אולי לא ידעתכם אבל למחיר של חדר במלון במנהטן מתווספים לא פחות מארבעה מסים שונים. לפחות פורמלית, גם אם בחשבון הסופי בצ׳ק-אאוט זה מוצג בשורה אחת. בנוסף לאותם ארבעה מסים, המלון רשאי גם לגבות עמלות שונות ובפרט את ההונאה הגדולה שנקראת לרוב ״Resort Fee״, ״Destination Fee״ או ״Amenity Fee״ (על כך בהמשך).

חלק מהמסים אינם חלים עבור מיעוט מהאורחים במלון – כמו עובדי מדינה או עובדיי עירייה – אבל ככלל אין פטורים ואין הנחות. כשאורח משלם בנקודות ממועדון הלקוחות של המלון עצמו אז ברוב המכריע של המקרים המועדון הוא שמסדיר את כל התשלום מול המלון כולל המסים.

מלונות רבים עושים מאמץ כדי להסתיר את גובה המסים ומציגים את המחיר הכולל רק במסך ההזמנה האחרון במעמד התשלום. כנ״ל לגבי היטל-הנופש.

המסים להבא חלים על עלות החדר וכמו כן על ההוצאות הנוספות במלון כגון שימוש בספא, ארוחות, מוצרים במיני-בר, שירותי כביסה וכיוצ״ב. כל שירות שמסופק ישירות ע״י המלון ונדרש בצ׳ק-אאוט יהיה חשוף לכל המסים כאילו היה חלק מעלות החדר במקור.

אז באיזה מסים מדובר ומה שיעורם?

(1) מס מכירה עירוני: Sales Tax

שיעור: 8.875%

טכנית, אם אתם מתעקשים לדעת, המס הזה הוא למעשה שלושה מסים מאוחדים: מס מכירות בגובה 4%, מס מכירות נוסף בגובה 4.5% ומס של מחלקת התעבורה העירונית בגובה 0.375% שכנראה נגבה כי תיאורתית כל אורח הגיע למלון באמצעי תחבורה כלשהו ולא ברגל.

(2) מס מלונות עירוני: Hotel Occupancy Tax

שיעור: 5.875%

המס הזה נדרש ע״י עיריית ניו-יורק. בקיץ האחרון, כשהמלונות היו בתקופת התאוששות וחלקם רק חזרו לפעול אחרי חודשים רבים שהיו סגורים, הודיעה עיריית ניו-יורק על פטור מהמס הזה למשך שלושה חודשים (יוני-אוגוסט) כדי לעודד תיירים ונוסעים עסקיים להגיע לניו-יורק.

(3) מס תפוסה: Hotel Occupancy Tax / per Room

שיעור: 2$ ללילה לחדר

גם המס הזה נגבה ע״י עיריית ניו-יורק אבל הוא קבוע ואינו נגזר מעלות החדר. הוא נקבע על המינימום האפשרי, כי אין גביית מסים מתחת ל-2$. לא ניתן פטור מהמס הזה בקיץ האחרון.

(4) מס שכירות מדינתי: Hotel Unit Fee

שיעור: 1.5$ ללילה לכל ׳יחידת מגורים׳

המס הזה ידוע גם בשם ״Javits Center fee״ ובשם זה הוא לפעמים מופיע בחשבון. על סוויטה שיש לה חדר שינה מופרד מחדר הסלון, כלומר שני חדרים סה״כ, המס אמור להיות 3$ ללילה (וכן הלאה).

המסים במצטבר

עבור חדר במלון בניו-יורק תאלצו לשלם סה״כ מסים בגובה 14.75% מהעלות הסופית, כאמור כולל ההוצאות הנוספות שהיו במלון מעבר לעלות החדר, ועוד 3.5$ לכל לילה.

בהמשך הפוסט אתייחס להיטל-הנופש שאינו מס בהגדרתו.

