פוסטים שאולי תרצו לקרוא:

המדריך המלא למועדון MileagePlan (דצמבר 2016)
מכוונים לסטטוס גבוה במועדון MileagePlan? (יולי 2017)
מיילים של אלסקה – צבירה ומימוש (יולי 2019)
המדריך האולטימטיבי לכרטיסי בונוס של מועדון MileagePlan (יולי 2019)
הפתעה: אלעל היא השותפה החדשה של מועדון MileagePlan (מאי 2019)


המועדון של אלסקה, MileagePlan, הוא אטרקטיבי משתי סיבות עיקריות: (1) הוא האנדר-דוג בשוק של ענקים ולכן הוא חייב להיות אטרקטיבי יותר מהם ויצירתי יותר מהם, ונוסף (2) אלסקה היא מלכתחילה חברת תעופה ׳צבעונית׳ יחסית שאוהבת לשחק את המשחק בדרך שלה גם אם השוק מעודד אחרת.

התוצאה בפועל היא שמועדון MileagePlan מצליח מאוד. אלסקה מוציאה הון על ׳שיווק׳ דרך המועדון, ובפרט עם טבלאות נדיבות מאוד לצבירה ומימוש של מיילים, אבל ההשקעה חוזרת אליה בצורת פעילות ענפה של חברי מועדון.

אלסקה תצטרף לברית וואן-וורלד בקיץ 2021

כך הודיעה החברה לאחרונה. כנראה שמדובר במהלך שנבנה יחד עם אמריקן ובעצם מפת-הדרכים של אלסקה כוללת הרחבה משמעותית של השת״פ עם אמריקן, שנשחק לגמרי בשנתיים האחרונות, והצטרפות לברית כצעד אחרון. בין השאר, לדוגמה, תפתח אמריקן קו ללונדון משדה התעופה הבינ״ל של סיאטל (SEA) שהוא בסיסה העיקרי של אלסקה – מה שיטיב מאוד עם נוסעי אלסקה, לאור השת״פ בין החברות.

היתרונות של מועדון MileagePlan

לפני שאנסה לשער מה יקרה למועדון לאחר הצטרפותה של אלסקה לברית, אבקש למנות את היתרונות הקיימים של המועדון כפי שאני רואה אותם. העיקריים שבהם:

  • המועדון אומנם מחיל מספר מגבלות על כרטיסי הבונוס שלו, שאינן קיימות במועדוני תעופה אחרים, אך במקביל הוא גם מציע הטבות ייחודיות. כך, לדוגמה, המועדון מאפשר לכלול עצירה (ללא הגבלת זמן) גם בכרטיס בונוס בכיוון-אחד. מעטים מועדוני התעופה שמציעים את ההטבה הזאת.
    – – –
  • המועדון מגדיר טבלת צבירת מיילים וטבלת מימוש מיילים לכל חברת תעופה שותפה. זה מאפשר גמישות גבוהה בתמחור כרטיסי הבונוס ואפקטיבית מייצר הזדמנויות רבות לשחקנים מתקדמים. 70,000 מיילים לכרטיס מישראל לארה״ב עם עצירה בהונג-קונג וטיסה במחלקה הראשונה מעל האוקיינוס הפסיפי? זה מימוש משוגע לגמרי של מיילים.
    – – –
  • למועדון יש רשימה מפוארת ומגוונת של חברות תעופה שותפות. יש נציגות לשלושת הבריתות (לדוגמה: קוריאן, בריטיש וסינגפור איירליינס) לצד חברות תעופה שאינן בברית (לדוגמה: אלעל, היינאן ואמירטס). עבור רבים זה יתרון גדול. למשל עבור אחד שמתגורר באסיה ויכול לצבור ולממש מיילים מטיסות של ג׳אל, היינאן, קוריאן, קתאי וסינגפור איירליינס – באותו מועדון תעופה.
    – – –
  • בגלל אופיה של אלסקה כחברת תעופה, ובגלל היותו שחקן קטן בשוק של ענקים, מועדון MileagePlan היה וממשיך להיות נדיב מאוד בצבירת המיילים ובמימוש המיילים. הוא לא יכול להרשות לעצמו אחרת. המועדון חייב לייצר לעצמו יתרונות-יחסיים שאין למועדונים של אמריקן, יונייטד ודלתא.
    – – –
  • המועדון עדיין מפעיל מודל צבירת מיילים מבוסס-מרחק ולא מבוסס-הוצאה. לא ברור אם זה ישתנה אבל לבינתיים מנהלי המועדון טוענים שאין להם כוונה להפוך את השולחן. טוב להם ׳להישאר מאחור׳ כי זה מה שמשאיר את המועדון ייחודי ואטרקטיבי. נחיה ונראה.

מה צפוי להשתנות, לטובה ולרעה, עם ההצטרפות לברית?

מסיבות טובות מרבית חברות התעופה בעולם רוצות להיות חלק מברית תעופה כלשהי (אחת מסוימת או בכלל). לא אכנס לדיון תיאורתי על הרווח האפשרי לאלסקה והאם הצטרפותה מהווה שדרוג משמעותי לברית בצפון-אמריקה. לבינתיים אנסה לעמוד על השינויים הצפויים למועדון MileagePlan ולשער כראות עיניי האם השינויים האלו יהיו חיוביים או שליליים עבור חברי המועדון בכלל וחברי המועדון הישראלים בפרט.

