אלעל בצרות. בגלל הקורונה, בגלל בעלי השליטה, בגלל ובגלל ובגלל. הממשלה הציעה מתווה סיוע שדרש בין השאר את אישורם של וועדי ארבעת המגזרים בחברה: עובדי המנהלה, עובדי התחזוקה, אנשי צוות האוויר והטייסים. שלושת הוועדים הראשונים הגיעו מיד להסכמה עם ההנהלה לרבות ויתור על הטבות שונות ופיטורים של מאות עובדים. וועד הטייסים, כהרגלו, סירב להסכים והוסיף דרישות שתכליתן תגמול עודף לטייסים כאשר החברה תחזור להציג רווחים. במילים אחרות: הטייסים, שמניחים שבלעדם החברה לא יכולה להתקיים, אינם מוכנים להציל את החברה מבלי לקבל על כך פיצוי הולם.

העמדה האבסורדית הזאת הייתה כ״כ צורמת שבאופן חריג מאוד החליטה ההסתדרות להתערב בסכסוך ולחתום על הסכם מול הנהלת אלעל בשם וועד הטייסים. עיקר ההסכם הוא קיצוץ של 29% בשכר הבסיס (620 ש״ח לשעה) שאמור לפוג ברגע שהחברה תסיים להחזיר את ההלוואה שהיא עתידה לקבל.

וועד הטייסים הכוחני הרגיש מושפל, ככל הנראה, והחליט לפנות לבית-המשפט כדי שזה יבטל את ההסכם עליו חתמה ההסתדרות. חלילה שיהיו קברניטים עם משכורת-רעב חודשית של בקושי 80,000 ש״ח בחודש. שלא נדע צער.

המספרים נחשפים

אלעל מסרה לבית-המשפט מסמכים המעידים על שכר הטייסים ועל הוצאות השכר בחברה. אפשר לטעון שאלו מספרים מנופחים או שיקריים, אך זיכרו שלא מדובר באיזו טענה אגבית של בכיר בראיון אלא במסמכים רשמיים שהגישה אלעל לבית-משפט ויכולים לחשוף אותה לסנקציות משמעותיות אם יימצאו מסולפים. לפיכך אני מאמין להם, וכל אחד יחליט בעצמו.

הנה לכם כמה נתונים נבחרים:

  • קברניט באלעל משתכר בממוצע כ-95,000 ש״ח לחודש. לא מדובר במשכורת-שיא בחודשי הקיץ עם המון שעות נוספות אלא במשכורת ממוצעת, נכון ל-2019. פורמלית משכורת הבסיס של קברניט היא בסביבות 50,000 ש״ח אלא שהם אלופי העולם בקומבינות לשעות נוספות.
    – – –
  • 76 קברניטים – כ-12% מכלל הטייסים – קיבלו ב-2019 משכורת חודשית שבין 110,000 ש״ח ל-160,000 ש״ח ובממוצע כ-120,000 ש״ח לחודש. אפילו הסמנכ״לים בחברה לא מרוויחים כ״כ הרבה.
    – – –
  • בסוף 2019 העסיקה אלעל כ-6,300 עובדים ומתוכם כ-630 טייסים. כלומר, הטייסים מהווים כ-10% מעובדי החברה אלא שהוצאות שכר הטייסים מהוות למעלה מ-40% מכלל הוצאות השכר בחברה. מדובר בשכר ישיר בלבד, ללא הוצאות נוספות כמו אש״ל והטבות לצוותי אוויר.
    – – –
  • ב-2015 החל סכסוך חריף בין וועד הטייסים לבין הנהלת החברה (אז בניהולו של דוד מימון). בקיץ 2015, ואח״כ גם בקיץ 2016, וועד הטייסים עשה כל שביכולתו לשבש את לו״ז הטיסות של אלעל ולכפות שעות נוספות כדבר שיגרתי (המחלות המסתוריות…). כתוצאה מכך נאלצה אלעל להפעיל מספר בלתי סביר של טיסות ב׳חכירה רטובה׳ מה שהוביל לפגיעה משמעותית במוניטין שלה מול לקוחות שהסכימו לשלם יותר כדי לטוס במטוסים ישראלים עם טייסים ישראלים. בשנים 2018-2016 נחתמו הסכמים עם וועד הטייסים ולטענת אלעל הסכמים אלו הקפיצו את שכר הטייסים בלמעלה מ-60%. ב-2018 נכנסו לתוקף תקנות חדשות לעניין מנוחת טייסים וגיל פרישה (אלו תקנות בינ״ל שכל חברות התעופה חייבות ליישם) והטייסים ניצלו את ההזדמנות הזו כדי לכפות הסכם התייעלות שלטענת אלעל הקפיץ שוב את שכרם בקרוב ל-50%. כלומר, תוך שלוש שנים שכר הטייסים הוכפל ויותר.
    – – –
  • כמעט כל עובדי אלעל בחל״ת מאז ה-17 למרץ. לעומתם, כ-43% מכלל הטייסים שובצו לטיסות בחודשים מרץ-יולי, ולרוב ללא שעות נוספות כמובן. בחודש שעבר דרשו הטיסים דרישות נוספות והלכה למעשה סירבו להפעיל טיסות. אלעל נאלצה להפסיק את פעילותה לחלוטין, ולסגור גם את פעילות המטען שהייתה לה בחודשים האחרונים.