כך זה נראה, לדוגמה:

Rate Plan: Virtuoso Rate
Cancellation Policy: Cancellable without fees by 3 PM local hotel time on XX
Guest Room Type: Premier King
Guest Room Ave. Rate: $415.20 per room, per night (plus taxes)
Guest Room Taxes: 14.75% + $3.50 occupancy charge per room, per night
Amenity Fee: Waived Daily Amenity Fee

היטל-נופש

זו הרמאות הגדולה ביותר של שוק המלונות האמריקני. המקור לעושק הזה הוא במלונות נופש בהוואי (Resorts) שיצרו ׳חבילת שירותים׳ שכל אורח היה מוכרח לרכוש כשהגיע למלון. חבילה זו כללה שירותים כמו גישה חופשית לבריכה של המלון, אינטרנט אלחוטי, שיחות מקומיות ללא תשלום ועוד כל מיני שירותים שכל בר-דעת היה מניח שהם ממילא כלולים בעלות החדר כי הם ממילא מסופקים באופן שוטף, לרוב קשה למלון לאכוף מי משתמש בהם וגם העלויות הנוספות הן זניחות (כך לדוגמה: כשכבר קיימת תשתית אינטרנט אלחוטי במלון, זה לא משנה באמת אם מחוברים אליה ברגע נתון 100 אורחים או 105 אורחים). העושק הזה התפשט לערים אחרות בארה״ב, ובראשן לאס-וגאס וניו-יורק, על אף שאין בערים אלו מלונות נופש כמו בהוואי, ופשוט שינו את שם ההיטל למשהו מתאים יותר לאקלים עירוני.

היטל-העושק לא נגבה ע״י כל מלון אלא רק ע״י מלונות יוקרתיים/פופולריים שעשו את החשבון והבינו שההיטל הזה משתלם עבורם (הכנסות נוספות מול לקוחות אבודים). גובה ההיטל תלוי לגמרי במלון, כי הרי זו המצאה גמורה, ולרוב הסכום נע בין 25$ ל-40$ ללילה לפני מס. כלומר, בפועל, בין 30$ ל-50$ ללילה.

יש שלוש בעיות עיקריות עם ההיטל הזה: (1) מלונות מסתירים אותו ככל יכולתם ובמקרים רבים האורחים מגלים על קיומו רק בהגיעם למלון כשאין להם כבר אפשרות לבטל את ההזמנה ללא קנס ו/או מוכנות לעבור למלון אחר. (2) לא ניתן לדרוש מהמלון פטור להיטל זה, גם תחת הטענה המוצדקת שאין לכם עניין בכל השירותים הכלולים בסל הכפוי. (3) מכיוון שההיטל אינו כלול אינטגרלית בעלות החדר הרי שהוא ממוסה אומנם אך לא מניב עמלה לסוכן הנסיעות שהזמין.

ראוי לציין שמלונות מציעים פטור מהעושק הזה ללקוחות מסוימים. בפרט לקוחות בעלי סטטוס גבוה מספיק במועדון הלקוחות של המלון או לקוחות שהזמינו את החדר בתעריף מיוחד דוגמת תעריף וירטואוזו. זה לא נכון בכל מלון ובכל זמן – אבל זה ערוץ קיים לפטור מההיטל.

לילות-בונוס

כלל האצבע אומר שלילות-בונוס – כלומר, לילות שנרכשו בנקודות ממועדון הלקוחות של המלון – כוללים את כל המסים הנגזרים מעלות החדר. רק במקרים נדירים זה לא כך. אבל ישנם מסים, ובפרט אלו הנדרשים ע״י העירייה המקומית, בניו-יורק או בכל מקום אחר, שאסור למלון לגבות מראש ולכן האורח כן יידרש לשלם אותם על אף ששילם על החדר בנקודות. לרוב מדובר בסכום של דולרים/אירו בודדים ללילה.

את היטל-הנופש, לעומת זאת, מלונות כמעט תמיד דורשים גם בהזמנה של לילות-בונוס. חלק ממועדוני הלקוחות מציעים פטור מהיטל זה לבעלי סטטוס גבוה מספיק גם כשהם משתמשים בנקודות לרכישת הלילות.

טיפ אחרון לסיום

תמיד בידקו את החשבון הסופי בצ׳ק-אאוט רגע לפני שאתם משלמים. במקרים רבים תגלו שם טעות קטנה או גדולה – כמעט תמיד לרעתכם – ועדיף לתקן אותה שם ואז מעבר לריב עם המלון מאוחר יותר במייל או בטלפון. כדי להימנע משימוש במחשבון פשוט צפו לשלם כ-15% במסים ועוד כ-40$/לילה עבור היטל-הנופש במידה והמלון דורש אחד. זה אומדן נכון כדי להבין בזריזות אם הסכום הסופי שמוצג לכם נכון או שגוי.

תגובה אחת

  1. חמי

    וואו, ממש לא מעודד לנסוע לטייל שמה. אני מניח שכל המיסים האלה לא בכל מדינה שמה ולא במלונות ששהות ללילה עולה פחות מ50 דולר

    הגב

השאר תגובה