את מטוס ה-A380 הראשון מסרה איירבאס באוקטובר 2007 לסינגפור איירליינס. כלומר, המטוס הזה חגג לא מזמן בר-מצווה. גם במונחים של עולם התעופה מדובר במטוס צעיר שיכול להמשיך לשרת עוד שנים רבות בכפוף לתחזוקה מתאימה וחלפים זמינים.

מאז מסרה איירבאס סה״כ 243 מטוסים מדגם זה. מספר נמוך משמעותית מזה שקיוו לו מנהלי החברה שהתניעו את הפרוייקט לפני יותר משני עשורים, אך עדיין מספר מרשים בהתחשב בכל ׳המגבלות התפעוליות׳ שהמטוס הזה גורר (ולכן הוא לא יכול לנחות בכל שדה… אבל בנתב״ג דווקא כן, על אף שמעולם לא נחת בנתב״ג מטוס A380).

המטוס הזה כ״כ גדול שבגירסה הקיצונית של איירבאס, בקונפיגרציה של מחלקת תיירים בלבד, הוא יכול לשאת כ-870 נוסעים ולהמריא עם משקל מקסימלי פסיכי של כ-550 טון. הצבע הדרוש לצביעת גוף המטוס לבדו שוקל מעל טון. לא פלא שהדגם זה הוא היחיד המוגדר ״Super Heavy״ ע״י ארגון התעופה הבינ״ל (וכן, ה-748 של בואינג, הענק השני בשמיים, מוגדר ״Heavy״ בלבד).

דו״ח מצב: מטוסי A380

14 חברות תעופה קיבלו מאיירבאס מטוסי A380. אמירטס לבדה קיבלה 115 מטוסים מדגם זה ובעצם מחזיקה בכמחצית מכלל המטוסים שנמסרו. אלא שבינתיים רוב חברות התעופה האלו החלו להוציא מהצי שלהן את מטוסי-הענק ובפרט לאור משבר הקורונה שהכריח אותן לכתוב מחדש את התוכניות שלהן לשנים הקרובות כשהביקושים לטיסות צפויים לעלות באיטיות.

אז הנה סקירה מקוצרת של המצב…

(1) אמירטס: קיבלה 115 מטוסים

אמירטס יצאה במחאה גדולה כשאיירבאס החליטה לסגור את פס הייצור של מטוסי ה-A380. היא אמורה לקבל 8 מטוסים נוספים מדגם זה, אך במקביל החלה להוציא מהצי את המטוסים הישנים ביותר. התחזוקה עולה הון ובפרט כשהתמיכה הטכנית של איירבאס הולכת ומתגמדת.

כבר ב-2019, עוד לפני המשבר, יצאו שני מטוסים מפעילות מבצעית. הם נשארו בצי פורמלית אך ללא פעילות תעופתית. ככל הנראה אמירטס תשתמש בהם כמחסן חלפים. מטוס נוסף עזב את הצי באופן רשמי השנה, וכעת הצי של אמירטס מונה 114 מטוסים מדגם A380.

(2) סינגפור איירליינס: קיבלה 24 מטוסים

בדומה לאמירטס, גם חברת התעופה המצוינת מסינגפור הימרה בגדול על ה-A380. היא הייתה הראשונה לקבל אותו. ההזמנה המקורית הייתה ל-19 מטוסים עם אופציה ל-6 מטוסים נוספים (כבפועל הוזמנו 5 מטוסים נוספים).

ב-2017 הוציאה החברה 5 מטוסי A380 מהצי שלה. או, למען הדיוק, היא בחרה שלא לחדש את חוזה הליסינג שלהם שעתיד היה להסתיים עשור לאחר כניסתם לשירות. כך נשארה החברה עם 14 מטוסים סה״כ. מאז קיבלה החברה 5 מטוסים נוספים שהוזמנו ב-2012. לאחרונה הודיעה החברה כי בקרוב יצאו מהצי שלה 7 מטוסים נוספים מדגם זה, ויישארו 12 אחרונים.

