בשנים האחרונות ראינו שינויים משמעותיים במועדוני התעופה של שלושת חברות התעופה האמריקניות הגדולות ביותר: SkyMiles (דלתא), MileagePlus (יונייטד) ו-AAdvantage (אמריקן). לא מדובר בשינויים קוסמטיים בלבד אלא בכאלו ששינו לחלוטין את אופיים של המועדונים האלו, את האופן שבו הם רואים נאמנות ואת הדרך שבה מוטב לנוסעים לבחון את הכדאיות שלהם מכאן והלאה. השינוי הגדול ביותר נגע למודל צבירת המיילים שהפך, בשלושת המועדונים האלו, ממודל מבוסס-מרחק כפי שנהוג כמעט בכל מועדוני התעופה בעולם למודל מבוסס-עלות. כלומר, תחת תנאים מסויימים צבירת המיילים ׳החדשה׳ נגזרת ממחיר הכרטיס.

אמריקן, כרגיל, בקרון האחרון של הרכבת

דלתא נחשבת לחברת התעופה הטובה בארה״ב ע״י רבים. יש לה את נתוני הפעילות הטובים ביותר, היא רווחית מאוד והמוצר שהיא מציעה טוב יותר משל המתחרים (במיוחד במחלקת העסקים). דלתא היא גם החברה החדשנית ביותר מבין השלוש ובדר״כ השתיים האחרות מיישרות איתה קו תוך שנה או שנתיים. זה נכון לחברה בכלל וזה נכון למועדון התעופה שלה בפרט. SkyMiles היה הראשון לפגוע אנושות בטבלאות מימוש המיילים, הראשון להכניס דרישה להוצאה כספית מינימלית לשם השגת סטטוס גבוה והראשון להפוך את צבירת המיילים למבוססת-עלות במקום מבוססת-מרחק.

יונייטד, כרגיל, מיהרה לחקות את דלתא בכל מהלך בלי לחשוב פעמיים. היא חתכה את טבלאות המימוש שלה, הציגה את הדרישה להוצאה כספית מינימלית ובדיוק לפני שנתיים, ביוני 2014, הודיעה שגם היא הופכת את צבירת המיילים למבוססת-עלות.

הדרישה להוצאה כספית מינימלית פרושה שהמועדון מחייב את חבר המועדון לסך כספי מינימלי שישולם במהלך השנה עבור כרטיסי טיסה (לא כולל מסים) כתנאי נוסף להשגת סטטוס גבוה. כלומר, תכליתו של התנאי היא למנוע מחברי מועדון להשיג סטטוס גבוה תוך ניצול של תעריפים שמציעים יחס חריג של מרחק טיסה לעומת המחיר (ובכלל זה, כמובן, Mileage Runs). חשוב לציין בשלב זה ששני המועדונים לעיל החילו את הדרישה הזאת רק על חברי מועדון שכתובתם בארה״ב.

אמריקן, שעשתה כל מאמץ לשמור על מים רגועים במהלך המיזוג המוצלח שלה עם יו-אס איירוויס, חיכתה בסבלנות עם השינויים אבל בסוף 2015 הודיעה על כוונתה ליישר קו עם דלתא ויונייטד – ע״פ הנוהל. בנובמבר האחרון היא הכריזה על שורה של שינויים בתנאי המועדון, על כך כתבתי במאמר מפורט, כשחלקם פורטו כבר אז וחלקם הובטחו לעתיד. בתמצית אלו עיקר השינויים מהסבב הראשון:

  • הוסרה האפשרות לצבור נקודות לסטטוס (EQP). במקביל קל יותר לצבור מיילים לסטטוס (EQM). שינוי זה הוא חיובי עבור חברי מועדון רבים והוא נכנס לתוקף ב-1 לינואר 2016.
    – – –
  • שונו מעט הקריטריונים להשגת סטטוס גבוה. השינוי נוגע למספר קטעי הטיסה המינימלי הנדרש כחלופה לצבירת מיילים לסטטוס. שינוי זה נכנס לתוקף ב-1 לינואר 2016.
    – – –
  • סטטוס גבוה נשאר בתוקף חודש אחד פחות. עד כה סטטוס גבוה ניתן לכל השנה הקלנדרית בה הושג, לכל השנה הקלנדרית שאחריה ועד ה-28 לפברואר בשנה שאחריה. לאחר השינוי התאריך הוזז ל-31 לינואר. שינוי זה נכנס לתוקף.
    – – –
  • בעלי סטטוס אקזקיוטיב-פלטינום מקבלים ארבע שוברי שדרוג במקום שמונה. הנה פוסט מפורט על השוברים האלו. שינוי זה נכנס לתוקף ב-1 לינואר 2016.
    – – –
  • טבלאות המימוש עברו עדכון. מרבית כרטיסי הבונוס, בעיקר במחלקות הפרימיום, הפכו יקרים הרבה יותר. אבל אפילו אחרי העדכון הזה הטבלאות של אמריקן אטרקטיביות יותר מאלו של המתחרות אם כי ההפרש המתגמד. שינוי זה נכנס לתוקף ב-22 למרץ 2016.

