבים במטוס למושבים חדשים. טסתי לאחרונה במחלקת העסקים במטוס מדגם זה ויצאתי מרוצה מאוד מנוחות המושב. בטיסה של 4-3 שעות אני לא צריך מושב שהופך למיטה וחשוב לי יותר שהמושב יהיה נוח כמושב עם הטייה קלה אחורה.

בכל מקרה, הנה לכם סרטון שפרסמה אלעל בתחילת השבוע:

שדרוג מקיף למטוסי ה-772

עדיין אין פרטים רשמיים על התצורה החדשה שתהיה למטוסי ה-772, כשתהליך השדרוג צפוי להתחיל בהמשך השנה, אך ידוע שבכוונת אלעל להתקין במטוסים מחלקת עסקים דומה לזו המותקנת במטוסי ה-789. נקווה שאלעל התייחסה ברצינות לפידבקים השליליים-למדי שהגיעו מנוסעיה התכופים והיא תבחר מוצר טוב יותר במטוסי ה-772.

חשוב לזכור שמטוסי ה-772 רחבים משמעותית ממטוסי ה-789 (הבדל של 38 ס״מ) ומאפשרים לחברת התעופה ליצור מחלקה מרווחת יותר ולבחור במוצרים נוחים יותר לנוסעים.

מלבד השדרוג המשמעותי למחלקת העסקים, יהיו מספר שינויים נוספים: הסרת המחלקה הראשונה שכבר אינה משווקת זמן רב, התקנת מחלקת פרימיום שלא קיימת כיום במטוסים מדגם זה והוספת מושבי Space.

לא ידוע בשלב זה כמה מושבים יהיו במטוסי ה-772 לאחר שדרוגם. בגלל רוחב גוף המטוס אלעל יכולה לבחור במחלקת פרימיום עם 8 מושבים בשורה (במקום 7 מושבים בשורה במטוסי ה-789) וכמו כן יכולה לבחור במחלקת תיירים עם 10 מושבים בשורה (במקום 9 מושבים בשורה כיום במטוסים אלו). גם לא ידוע כמה מושבים יהיו במחלקת העסקים וכמה מושבי Space יהיו במחלקת התיירים.

בכל מקרה, מחלקת התיירים תזכה לרענון נדרש של מערכת הבידור, שקעי USB ושקעי חשמל, מושבים ארגונומיים ומעוצבים יותר, וככל הנראה תהיה גם מערכת חדשה של אינטרנט אלחוטי.

לסיכום

לפעמים נראה שלהתלונן על מצבה של אלעל זה ספורט לאומי בישראל, וקצת חבל שכך. בעבר רבים היו מתלוננים על איכות וגיל המטוסים בצי של החברה – אבל העידן הזה נגמר. אלעל הוציאה מהצי שלה את כל מטוסי ה-747 וה-767 המיושנים והמתפרקים, שמשכו הרבה אש מצד מבקרי החברה, וכעת הצי שלה צעיר וחדיש גם ביחס למתחרותיה המובילות.

אני לא אומר שאלעל תמיד בוחרת נכון או שהמוצרים שלה הם הנוחים ביותר בקטגוריה שלהם – כי זה בהחלט לא המצב לדעתי – אבל אי אפשר לומר שאלעל לא עשתה צעד אדיר קדימה בהיבט הזה בשלוש השנים האחרונות. כאמירה רחבה אלעל מציעה היום מוצרים נוחים מאוד, במטוסים נוחים מאוד, והצי שלה אחיד למדי. כשיושלם תהליך שדרוג מטוסי ה-772, ובמטוסים אלו תהיה מחלקת עסקים ראויה בשעה טובה, אפשר בהחלט יהיה לומר שאלעל עומדת בשורה הראשונה של חברות התעופה היוצאות מנתב״ג (ולא נשכח שהרוב המוחלט של חברות התעופה האירופיות שולחות לנתב״ג מוצרים גרועים מאוד במחלקת העסקים…).

6 תגובות

  1. שלומי

    רק שירווחו את מושב העסקים ב777 ביחס למושב הצר בדרימליינר

    הגב
  2. אורן

    הבעיות העיקריות של אל על היא איכות השירות, הבעייה השנייה של אל על היא חוסר בטיסות בסופ'ש והבעיה השלישית של אל על היא הבטחון. כשיפתרו את 2 הראשונות אני לפחות אשקול לנסות אותם שוב. למשל המוצר של בריטיש ברוב הטיסות על האטלנטי מיושן מבחינת גיל המטוס (747) אבל הוא מחודש, מתוחזק והשירות לעילא….