(3) לופטהנזה: קיבלה 14 מטוסים

אחרי אקרובטיקה מסוימת בהזמנות, בתחילת העשור הקודם, לופטהנזה הזמינה וקיבלה סה״כ 14 מטוסי A380. כולם כוללים מחלקה ראשונה וגם מחלקת עסקים שאפשר וכדאי לוותר עליה.

בתחילת 2019 הודיעה החברה על תוכניתה להוציא מהצי 6 מטוסי A380. זאת במקביל להודעה על הזמנת 20 מטוסי A359 מאיירבאס ו-20 מטוסי 789 מבואינג. מוקדם יותר השנה, לאור משבר הקורונה, הודיעה החברה כי שאר מטוסי ה-A380 יישארו מקורקעים עד הודעה חדשה ולא ברור אם ומתי יחזרו לטוס.

(4) בריטיש: קיבלה 12 מטוסים

ב-2007, כחלק מתוכנית הצטיידות גדולה שכללה גם 24 מטוסי דרימליינר, הזמינה בריטיש 12 מטוסי A380 מאיירבאס. את המטוס הראשון היא קיבלה בקיץ 2013.

נכון להיום כל 12 המטוסים של בריטיש מקורקעים אך החברה לא הודיעה פורמלית על תוכנית להוציא אותם מהצי. בתקווה שיחזרו לטוס בקרוב.

(5) קוואנטס: קיבלה 12 מטוסים

החברה האוסטרלית הייתה השלישית לקבל לידיה את מטוס ה-A380, אחרי סינגפור איירליינס ואמירטס, והפעילה אותו מאז ספטמבר 2008. מעבר להזמנה המקורית ל-12 מטוסים תכננה החברה להזמין 8 מטוסים נוספים אך אפשרות זו בוטלה ב-2019 כשכבר היה ברור שאין עתיד של ממש לדגם זה של איירבאס. יחד עם זאת, החברה טענה שהיא רואה עתיד רב-שנים למטוס בצי שלה כי הוא משרת אותה היטב במספר קווים לאסיה ואירופה.

הקורונה שינתה הכל. קוואנטס ואוסטרליה כולה נכנסו למגננה וכמעט כל הצי של החברה קורקע. לבינתיים טוענת החברה כי מטוסי ה-A380 לא יחזרו לטוס לפני 2023.

(6) אייר-פראנס: קיבלה 10 מטוסים

אפשר היה לצפות שחברת הדגל הצרפתית, שמפעלי איירבאס הראשיים שוכנים לא רחוק משדה הבית שלה, תחזיק צי גדול יותר של מטוס הדגל של היצרנית האירופית. אבל לא – אייר-פראנס הזמינה וקיבלה רק 10 מטוסי A380 כשהראשון החל לטוס ב-2009. באופן מאכזב דווקא במטוסי הדגם הזה הותקנו המוצרים הגרועים ביותר של החברה לאורך השנים.

לאור משבר הקורונה החליטה אייר-פראנס להוציא מהצי שלה את כל מטוסי ה-A380. גילם הממוצע הוא 9.2 שנים וכל אחד מהם השלים 40,000-25,000 שעות טיסה בלבד.

(7) אתיהאד: קיבלה 10 מטוסים

את המטוס הראשון קיבלה החברה בסוף 2014. הוא נחשב פורץ דרך בעיקר בזכות המחלקה הראשונה שהותקנה בו שגם הייתה הראשונה להציג מעבר יחיד במטוס רחב-גוף וגם הייתה הראשונה להציג ׳מושב׳ שבעצם מיועד לשני נוסעים (ונספר בהתאם). כל המטוסים של החברה מדגם זה הם בעלי קונפיגרציה דומה ויכולים להטיס סה״כ 486 נוסעים.

נכון להיום כל מטוסי ה-A380 של אתיהאד מקורקעים. עד להודעה חדשה.

