איך קוראים לשוברים?

ובכן, השם המלא לשובר הוא ״Systemwide Upgrade Certificate״. הקיצור המקובל הוא ״SWU״. אבל רוב עובדי אמריקן, אולי להוציא את נציגי ההזמנות במוקדים, קוראים לשובר בשמו ההיסטורי ״eVIP״.

איך משיגים את השוברים?

ככלל השוברים האלו הם מנת לחמם של בעלי סטטוס אקזקיוטיב-פלטינום במועדון AAdvantage (שנקרא בקיצור ״EXP״ או ״EP״). עד סוף 2015 ניתנו כשמונה שוברים כאלו עם השגת הסטטוס או חידושו ובמקרים מיוחדים היו ניתנים שוברים נוספים לחברי מועדון בעלי היקף פעילות חריג יחסית בהתאם לשיקולי דעת המועדון. רבים ממחזיקי סטטוס זה מאמינים שהשוברים האלו מהוויים את ההטבה החשובה ביותר של הסטטוס.

אמריקן עורכת שינויים דרמטיים במועדון AAdvantage ב-2016. אחד מאותם שינויים הוא שבעלי סטטוס אקזקיוטיב-פלטינום יקבלו רק ארבעה שוברים עם השגת או חידוש הסטטוס ויוכלו להשיג שוברים נוספים, עד שמונה סה״כ, על בסיס היקף פעילות גבוה במיוחד. מצד שני, הדרך לסטטוס הפכה קלה יותר.

מהו כוחם של השוברים?  

כל שובר SWU מאפשר לשדרג עד שלושה קטעי טיסה בכיוון אחד ממחלקת שירות אחת לזו שמעליה. כלומר, ממחלקת התיירים למחלקת העסקים וממחלקת העסקים למחלקה הראשונה. ללא תוספת תשלום, כמובן, ורק טיסות המועלות ע״י אמריקן. כמו כן – ניתן לשדרג רק טיסות שהוזמנו בקוד של אמריקן, AA, ולא טיסות קודשייר.

אם הכרטיס כולל יותר משלושה קטעי טיסה של אמריקן באותו כיוון אז השובר יוכל לשדרג אך ורק את שלושת הראשונים. לא ניתן לשדרג כרטיסי בונוס ללא תלות במועדון התעופה דרכו נרכשו.

״באותו כיוון״ הכוונה היא לא לכיוון גאוגרפי בהכרח אלא לכיוון נסיעה בכרטיס. לדוגמה, ניתן לשדרג מסלול כמו: LHR-JFK-DFW-GRU. מבחינה גאוגרפית הטיסות מציירות מעין סימון V גדול במיוחד במפת העולם, אבל מבחינת הכרטיס אלו שלוש טיסות בכיוון אחד מלונדון לסאו-פאולו דרך ניו-יורק ודאלאס.

ניתן לשדרג כרטיסים גם במחלקות הכרטוס המוזלות ביותר.

מי יכול להשתמש בשוברים?

כל אחד! כלומר, חבר מועדון שיש לזכותו שוברי SWU יכול לעשות בהם שימוש גם עבור נוסעים אחרים אפילו כשאלו לא טסים יחד איתו או בכלל אינם חברי מועדון AAdvantage.

על אף האטרקטיביות של השוברים האלו רבים מבעלי סטטוס אקזקיוטיב-פלטינום לא מספיקים לנצל את כל השוברים שעומדים לרשותם ולכן משתמשים בהם עבור חברים ומשפחה, מוכרים אותם (בניגוד לתנאי המועדון) או מחלקים אותם חינם בפורומים או בבלוגים.

מהי מידת זמינות השדרוגים?

אמריקן, כמו כל חברת תעופה אחרת, מקצה מספר מוגבל של מושבים במחלקות הפרימיום שלה כמושבים שניתן לשדרג אליהם תחת מחלקת כרטוס מיוחדת (״C״ למחלקת העסקים, ״A״ למחלקה הראשונה). בהתאם לזמינות המושבים הכללית וככל שמתקרב מועד הטיסה ייתכן שהחברה תקצה מושבים נוספים במחלקות הכרטוס המתאימות לשדרוג.

