כפי שחלקם אולי זוכרים מפוסט קודם, ב-15 למאי הזמנתי לי ולחסכנית נופש של שלושה ימים בבלגיה בסוכות. הייתה אז האופציה להזמין כרטיסי טיסה זולים לשיא עונת הנסיעות בישראל עם אפשרות לשינוי תאריכים ללא עלות. רעיון טוב על הנייר – שכמובן התרסק על סלעי מציאות הקורונה. החסכנים מתכננים אבל הווירוסים לועגים.

כך כתבתי אז:

במקרה הפחות סביר שהחופשה תתממש, נקבל נופש זול מאוד בתקופה מבוקשת כאשר בארץ מחירי הלינה כנראה ירקיעו שחקים (כרגיל בסוכות). זה היה הימור שקשה היה לי לסרב לו. אבל חדוות הדיל היא כנראה לא הסיבה האמיתית שקפצתי על המציאה המפוקפקת הנ"ל. אני חושב שבאופן מאוד לא רציונאלי רציתי להרגיש שיש סיכוי לבלות כמו פעם ׳בימים שלפני׳ (הידועים בקיצור ״BC״, כלומר ״ Before Coronavirus״).

תיירים ישראלים אינם רצויים כרגע בבלגיה, שמצידה ממשיכה להיות מדינה אדומה עם קרוב ל-1,200 נדבקים ליום במדינה של 11 מיליון תושבים (מספר שכרגע היינו מסתפקים בו בשמחה).

כשהזמנתי את הכרטיסים הערכתי שהתסריט הסביר הוא שהטיסות יבוטלו ע"י חברת התעופה (בריסל איירליינס). כך אכן קרה. כמובן שאני זכאי לקבל את כספי בחזרה. האיחוד האירופי לוחץ על חברות התעופה להחזיר כספים בהתאם לתקנות התעופה האירופיות, כשחלק מהחברות אף קיבלו חבילות סיוע נדיבות מממשלותיהן, ובהתאם אמר נציג חברת התעופה כי ״ההחזר ישולם עד סוף אוקטובר״. אף על פי כן לא מיהרתי לבקש החזר ותכננתי ברצינות גמורה לשנות את תאריכי הנסיעה לסופ״ש הארוך של יום העצמאות. טיסות בתאריך זה עלו רק כ-200$ לכרטיס מה שהיה מבטיח לי החזר חלקי (הכרטיסים המקוריים היו יקרים יותר בכ- 50$ לכרטיס).

כבר התחלתי להתעסק בעניין, וליצור קשר עם שירות הלקוחות, אבל אז הבנתי שהפכתי למקרה קלאסי של קבעון מחשבתי (ואולי אפילו איבון מחשבתי). העולם השתנה ואני נותרתי מאחור עם הרגלי צרכנות-תעופה ששירתו אותי היטב בעולם הישן (BC) אבל הפכו ללא רלוונטיים לתקופה הנוכחית. להזמין כרטיסים לחו"ל חצי שנה ויותר מראש זה אמנם זול יותר וכמעט חסר סיכון מבחינה כספית אבל זו פשוט הזמנה לכאב לב ובלבול מוח לא קטן (אלא אם זו טיסה למדינה שאתם אזרחים שלה ו/או במידה ולא מפריע לכם לשהות שבועיים בבידוד…). אומנם לא כל המדינות נוקשות כמו ישראל ביחס לכניסת אזרחים זרים, אך רובן לא יקבלו תיירים מישראל בזמן הקרוב גם אם אלו יציגו בדיקת קורונה שלילית.

אז מה לעשות בחוסר ודאות שכזה? מחירי הטיסות נשארים נמוכים יחסית, זמינות מושבי בונוס מצוינת ומלונות גם הם מציעים מבצעים כדאיים. מה שמכתיב את כדאיות הנסיעה הוא בראש ובראשונה האפשרות לנסוע בלי להיכנס לבידוד ביעד או בחזרה ועלויות הביטוח שלמדינות כמו ארה"ב הפכו פשוט מטורפות (במיוחד אם אתם מעל 60). הניסיון של החודשים האחרונים מוכיח שתמיד יהיו מדינות ׳פרו-ישראליות׳ שמשיקולים כאלה או אחרים (נואשות להכנסות מתיירות?) יסכימו לקבל תיירים מישראל גם כשזו הפכה למובילה עולמית בתחום הדבקה בקורונה. מאידך המדינות הירוקות, שלא נדרש בידוד לשבים מהן, חוזרות במקרים רבים להיות אדומות ולהיפך.

כל אלו הופכים את תכנון הנסיעה לעניין מתסכל. הפתרון לדעתי הוא לשריין תאריכים בלוח השנה, להתגמש בבחירת היעד ולהזמין כרטיסי טיסה לכל המוקדם כחודש וחצי לפני המועד (זמן קצר במונחים שלי אך נורמלי לגמרי לשאר הנוסעים שאני מכיר). בטווח זמן של חודש בערך אפשר להסתכל באתר Worldmeters ולבחון את גרף התחלואה במדינות יעד ירוקות. אם הגרף שטוח יחסית או במגמת ירידה אזי אפשר לברר האם במדינה הנ"ל מסתפקים בבדיקות קורונה שליליות לכניסת תיירים (כלומר זרים שאינם באים למטרות עסקים או עבודה). אם התשובה לכך חיובית ועלויות הביטוח סבירות אז אפשר להזמין כרטיסים בהנחה שחברת התעופה מתחייבת לשינוי/ביטול ללא עמלות (מרביתן עושות זאת כיום).

לסיכום

על אף שרוב מדינות העולם חוות צורה כזו או אחרת של גל שני, אני אופטימי ומאמין שבדיקות זולות ומהירות יהפכו נפוצות יותר ולכן יהיו יותר משלוש אופציות נסיעה לחו"ל בפסח 2021. כמובן שזו יותר משאלת לב מתחזית אבל אני יותר מטייל מאפידמיולוג וטוב שכך.

שלכם,
החסכן.

תגובה אחת

  1. יצחק

    לא מצליח להבין
    מדוע ברוב העולם בדיקה סורולוגית לגילוי נוגדנים
    נחשבת לאמינה ופוטרת מבידוד!
    ורק במדינה הדפוקה הזאת משרד הבריאות לא מכיר בה
    הסבירות שמישהו שיש לו נוגדנים ידבק שוב או ידביק שואף לאפס יעלה תשחררו
    כל מי שיש לו נוגדנים שיסע ויחזור חופשי די לדיקטטורה
    אם משרד הבריאות היה משקיע חצי מהאנרגיה בטיפול בקורונה איתור תרופות יעילות שהוכיחו את עצמם בשלבי התחלת המחלה
    ומפרסם אותן לרופאים ולמרכזים הרפואיים ,ויטמינים DוC אבץ שהוכח שעוזרים
    במקום לבזבז את הזמן בלנסות לשלוט על השד שמזמן יצא מהבקבוק
    היינו חוסכים המון חיי אדם ומחזירים את החיים למסלול יותר מהר

    הגב

השאר תגובה