(8) קוריאן: קיבלה 10 מטוסים

כבר ב-2003, הרבה לפני טיסת הבכורה של הדגם, הזמינה קוריאן 5 מטוסי A380. ב-2008 היא הגדילה את ההזמנה ל-7 מטוסם וב-2009 הגדילה אותה שוב ל-10 מטוסים. את המטוס הראשון היא קיבלה ב-2011.

קוריאן קירקעה את כל צי ה-A380 שלה מוקדם יותר השנה. חלקם חזרו לטוס באופן די מקרי במהלך הקיץ, ואף בחודש האחרון, אבל פורמלית הצי כולו ממשיך להיות מקורקע כיום. בינתיים החברה לא הודיעה על רצונה לסגור את הצי הזה.

(9) קטאר איירוויס: קיבלה 10 מטוסים

המטוס הראשון נכנס לשירות בצי החברה ב-2014. הוא לא תופס כותרות כמו מטוסי ה-A380 של יריבותיה המושבעות אמירטס ואתיהאד.

כבר ב-2019 הודיעה החברה על תוכניתה להוציא את המטוסים מהצי החל מ-2024, כשיגיעו לגיל עשר, על אף שמדובר בגיל צעיר מאוד למטוסים רחבי-גוף. מאז תחילת משבר הקורונה כל צי ה-A380 של החברה מקורקע.

(10) אסיאנה: קיבלה 6 מטוסים

יריבתה של קוריאן קיבלה את המטוס הראשון רק ב-2014. האחרון, השישי במספר, נמסר לה בסוף 2016. קשה לומר שהמטוס הצדיק את עצמו לאור פעילות החברה והמצב הכלכלי שלה בשנים האחרונות. הוא פעל גם בקוים קצרים בתוך אסיה.

נכון להיום כל צי ה-A380 של אסיאנה מקורקע, בניגוד לרוב הצי הכללי.

(11) מלזיה איירלייינס: קיבלה 6 מטוסים

החברה המלזית רצתה להיות אחת הראשונות לקבל את המטוס הענקי של איירבאס. זה היה אמור להיות חלק מתהליך ארוך ויקר לרענון החברה – מה שלא כ״כ הצליח, ובין השאר בגלל שרוסיה יירטה את אחד ממטוסי החברה מעל שטח אוקראינה (ולכך התווספה היעלמותו של מטוס אחר של החברה שככל הנראה נחטף ע״י הטייס). בסופו של דבר המטוס הראשון מדגם זה נכנס לשירות רק ב-2012. באופן חריג המחלקה הראשונה בו נמצאת בקומה התחתונה.

נכון להיום כל צי ה-A380 של החברה מקורקע אם כי לא ידוע על תוכנית לסגור אותו.

(12) תאי איירוויס: קיבלה 6 מטוסים

מטוסי ה-A380 נמסרו לחברה התאילנדית בשנים 2012 ו-2013. מאז הם שירתו בקוים רבים של החברה. כל מטוס כולל 507 מושבים לרבות 12 מושבים במחלקה הראשונה.

מוקדם יותר השנה עברו 2 מטוסים לאחסון בשדה קטן בתאילנד. נראה שאין כוונה להשיב אותם לצי החברה בעתיד, אך מידע רשמי לא פורסם. 4 מטוסים נוספים נותרו מקורקעים בשדה הבית של החברה בבנגקוק.

(13) צ׳יינה סאות׳רן: קיבלה 5 מטוסים

חברת התעופה הסינית היחידה שמפעילה A380, ואולי חברת התעופה היחידה בעולם שבאופן שיגרתי מפעילה A380 בטיסות-פנים. אגב, צ׳יינה סאות׳רן היא חברת התעופה הגדולה בסין ובאסיה בכלל (מבחינת מספר מטוסים ומספר נוסעים בשנה – ואלו שני האומדים החשובים ביותר). החברה הזמינה וקיבלה סה״כ 5 מטוסי A380.

שוק התעופה הסיני חזר לפעילות משמעותית לאחר הרבעון הראשון של השנה, שבו היה סגר באזורים רבים בסין, וכעת ארבעה מתוך חמשת מטוסי ה-A380 של החברה חזרו לפעילות.