ובכן…

  1. למועדון יש כיום 18 חברות תעופה שותפות (מתוכן 2 בעלות פעילות מועטה מאוד ורק בצפון-אמריקה, אז הן כמעט בלתי-ספירות, ו-6 מברית וואן-וורלד). מדובר ברשימה מכובדת למדי הכוללת חברות תעופה מובילות כמו קוונטס, קתאי, קוריאן, אמירטס, סינגפור איירליינס, בריטיש ועוד. כשאלסקה תצטרף לברית אוטומטית יתווספו לרשימה כל חברות התעופה בברית שאינן שותפות כבר היום – וזה כמובן יתרון, כי אז חברי מועדון יוכלו לצבור מיילים בטיסות של יותר חברות תעופה – אך מנגד סביר להניח שהמועדון ייאלץ לוותר על השותפות עם מספר חברות תעופה שהן חלק מבריתות סטאר וסקיי. אז מדובר בטרייד-אוף של קטאר איירוויס, רויאל ג׳ורדניאן ואיבריה בתמורה לסינגפור איירליינס, קוריאן ולאטאם – ולא בטוח שזו עסקה כ״כ טובה.
    – – –
  2. יהיה מעניין לראות אם ואיך ההצטרפות של אלסקה לברית תשפיע על השותפות של המועדון עם אלעל. הרי מדובר בשותפות חדשה יחסית, וסביר להניח שאלסקה הייתה במו״מ עם הברית כשהודיעה עליה, ומנגד ייתכן שהיא תקבל התנגדות משמעותית מצד חברות תעופה אחרות בברית כמו קטאר איירוויס, מלזיה איירליינס ואולי אפילו רויאל ג׳ורדניאן. מצד שני, לאלעל יש כיום שת״פ כזה או אחר עם קוונטס ואמריקן אז כביכול יש תקדים לטובת אלסקה.
    – – –
  3. לאחר ההצטרפות לברית סביר מאוד להניח שנראה שינויים דרמטיים בטבלאות הצבירה והמימוש של המועדון. אני לא מאמין שהמועדון יוכל להמשיך להיות נדיב ברמה הנוכחית והוא ייאלץ להציג טבלת מימוש אחידה לכל חברות התעופה בברית ולאפשר לכלול מספר חברות תעופה שותפות באותו כרטיס בונוס. להערכתי ייעלמו להן כל אותן Sweet-spots ששחקני נקודות כ״כ אוהבים. המועדון אולי יישאר עם מודל צבירה מבוסס-מרחק, וכולי תקווה שכך יהיה, אבל כנראה שהמועדון לא יהיה נדיב במיוחד ובעצם יהפוך אטרקטיבי פחות במובן הזה.
    – – –
  4. כיום לסטטוס במועדון יש משמעות מוגבלת למדי עבור אותם חברי מועדון שלא טסים עם אלסקה באופן שיגרתי (ובכלל זה כמעט כל חברי המועדון הישראלים). אפשר לספור על יד אחת את ההטבות שהסטטוס במועדון מציע בטיסות עם חברות תעופה שותפות. לאחר הצטרפות אלסקה לברית המשקל של הסטטוס במועדון יהיה אחר לגמרי כי אוטומטית בעלי הסטטוס יהיו זכאים להטבות משמעויות בטיסות של חברות תעופה רבות. האם סטטוס MVP Gold 75K, הגבוה במועדון כיום, יתורגם לסטטוס אמרלד בברית ויאפשר כניסה לטרקליני המחלקה הראשונה? אפשר רק לקוות. האם המועדון ישנה משמעותית את תנאי הסף להשגת סטטוס גבוה בעקבות כך? אפשר רק לקוות שלא.

לסיכום

ההצטרפות של אלסקה לברית וואן-וורלד היא מהלך מעניין וחצי-מפתיע. למהלך הזה יש יתרונות עבור חברי המועדון של אלסקה, ועבור ישראלים בפרט, אך יש גם חסרונות. או לפחות חסרונות שצפוי שנראה, אם כי מוקדם מאוד לנחש אם, איך, מה ומתי.

להערכתי, מנקודת מבט של שחקן נקודות, זה עתיד להתברר כמהלך שלילי שיהרוס במידה ניכרת חלקה טובה ובהתאם יוריד משמעותית את ערך המיילים של מועדון MileagePlan. כולי תקווה שאני טועה כאן אבל זו ההערכה הראשונית שלי. אני פשוט לא יכול להאמין שהמועדון יישאר נדיב כפי שהוא היום לאחר שאלסקה תצטרף לברית. לא אתפלא אם המבצע האחרון של המועדון, שהוא אטרקטיבי בצורה חריגה, נועד לרכך את המכה של תחזיות המומחים לגבי ההצטרפות של אלסקה לברית.

נחיה ונראה.

7 תגובות

  1. אמסטל

    אוף טופיק אבל שווה שאלה: עם האזהרה המעודכנת של משרד הבריאות, שכוללת דרישה לשבים מתאילנד לשהות בבידוד, אלעל צפויה להשבית את הקו לבנגקוק?

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      אני משוכנע שזו שיחת היום במשרדי אלעל. מניח שעוד הערב, או מחר לכל המאוחר, תצא הודעה.

      הגב
  2. סיכום חדשות ומבצעים מהשבוע האחרון - FlyingOut

    […] בתוכנית המקורית החברה הייתה אמורה להצטרף לברית רק בקיץ…. מדובר בהליך מורכב שלוקח זמן. אבל נראה שלוח הזמנים הואץ וכעת החברה צפויה להצטרף לברית כבר ברבעון האחרון של 2020. לצערנו עדיין לא פורסמו פרטים לגבי המשמעויות שיהיו למהלך בנוגע למועדון התעופה, לטבלאות המימוש, לסטטוס וכו׳. נחכה ונקווה. […]

    הגב

השאר תגובה