סיבוב שני של חדשות רעות

בנובמבר האחרון הודיעה אמריקן על כוונתה להפוך את צבירת המיילים במועדון AAdvantage למבוססת-עלות כפי שעשו לפניה דלתא ויונייטד במועדונים שלהן. אמריקן מסרה כבר אז פרטים ראשונים על המהלך אך לא מסרה תאריך יעד לשינוי שנקבע למחצית השניה של 2016. ובכן, כעת אנחנו יודעים שהתאריך המדויק הוא ה-1 לאוגוסט.

השינויים עליהם הודיעה אמריקן השבוע גרועים יותר מהתחזיות. גרועים מספיק כדי שחברי מועדון רבים יחשבו לערוק לאחד המועדונים המתחרים שנראים כעת כחלופה אטרקטיבית. ובכן, הנה רשימת השינויים שייכנסו לתוקף ב-1 לאוגוסט 2016 וב-1 לינואר 2017:

(1) סטטוס גבוה חדש שייקרא ״Platinum Pro״.

בגלל מיזוגים קודמים המועדונים של יונייטד ודלתא מצאו את עצמם עם ארבע דרגות של סטטוס גבוה. לאמריקן יש רק שלוש. ׳הדרגה החסרה׳ היא ב-75,000 מיילים כשאמריקן מציעה סטטוס פלטינום עם צבירת 50,000 מיילים לסטטוס וסטטוס אקזקיוטיב-פלטינום עם צבירת 100,000 מיילים לסטטוס. פער די גדול אפשר להסכים. ובכן, זה עתיד להשתנות ב-1 לינואר עם כניסתו לתוקף של סטטוס פלטינום-פרו החדש שידרוש צבירת 75,000 מיילים לסטטוס לשם השגתו ושימורו – ובכך אמריקן מיישרת קו עם המתחרות.

AAdvantage Elite Cards 2016

(2) צבירת המיילים הופכת מבוססת-עלות

נכון להיום צבירת המיילים במועדון AAdvantage היא מבוססת-מרחק ומחלקת כרטוס. בעלי סטטוס גולד זוכים לבונוס של 25% בצבירת המיילים ובעלי סטטוס פלטינום ואקזקיוטיב-פלטינום זוכים לבונוס של 100% בצבירת המיילים. ע״פ השיטה החדשה צבירת המיילים נגזרת מעלות הכרטיס – כולל היטל דלק אבל לא כולל מסים והיטלים חיצוניים – כאשר בכרטיס נכללת לפחות טיסה אחת של אמריקן. כאשר בכרטיס נכללות רק טיסות עם חברות שותפות תתבצע המרה שנוסחתה תחשף בהמשך. עבור כל 1$ בעלות הכרטיס חברי מועדון ללא סטטוס יקבלו 5 מיילים, חברי מועדון בסטטוס גולד יקבלו 7 מיילים, חברי מועדון בסטטוס פלטינום יקבלו 8 מיילים, חברי מועדון בסטטוס פלטינום-פרו יקבלו 9 מיילים וחברי מועדון בסטטוס אקזקיוטיב-פלטינום יקבלו 11 מיילים. השינוי הזה בצבירת מיילים יפגע אנושות ברוב חברי המועדון וייכנסו לתוקף ב-1 לאוגוסט 2016.