(14) אול-ניפון: קיבלה 3 מטוסים

חברת התעופה היפנית לא מיהרה להזמין את ה-A380 של איירבאס. למעשה, היא הלקוחה האחרונה וקיבלה את שני המטוסים הראשונים שלה רק לפני כשנה וחצי. המטוס השלישי, והאחרון בהזמנה, פורמלית עבר לידי החברה בחודש שעבר אבל בפועל נשאר במפעלי איירבאס לחנייה ממושכת עד שיוכל לעשות את דרכו ליפן.

שני המטוסים שקיבלה החברה עד כה מקורקעים כעת, אם כי אחד מהם השלים מספר טיסות מזדמנות בחודשים האחרונים. סביר להניח שאין לחברה תוכנית להוציא את המטוסים האלו מהצי בשנים הקרובות לאור גילם הצעיר.

לסיכום

מרבית מטוסי ה-A380 עדיין כשירים לטיסה וצפויים להמשיך לטוס לאחר ששוק התעופה הבינ״ל ישתקם מהמשבר הנוכחי. סביר להניח שרובם לא יחזרו לשמיים בשנתיים הקרובות, אבל אח״כ כן.

מנגד חברות תעופה רבות, דוגמת אייר-פראנס, הבינו שלמטוסי הענק של איירבאס אין הצדקה קיומית בתקופה הנוכחית ובשנים הבאות ולכן בחרו להוציא את המטוסים מהצי כבר עכשיו או לפחות לקבוע תוכנית פרישה מוקדמת עבורם. סביר מאוד להניח שעד שנת 2030 רובם המוחלט של מטוסי ה-A380 שיוצרו לא יהיו כשירים לטיסה – אז אם חלומכם לטוס באחד, כדאי שתמהרו.

6 תגובות

  1. שמחה

    כתבה מעניינת ומושקעת. שחכת את hi fly. דרך אגב, תאי היא החברה שיש לה על המטוס הכי הרבה מושבים?

    הגב
    • אורי

      HiFly כבר לא מפעילה A380 אבל אכן ראויה לאזכור. בעיקר, לדעתי, כי היא הייתה היחידה שהפעילה A380 יד שניה (שזה כשלון עצום של המטוס).
      הכי הרבה מושבים זה אמירטס, שיש לה מטוסים עם 615 מושבים.

      הגב
    • Lior@FlyingOut

      לא התייחסתי ל-HiFly כי היא לא לקוח קצה (וגם לא חברת תעופה סדירה). המטוס שלה היה בעבר של סינגפור איירליינס.

      הקונפיגרציה של תאי דווקא לא צפופה. 507 מטוסים בשלוש מחלקות שירות. זה סטנדרטי, ואפילו נמוך. אול-ניפון, אייר-פראנס, קטאר איירוויס ועוד אחרות מעליה. השיאנית היא אמירטס שמפעילה מספר מטוסים ללא מחלקה ראשונה, בקונפיגרציה דחוסה יחסית, ובהם 615 מושבים. השיאנית בכיוון השני היא סינגפור איירליינס שמפעילה מטוסים עם 379 מושבים בלבד. פורמלית המטוס קיבל רישוי להטיס עד 868 נוסעים.

      הגב
  2. אורי

    מי שחולם לטוס באחד לא צריך למהר – אמירייטס תמשיך להפעיל אותם עוד הרבה שנים, אז במחיר של קונקשן בדובאי מגשימים את החלום.
    אני אישית שמח מאוד שהספקתי לטוס ב-A380 של לופטהנזה בשנה שעברה. עשיתי טיול במדרגות רק בשביל הקטע ואני מאוד ממליץ.

    הגב
  3. hmje

    טסטי מניו לפריז עם אייר פרנס
    הטיסה הכי יציבה שהיתה לי,
    מרגיש כמו
    בנושאת מטוסים שום רוח לא מזיזה אותו

    הגב

השאר תגובה