עלויות נוספות

חשוב לזכור שיש פער גדול בין המשכורת שנכנסת לחשבון הבנק של העובד לבין עלות-המעביד (הישירה והעקיפה). לא רק שמשכורות הטייסים באלעל גבוהות בצורה מפחידה – ובפרט כמובן משכורות הקברניטים הבכירים – אלא שעלות-המעביד גבוהה הרבה יותר. לדוגמה:

  • אש״ל. טייסים נדרשים למנוחה בין טיסות ולכן לרוב טייס יבלה 3-1 לילות במנוחה ביעד רחוק לפני שיפעיל טיסה חזרה ארצה. מיותר לציין שבניו-יורק טייסי אלעל מתארחים במלון יוקרתי בלב מנהטן וחלילה לא במלון נוח בקרבת שדה התעופה. אלעל אומנם משלמת עבור הלילות, אך בנוסף הטייס מקבל סכום כסף לכל יום בחו״ל כנהוג במגזר העסקי. בפועל, כשהמלון מציע ארוחות וכו׳, האש״ל הזה מהווה הכנסה נוספת לחשבון הבנק.
    – – –
  • מושבים תפוסים במחלקת העסקים. טייסי אלעל המציאו משחק: טייס א׳ משובץ לטיסה ליעד רחוק, ברגע האחרון טייס א׳ מודיע שאינו כשיר לטיסה, טייס ב׳ מוקפץ מכוננות (בהפתעה רבה) ומקבל לפיכך שכר מוכפל או משולש, טייס ב׳ מודיע שאינו מוכן להישאר 3-1 לילות ביעד (כי הרי הוקפץ בהפתעה רבה…) ודורש שיוקצה לו מושב במחלקת העסקים בטיסת החזור באותו מטוס כך שלא יצטרך אפילו לעזוב את שדה התעופה. בדרך זו הטייס גם נהנה משעות נוספות רבות – כשגם שעות הטיסה בחזור נספרות, על אף שאינו מטיס – וגם עוזב את הבית לזמן קצר בלבד. אלא שבדרך אותו טייס חוסם לאלעל מושב במחלקת העסקים ומונע את מכירתו שיכולה להניב לאלעל הכנסה נוספת של אלפי דולרים.
    – – –
  • הטבות נוספות. טייסים, כמו גם אנשי צוות אוויר אחרים ועובדי אלעל בכלל, נהנים משורה של הטבות מרחיקות-לכת כמו כרטיסי טיסה בהנחה גדולה להם ולבני משפחתם, שדרוגים כמעט חינמיים למחלקות הפרימיום על בסיס מקום פנוי, כניסה לטרקלינים ועוד ועוד. לכל ההטבות האלו יש עלות כספית לא מבוטלת מצד אלעל שכמובן אינה מספרת כחלק מהשכר.

לסיכום

ב-2019 הוציאה אלעל קרוב ל-500 מיליון דולר על שכר כלל עובדיה. מתוך הסכום הזה כ-200 מיליון דולר היו משכורות הטייסים. לפיכך, העלות הממוצעת להעסקתו של טייס (כולל קצינים ראשונים) היא קצת יותר ממיליון ש״ח בשנה. אין זה פלא, אם כך, שקברניט בכיר מגיע למשכורת חודשית ממוצעת ברוטו המורכבת משש ספרות משמאל לנקודה.