AAdvantage Earn RDM 2016

(3) דרישה חדשה להוצאה כספית מינימלית

אמריקן, שוב בעקבות מתחרותיה, החליטה לחייב את חברי המועדון שלה להוציא סך מינימלי של כסף עבור כרטיסי טיסה על מנת להשיג סטטוס גבוה. הסכום נקבע על 12 סנט לכל מייל כשהממוצע הכללי של עלות כרטיסי טיסה גבוה משמעותית. כלומר, לכאורה, חבר המועדון הממוצע לא אמור להיפגע מהדרישה החדשה. החל מה-1 לינואר 2016 על מנת להשיג סטטוס גבוה יש לעמוד בסך ההוצאה הבא: 3000$ לסטטוס גולד, 6000$ לסטטוס פלטינום, 9000$ לסטטוס פלטינום-פרו ו-12,000$ לסטטוס אקזקיוטיב-פלטינום. שימו לב שבניגוד למועדונים של דלתא ויונייטד מועדון AAdvantage מחיל את הדרישה החדשה על כלל חברי המועדון ולא רק אלו שכתובתם בארה״ב.

AAdvantage 2017 Elite Requirments

(4) שינויים במדיניות השדרוגים לטיסות פנים

כיום קדימות השדרוגים נקבעת ע״פ סטטוס חבר המועדון, זמן הגשת הבקשה ומחלקת הכרטוס של הכרטיס. בפועל זה אומר שחברי מועדון בסטטוס אקזקיוטיב-פלטינום מקבלים שדרוג למחלקה ראשונה כמעט בכל טיסה – למעט בכרטיסי בונוס. ע״פ השיטה החדשה – שתכנס לתוקף במועד לא ידוע ב-2017 – קדימות השדרוגים תתבסס ע״פ סטטוס חבר המועדון וסך ההוצאה שלו על כרטיסי טיסה בשנה שקדמה לטיסה. כלומר, ניתנת עדיפות ברורה לחברי מועדון שמשלמים יותר על כרטיסי הטיסה שלהם והם יזכו לשדרוג ראשונים גם אם ביקשו את השדרוג ברגע האחרון. קרן אור קטנה בשינוי הזה היא שחברי מועדון בסטטוס אקזקיוטיב-פלטינום יזכו מאותה נקודה לשדרוגים גם כשהם טסים בכרטיסי בונוס.

אנקדוטה אחת קטנה

לפני מספר ימים רכשתי כרטיס של אמריקן לטיסות ברבעון הראשון של 2017. הכרטיס כולל את הטיסות הבאות:

ניו-יורק > דאלאס > הונג-קונג > לוס-אנג׳לס > שיקגו > ניו-יורק.

GCM Route - US to HK

על הכרטיס הזה שילמתי סה״כ 627$. אל חשש, השתמשתי בשוברי שדרוג על מנת לשדרג את כל הטיסות למחלקת העסקים (מחלקה ראשונה בטיסות הפנים). מסלול הטיסות של הכרטיס הזה מכסה מרחק כולל של 19,258 מייל. הטיסה מדאלאס להונג-קונג היא הטיסה הארוכה ביותר שמפעילה אמריקן כיום ועל הטיסה מהונג-קונג ללוס-אנג׳לס כתבתי פוסט לפני מספר ימים.

אם הייתי טס את הטיסות האלו היום הייתי צובר 38,516 מיילים לחשבון שלי במועדון AAdvantage (לפי 100% ממרחק הטיסה בתוספת בונוס לסטטוס של 100%). ע״פ השיטה החדשה אצבור 11 מיילים לכל 1$ בעלות הכרטיס לפני מסים (518.00$). כלומר, ע״פ השיטה החדשה אצבור רק 5698 מיילים – אפילו לא 15% מהסכום שהייתי צובר היום!

Ticket Price

לסיכום

מרבית השינויים שהוצגו השבוע – צבירת מיילים מבוססת-עלות, הוספת סטטוס ביניים חדש ודרישה לסך מינימלי של הוצאה להשגת סטטוס – אלו שינויים שצפינו את בואם. הם שליליים אבל אף אחד לא באמת ציפה מאמריקן לשבת בחוץ. השינוי הלא-צפוי הגדול הוא בהחלת הדרישה לסך מינימלי של הוצאה בשנה לכל חברי המועדון. השינוי הזה, לבדו, עלול לגרום לי להפסיק לקרדט טיסות למועדון של אמריקן אחרי שנים של שימור סטטוס אקזקיוטיב-פלטינום.