    הגב
    • אסף

      1.לא מסכים אתך לגבי איכות השרות – יחסית לקהל הישראלי הקשה הדיילים עומדים במשימה בד"כ בכבוד (תמיד יהיו חריקות). הישראלים ידועים כלקוחות לא פשוטים (בחברות הזרות יושבים "כמו פולדים" ולא באים בדרישות) באלעל הם מרגישים כאילו החברה שייכת להם. קניית כרטיס הטיסה מבחינתם היא קניית מנייה בחברה. הדיילים משתדלים באמת לדאוג ברוב המקרים לכל מחסור (לא אחת כשביקשתי משהו שלא קיים אפילו נתנו לי מהמנות שלהם על מנת לרצות אותי – באמת יש בחברה דיילים נפלאים – ולא אני לא עובד אלעל ואין לי קשר בשום צורה לאלעל ). גם בסוויס אני חייב לציין שאעפ"י שהחברה נפלאה, באחת הפעמים טסתי אתם מהארץ ונרדמתי בארוחת הבוקר – הדיילת סירבה להגיש לי ארוחה חלופית אחרי שהתעוררתי בטוענה כי חלוקת האוכל הסתיימה (אעפ"י שטסתי בביזנס שלהם – אחרי שהתעקשתי היא הגישה בסוף אבל האוכל חומם לדרגה שהוא הפך לצמידי , דוחה ובלתי אכיל – אז גם בחברות אחרות אפשר להיתקל בדיילים לא איכותיים).
      2. באשר לביטחון קשה לי להסכים אתך – ראשית כל הטיסות שיוצאות מנתב"ג עוברות אותו תהליך ביטחון אעפ"י דרישות השב"כ, ולא ייחודיות לאל-על . ההמראות מחו"ל אכן אולי מיגעות במעט כי הצק אין בד"כ מרוחק התור לפעמים גדול ולא בכל שדה יש גישה לדיוטי פרי – אבל הדבר בטל בשישים שמא חס וחלילה יקרה משהו ואז נראה אתכם מדברים על הביטחון (לא ברור לי איך אנשים יושבים שאננים כשהמזוודות שלהם עולות למטוס חברה זרה ולא נבדקות כלל או כשרואים נוסע שנראה חשוד וכל הטיסה מתפללים שלא יקרה כלום והטיסה תנחת בשלום) – עד שלא קורה כלום הכל רע מבחינת הביטחון…עדיף שיציקו לי ושאגיע הביתה בשלום. וכל מי שחושב שלעבור שיקוף בחו"ל לפני הגייט זה מספיק אינו מבין ולו דבר בענייני ביטחון ותעופה.
      3. אכן יכול להיות בעייתי נושא חוסר הטיסות בשבתות (אני עוד זוכר את הימים שבשבת היו עשרות טיסות מנתב"ג הישנה לגרמניה כמעט לכל יעד שניתן לחשוב עליו), אבל חלק מהטיסות ממריאות לארץ/מהארץ במוצ"ש, חלק מתאפשר בקוד שרינג (סוויס , איבריה וכו), ובעידן שלנו ניתן לקנות כרטיס משולב של חצי אל-על וחצי חברה זרה (אמנם פחות אטרקטיבי לאיסוף נקודות).
      4. הדבר היחידי שאני מלין עליו הוא תצורת ההושבה במטוסים החדשים 787 – בתיירים אסון, בביזנס קלסטרופוביה – בהשוואה למקביליהם בחברות הזרות האחרות שטסתיא יתם (ואני מקווה שמישהו יתעשת ויהיה אמיץ לבצע שינויים כמו השינוי שעושים כרגע במחלקת ה"ספייס"), וכולי תקווה כי לא יפגמו באיכות ה 777 (אישית אני מוכן לחזור לימי ה 747 המתפרקים באפיר דק).

      הגב
  3. lap

    נכון שיש מטוסים חדשים, ובעיקר כייף לטייסים לנהוג על רכב חדש… אבל אי אפשר לשכוח שבדרלימנר המשובים באקנומי צרים להחריד!!

    הגב
  4. סופרסוניק

    לא הבנתי, המפעל של בואינג בסיאטל מייצר במקביל גם 788 וגם 789?
    או שה 788 ה"חדשים" הם בעצם ישנים יותר מה 789 אבל הם חדשים באלעל?

    הגב
    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)

      גם 787-8 (או בקיצור 788) וגם 787-9 (ויש אפילו 787-10) , הן בעצם גרסאות של אותו 787 שמיוצרות במקביל. ההבדל הוא באורך המטוס ובהתאם בתכולת הנוסעים. חברת התעופה יכולה לבחור את הדגם שמתאים לה לפי היכולת שלה למלא את המטוס.

      הגב

השאר תגובה