כתבתי פעמים רבות על המטוס העצום של איירבוס. יש לו קסם מיוחד ובעיניי כל חובב תעופה אמיתי חייב לטוס בו לפחות פעם אחת. בפרט בקומה העליונה, ורצוי במחלקה ראשונה, כי אז ניתן להרגיש ולשמוע כמה המטוס שקט, יציב וגדול.

הנה שני פוסטים מהעבר שאולי תרצו לקרוא:

עשר עובדות שאולי תרצו לדעת על ה-A380 (ינואר 2018)

אילו חברות תעופה מחזיקות כיום מטוסי A380? (נובמבר 2020)

אלו חברות התעופה שעדיין מחזיקות מטוסי A380, לפי מספר יחידות: אמירטס (123), סינגפור איירליינס (17), קוונטס (12), בריטיש (12), איתיחאד (10), קוריאן (10), קטאר איירוויס (10), אסיאנה (6), צ׳יינה סאות׳רן (5) ואול-ניפון (3).

בנוסף לאלו, ישנן מספר חברות ליסינג המחזיקות מטוסים, ומטוס נוסף בבעלות איירבוס עצמה, אך בינתיים מטוסים רבים מהדגם כבר יצאו סופית לגמלאות. בפרט שימו לב שחברות התעופה הענקיות לופטהנזה ואייר-פראנס, שהחזיקו עד לאחרונה 14 ו-10 מטוסים בהתאמה, הוציאו את כל המטוסים מהצי שלהן והם לא צפויים לחזור לשירות. כנ״ל לגבי מלזיה איירליינס ותאי.

הספדים מהשנתיים האחרונות

הקורונה גרמה למשבר החמור ביותר בתולדות התעופה האזרחית העולמית. בשלבים מסוימים הפאניקה הגיעה עד כדי נבואות זעם שמרבית חברות התעופה בעולם יפשטו רגל ופשוט יעלמו. בפועל זה כמובן לא קרה, גם בזכות התערבות של ממשלות רבות (ולצערנו לא מספיק בישראל), אבל כמובן שנגרם נזק עצום גם לחברות תעופה שלא פשטו רגל ואפילו אלו שקיבלו מענקי סיוע נדיבים במיוחד.

הדיון המשני היה על כדאיות הפעלתם של דגמי מטוסים מסוימים שאולי אין להם מקום בעולם חדש של ביקושים נמוכים ושינויים תכופים. בפרט, כך טענו גם מנהלים בכירים בענף התעופה, מטוסי ה-A380 הענקיים של איירבוס סיימו את דרכם ולא ימריאו עוד. זאת על אף שאלו מטוסים צעירים יחסית במובני תעופה (רובם בני פחות מעשור).

חרף יתרונותיו היחסיים, ל-A380 יש גם שלושה חסרונות ברורים בעידן של חוסר וודאות בביקוש לטיסות: (1) הוא מכיל המון מושבים ולכן הפעלתו כדאית מבחינה כלכלית רק בקוים בהם הביקוש גבוה באופן שיגרתי עם וודאות כמעט מוחלטת. (2) הוא לא מסוגל לנחות בכל שדה ולכן ישנה גמישות נמוכה יותר בהפעלתו כשחברת התעופה צריכה לתת מענה לפעמים גם ליעדים משניים למשל בטיסות חילוץ. (3) אפקטיבית לא ניתן להסב אותו להובלת מטענים כמו בדגמים אחרים.

חזרה לשמיים

בשבועות האחרונים, חרף פאניקת האומיקרון, חברות תעופה חוזרות לאופטימיות ומפרסמות עוד ועוד קוים בהם יחזרו לפעול מטוסי הענק של איירבוס. זו כמובן בשורה משמחת במיוחד לחובבי תעופה שרבים מהם חששו שקטנו דרמטית סיכוייהם לטוס במטוס לפני שיפרוש לנצח.

לסיכום

המגפה רחוקה מלהסתיים. אומנם ישנה אופטימיות רבה בזכות החיסונים והתרופות החדשות, ושוק התעופה העולמי ממשיך במגמת השיפור, אבל אין לדעת איך ייראה המצב בעוד חודש או בעוד שנה. רמת חוסר-הוודאות עדיין גבוה מאוד.

אחת המשמעויות הנגזרות היא שחברות תעופה ימשיכו להיות דינמיות מאוד בתכנון הצי שלהן והפעלת המטוסים בהתאם לצרכים המשתנים (מה שנקרא בשפה מקצועית Aircraft Utilization) ולכן אי אפשר לדעת מראש איזה מטוס יפעיל איזו טיסה. גם לחברת התעופה אין אינטרס לבצע שינויים תכופים, אומנם, אבל במציאות הנוכחית הכל פועל במתכונת חריגה.

אז אם חשקה נפשכם בטיסה ב-A380, שבקרוב יוגדר מטוס בסכנת הכחדה, כדאי לכם להתחיל לתכנן בקרוב ולנצל כל הזדמנות. כמובן מוטב לשמור על גמישות מקסימלית בתכנון הנסיעות, לרכוש אך ורק כרטיסים ברי-ביטול (ובפרט כרטיסי בונוס) ולהיות מוכנים גם לשינויים של הרגע האחרון. אם טרם טסתם ב-A380 עד כה – אני חושב שהפקה מיוחדת תצדיק את עצמה.

4 תגובות

  1. ערן

    מחכה ש אמירייטס תודיע שוב על טיסת הבכורה לישראל ב A380…

    הגב
  2. איתן

    תודה רבה ליאור!
    יש דרך לטוס במחלקה ראשונה של סינגפור אירליינס במיילים של חברה אחרת?
    תודה רבה

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      לא שידוע לי. SQ חוסמת את מושבי הבונוס האלו למועדונים שותפים וצריך את המיילים שלה בשביל להזמין.

      הגב
  3. וורן

    מדי פעם אפשר לראות כזה עובר בשמיים מעלינו, בדרך מדובאי לאינשהו

    הגב

השאר תגובה