מועדון AAdvantage, כמו שני מתחריו הגדולים בארה״ב, הופך ממועדון של נאמנות למשהו אחר לגמרי. הרי צבירת מיילים מבוססת-עלות, מיסודה, היא פגיעה אנושה בהצעה של מועדון תעופה לתגמל נאמנות בקרב חבריו. כשהמועדון מאפשר צבירת מיילים ע״פ מחיר הכרטיס הוא למעשה נותן ׳ריבייט׳, החזר כספי, מתוך מחיר הכרטיס. אם אני מעריך מיילים של אמריקן לפי 1.5 סנט/מייל ואמריקן נותנת לי 11 מיילים לכל דולר במחיר הכרטיס (סטטוס אקזקיוטיב-פלטינום) המועדון בעצם מחזיר לי 16.5% מהכסף בצורת מיילים. אפילו פחות כי אין צבירת מיילים על סך המסים שאותם אני בכל זאת משלם כחלק מהכרטיס.

לא יודע מה אתכם אבל אני לא מחפש תוכנית ריבייט. אני מחפש חברת תעופה שמעריכה את הנאמנות שלי ושיודעת להציע לי הצעה אטרקטיבית מספיק כדי לגרום לי להעדיף אותה ואת השותפות שלה על פני חברות מתחרות שאולי מציעות מוצר טוב יותר. המועדון של אמריקן, במתכונתו החדשה, מוכיח את שאיפתו לרצות בעיקר את הנוסעים העסקיים שהחברה שלהם רוכשת עבורם כרטיסים יקרים בשיגרה ואת הסתכלותו על חברי המועדון כסימני דולר מהלכים במקום כלקוחות נאמנים.

באופן אישי אני חושב שזהו סוף דרכי במועדון. השנה השגתי סטטןס פלטינום-אקזקיוטיב כבר בסוף מרץ אבל זו כנראה הפעם האחרונה אלא אם יוצגו תנאים נוספים. אין סיכוי שאגיע לסך הוצאה מינימלי של 12,000$ כדי לשמור על סטטוס אקזקיוטיב פלטינום או אפילו לחצי מהסכום הזה (כך שלא אגיע אפילו לסטטוס פלטינום ולא משנה כמה אטוס).

American Boeing 787 Dreamliner in Flight

4 תגובות

  1. y

    בהחלט שינויים מרחיקי לכת…
    חשבת לאיזה מועדון להעביר את מרכז הפעילות שלך (באופן כללי ובוואן וורלד בפרט)? האם יש "השוואות סטטוס", כמו בעולם המלונות?
    הכרטיס שאתה מתאר מ2017 נשמע כמו כרטיס שעתיד להנפיק הרבה מאוד מיילים, לא משתלם לך לבטל אותו לכרטס מחדש?

    הגב
    • Lior @ FlyingOut

      טרם החלטתי אם אעזוב את אמריקן ולטובת איזו מתחרה אם כן. כרגע אני מחכה לפרטים המלאים שנוגעים לחישוב ה-EQD (מינימום הוצאה כספית כתנאי לסטטוס) בכרטיסים שאינם מערבים טיסות של אמריקן. אם שיטת החישוב תהיה דומה או זהה לזו של דלתא אז השטן לא נורא כ״כ.

      בשנתיים האחרונות אני פוזל למועדון של אלסקה איירליינס (MileagePlan) אבל אולי בסוף אעדיף דווקא את זה של יונייטד. דלתא היא החברה הטובה ביותר אבל קשה לי לקחת ברצינות מועדון תעופה שלא מוכן אפילו לפרסם טבלאות מימוש מסודרות. בכל מקרה כל החברות האמריקניות מציעות תוכניות להשוואת סטטוס גבוה בתנאים שונים. עם מועדוני תעופה, בניגוד למועדוני מלונות, ההצעה היא תמיד לתקופת ניסיון שבמהלכה יש ׳מסלול מהיר לסטטוס׳ כשלפעמים הסטטוס הגבוה ניתן במהלך תקופת הניסיון ולפעמים לא.

      ידעתי שאמריקן תעבור למודל מבוסס-עלות לצבירת מיילים עוד לפני שרכשתי את הכרטיס להונג-קונג. אבל הוא התאים לי בלו״ז ויכלתי לשדרג את הטיסות למחלקת העסקים בזמן ההזמנה. זה לא אומר שאקרדט אותו למועדון של אמריקן כשיגיע היום. למעשה, וכפי שניתן להבין מהפירוט בפוסט, כמעט בטוח שאקדט אותו למועדון אחר.

      הגב

השאר תגובה