מועדוני תעופה הם בורסות לנקודות

כל מועדון משתמש במטבע וירטואלי לבחירתו – שלרוב נקרא נקודה/מייל – והוא שולט בהנפקת המטבע הזה (עבור פעילות של חברי המועדון, מכירות וכו׳) וגם ברכישה חוזרת של המטבע הזה (מימוש המטבע מצד חברי המועדון, מחיקת יתרה מחשבון לא פעיל וכו׳). כל מועדון קובע איזו יתרה של המטבע הוא רוצה שתהיה בידי ציבור חברי המועדון, ובמקרים רבים יתרה זו נחשבת כהתחייבות כספית של חברת התעופה בדו״חותיה.

> אולי תרצו לקרוא: המבנה הבסיסי של מועדוני לקוחות (מאי 2019)

מועדון הלקוחות הוא כלי השיווק העיקרי של חברת התעופה ובדר״כ מייצר לה הכנסות רבות. הוא יכול לסייע לה במגוון דרכים ופרט לעזור למלא מושבים ריקים בתקופה של ביקוש נמוך (באמצעות הוספה של מושבי-בונוס והורדת עלותם) ולייצר עבורה הכנסות נוספות ומיידית בדרך של מכירת נקודות. הלכה למעשה – מועדוני תעופה נכנסים להילוך גבוה כאשר חברת התעופה בצרות, ולהפך.

לכן זה שיגרתי לראות מבצעים רבים של מועדוני לקוחות, ובפרט מועדוני תעופה, כשקיים מיתון משמעותי בשוק. המבצעים של השנים 2001-2000 וגם 2009-2008 היו הטובים ביותר בעשורים האחרונים.

הצפי להמשך 2020

המשבר הגלובלי הנוכחי, שאנחנו בעיצומו או אפילו רק בתחילתו, צפוי להיות אחד החמורים ביותר בעשורים האחרונים. שוק התעופה ספציפית חווה את המשבר בצורה החריפה ביותר ובעצם מדובר באירוע חסר-תקדים שבו כמעט כל חברות התעופה הבינ״ל קירקעו לגמרי או כמעט לגמרי את צי המטוסים שלהן (או לפחות הפסיקו להטיס נוסעים ומטיסות כעת בעיקר מטענים). לשוק התעופה ייקח מספר שנים להתאושש ולחזור למספרים של 2019.

אי לכך אני צופה שנראה בהמשך השנה, ואולי בעיקר כשהטיסות יחזרו להיות חלק מחיינו, מבצעים חריגים באיכותם של חברות תעופה ומועדוני תעופה. יהיו תעריפים מוזלים במיוחד בכל מחלקות השירות, יהיו פתרונות יצירתיים לנוסעים תכופים, יהיו מועדוני תעופה שיימכרו נקודות במחירים הנמוכים ביותר אי פעם, יהיו שינויים בשוק התעופה שיתורגמו להצעות שלא ראינו כמותן בעבר, יהיו יותר מושבי בונוס זמינים גם חודשים רבים מראש וכו׳.

> אולי תרצו לקרוא: מחשבות על משבר הקורונה והתעופה העולמית (מרץ 2020)

המבצעים שאנחנו רואים כיום, באפריל 2020, הם בגדר הסנוניות הראשונות של מגמה שככל הנראה תימשך לתקופה לא קצרה ותהיה אטרקטיבית מאוד עבור מי שיסכים להמשיך לטייל בעולם ובפרט לשחקי נקודות שישכילו לצבור/לרכוש נקודות בזול ולממש אותן בצורה מיטבית. משכך, להערכתי לא כדאי במיוחד להתרגש מכל מבצע שנראה עד הקיץ ועדיף להמתין שאותו מבצע יחזור במועד מאוחר יותר ב-2020 (כי זה כנראה יקרה… למרות שלהבטיח אני לא יכול).

מיילים של אמריקן בזול

אני זוכר את הימים היפים של Divedend Miles, לפני המיזוג של יו-אס איירוויס עם אמריקן, אז המועדון מכר מיילים באופן שיגרתי עם בונוס של 100% ברכישת 30,000 מיילים ומעלה (בלבד) מה שהוביל למחיר בסביבות 1.8-1.7 סנט/מייל. במבצעים חריגים המחיר היה אפילו נמוך יותר בסביבות 1.2 סנט/מייל. למועדון של יו-אס איירוויס היו כמה מימושים אטרקטיביים. אבל מאז המיזוג, ובהתאם לציפיות שהיו אז, המועדון של אמריקן לא החזיר את אותם המבצעים והמשיך למכור מיילים במחירים גבוהים משמעותית.

ככלל המועדון של אמריקן מוכר מיילים בטווח 2.1-1.8 סנט/מייל במבצעים וגם אז בדר״כ צריך לרכוש את היתרה המקסימלית של 150,000 מיילים כדי להנות ממחיר המינימום (מה שהופך את המבצע ללא-רלוונטי לרוב הלקוחות). מוקדם יותר השנה הציעו המועדון מיילים במחיר הנמוך ביותר אי פעם – 1.72 סנט/מייל בלבד. אז משבר הקורונה עוד היה רחוק מעיניהם של האמריקאים, אפשר לומר, אבל כבר הסתמן שתהיה לו השפעה מהותית על שוק התעופה ועל רווחי חברות התעופה לשנת 2020.

במבצע הנוכחי, שיימשך עד ה-12 לאפריל, מציע המועדון מיילים במחיר נמוך עוד יותר: 1.6 סנט/מייל בלבד. הזכרתי את המבצע בפוסט בשבוע שעבר. בהחלט מחיר אטרקטיבי, וכאמור הנמוך ביותר אי פעם שהציע המועדון, אבל גם במקרה הזה יש לרכוש את היתרה המקסימלית (150,000 מיילים) כדי לקבל את הבונוס המקסימלי (100%) שיוריד את המחיר לרמה הנמוכה ביותר. המשמעות בפועל היא שעל מנת לנצל את המבצע צריך למסור לאמריקן כמעט 5,000$ היום עבור מיילים שבהם אפשר יהיה להשתמש במקרה הטוב בעוד כמה חודשים. לא העסקה הכי כדאית בעיניי אפילו לאור המחיר.

לסיכום

אפשר לצפות למבול של מבצעים אטרקטיביים בחודשים הקרובים ובכלל זה מבצעים של מכירת נקודות במחירים נמוכים ביותר ובתנאים מועדפים. זו לפחות ההשערה שלי, אבל מי שלא מאמין שכך יהיה אולי ירצה לנצל את המבצעים הנוכחיים בעוד חברות התעופה נמצאות בערפל ואולי בפאניקה מסוימת.

באופן אישי אני מאמין שרכוש הרבה נקודות בהמשך השנה ובתקווה גם לא מעט כרטיסי טיסה. נחיה ונראה.

4 תגובות

  1. איתן

    אהלן ליאור,
    כיף לקרוא שוב פוסטים…. המבצע של יונייטד הסתיים?
    תודה

    הגב
  2. דרור

    אני בהתלבטות לגבי המבצע של אמריקן.
    גם בלי לרכוש את המקסימום, אפשר לקנות 160 אלף מיילים (שני כרטיסי הו״ש לאסיה בביזנס) בקצת פחות מ2800$.
    השילוב של המחיר עם הזמינות הגבוהה מתמיד של קתאי להונג קונג מאוד מפתים עבורי.
    צריך להחליט בקרוב…

    הגב

השאר תגובה