אוסיף, כהערת סיום, שבאלעל ישנם מספר דורות של טייסים. אלו שנהנים מהמשכורות המנופחות ביותר, כפי שפירטתי לעיל, הם ברובם קברניטים בכירים עם וותק משמעותי בחברה. טייסים צעירים יותר, ואפילו אם הם קברניטים לכל דבר ועניין, מקבלים משכורות נמוכות משמעותית (ועדיין גבוהות יחסית). טייסים צעירים באלעל סה״כ מקבלים משכורות סבירות ביחס לשוק התעופה במדינות מערביות, אבל הם רחוקים מלהיות שיאני-השכר באלעל.

6 תגובות

  1. jewboi

    אני לא אחד שכותב תגובות, אבל העובדה שהמספרים האלה לא מעוררים סערת ענק היא בושה עצומה. פשוט גועל נפש. גם לא ציינת שזה בנוסף לפנסיה הצבאית שהם מקבלים, לא יאומן.

    הגב
  2. hemedr

    לפשוט רגל חובה! ואז להעסיק אותם בתנאים יותר נורמלים ובנוסף שאל על תבקש להעסיק עד 50% טייסים מחו"ל. העושק של הטייסים בלתי נתפס, מביך ומגעיל. עכשיו אני מבין למה כרטיסים של אל על לרוב הרבה יותר יקרים מיתר החברות. לא בטחון ולא בטיח מתברר שאנחנו צריכים לממן את קציני חיל האוויר לאחר פרישתם.

    הגב
  3. רונית

    חבורת סחטנים הטייסים, הורסים בימים אלו את החברה, עושקים את הכסף שכבר אין, ומביאה את החברה להגדלת בור הגירעונות, אוטוטו השמיים יפתחו והם עדיין שובתים.. צריך לפטר את כולם ולקלוט אחד אחד ובטוח שהצעירים וטייסים שפויים ישמחו לעבוד בתנאים הגיוניים

    הגב
  4. יצחק

    ליאור היקר
    בעבר ראיתי טבלת השוואה
    מול חברות זרות
    הנתונים שערוריתים בפני עצמם אבל חשוב להשוות מול השכר בחברות זרות

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      לא רציתי להיכנס לדיון הזה בצורה מעמיקה בלי מידע קונקרטי, אז העדפתי להשאיר את הדיון על אלעל בלבד ולהציג את המצב.

      לצורך האומדן הגס, לשאתלך –

      בארה״ב טייסים צעירים בחברות קטנות יכולים להתחיל ממשכורות נמוכות של פחות מ-50,000$/שנה (כשהם חסרי ניסיון, נקרא לזה ׳בהתמחות׳) ובחברות גדולות כמו אמריקן ויונייטד המשכורת הממוצעת לטייס היא בסביבות 150,000$/שנה (זה מתורגם לבערך 43,000 ש״ח בחודש – כמחצית ממה שאלעל משלמת). קברניט בכיר בחברה גדולה בארה״ב, שמפעיל טיסות ארוכות בלבד, יכול להגיע למשכורת-שיא כולל כל התוספות של עד 350,000$/שנה (זה מתורגם לבערך 100,000 ש״ח לחודש, כאמור כולל כל התוספות – משמעותית פחות מטייסי אלעל הבכירים).

      באירופה המשכורות סה״כ דומות. טייסים בחברות לואוקוסט או חברות קטנות מרוויחים משמעותית פחות מטייסים בחברות מובילות. טייס צעיר יחסית בלופטהנזה יכול להרוויח, עם שעות נוספות ותוספות אחרות, כ-13,000 אירו לחודש (בערך 57,000 ש״ח) וקברניט בכיר בחברה יכול להרוויח בשיאו עד 25,000 אירו לחודש סה״כ (זה 300,000 אירו לשנה, ובתרגום בערך 100,000 ש״ח לחודש).

      כלומר, קברניטי אלעל הבכירים משתכרים פחות או יותר כפול מעמיתיהם בחו״ל. הם יכולים להכחיש את זה עד מחר אבל המספרים לא משקרים טוב כמוהם.

      הגב

השאר תגובה