את בקשת השדרוג ניתן לעדכן לתוך כל הזמנה – אפילו לפני שכורטסה. אם ישנם מושבים זמינים לשדרוג בעת הבקשה – השדרוג יתבצע מיידית. אם אין מושבים זמינים לשדרוג בעת הבקשה – השדרוג ייכנס לרשימת המתנה ובתיאוריה אמור להתקבל אוטומטית אם וכאשר מוקצה מושב נוסף בהמשך הדרך. זה יכול לקרות בכל רגע מעת הגשת הבקשה ועד העלייה למטוס. במקרים רבים רשימת ההמתנה תטופל רק בשדה התעופה בשעה שיש וודאות גבוהה לגבי זמינות המושבים לטיסה.

בפועל, עד היום, מימשתי שוברי שדרוג רבים ורק שתי בקשות שדרוג לא התקבלו.

האם ניתן לבדוק זמינות שדרוגים?

כן. בעלי סטטוס אקזקיוטיב-פלטינום, בעודם מחוברים לחשבון שלהם באתר AA.com, יכולים לראות את זמינות השדרוג לכל טיסה ולכל מחלקת שירות. המידע הזה לא זמין לחברי מועדון אחרים.

כיצד ניתן לבקש את השדרוג? 

נכון להיום אין דרך לבקש את השדרוג באתר המועדון באופן עצמי. יש להתקשר למוקד ההזמנות של אמריקן או לפנות לצוות המדיה-הדיגיטלית שזמין בפייסבוק ובטוויטר. כמובן שהבקשה צריכה להעשות ע״י חבר המועדון שבחשבונו נמצאים השוברים.

מה קורה כאשר ישנם מספר נוסעים יחדיו?

כדי למנוע פיצול של קבוצת נוסעים בין מחלקות השירות השונות באותה טיסה השדרוג יתאפשר רק במידה ויש מספיק מושבים המתאימים לשדרוג במחלקה הרלוונטית.

ריאלית המשמעות היא שלנוסע יחיד יהיה סיכוי גבוה למדי לזכות בשדרוג, אם זמן רב מראש ואם ברגע האחרון, בעוד הסיכויים של זוג נמוכים יותר. הסיכוי של קבוצת נוסעים גדולה נמוך למדי, ולכן קיימת אפשרות לפצל את ההזמנה במידה ומעוניינים לשדרג רק חלק מחברי הקבוצה (אחד?) או לפחות להגדיל משמעותית את סיכוייהם.

לדוגמה: אם מועד הטיסה קרב וחברת התעופה רואה שישנם מושבים רבים פנויים במחלקת העסקים כנראה שהיא תסכים להקצות מושב נוסף לשדרוג (כי הוא כנראה לא ימכר, וכי גם שדרוג בדר״כ עולה כסף בדרך זו או אחרת). מכיוון שהוא הוקצה רק מושב אחד, וזה המצב בדר״כ, את השדרוג ייקבל הנוסע הראשון ברשימת ההמתנה שטס לבדו ומכאן דרוש לו רק מושב אחד. אם מבחינת קדימות היו מעליו זוג נוסעים השדרוג היה ׳קופץ מעליהם׳ כי אין שני מושבים פנויים לשדרוג אלא רק אחד.

כיצד נקבעת הקדימות לשדרוג?

מספר פרמטרים קובעים את המיקום של הבקשה ברשימת ההמתנה. הפרמטר החשוב ביותר הוא הסטטוס של הנוסע – כדי להבטיח שבעל סטטוס אקזקיוטיב-פלטינום שביקש את השדרוג עבור עצמו, וזו הרי תכלית השוברים האלו, יהיה קדימה בתור מנוסע שהבקשה הוגשה עבורו במתנה. שני הפרמטרים הבאים הם מחלקת הכרטוס ומועד הגשת הבקשה.

סטטיסטית הסיכוי של בעל סטטוס אקזקיוטיב-פלטינום לזכות בשדרוג הוא גבוה מאוד למעט במספר קוים מאוד פופולריים או כאשר הבקשה הוגשה יחסית ברגע האחרון. לדוגמה: הטיסות הארוכות ביותר שאמריקן מפעילה, מדאלאס (DFW) להונג-קונג (HKG), ידועות כחביבות במיוחד על נוסעים עסקיים ומכאן שמחלקת העסקים נוטה להיות מלאה מה שלא מותיר מושבים רבים המוקצים לטובת שדרוג.

מה לגבי צבירת מיילים? 

צבירת המיילים תתבצע ע״פ מחלקת הכרטוס המקורית של הכרטיס.

מהו תוקפם של השוברים?

השוברים תקפים בצמוד לסטטוס. כלומר, חבר מועדון שהגיע לרף הדרוש לסטטוס אקזקיוטיב-פלטינום בשנת 2015 יקבל שוברים התקפים עד סוף פברואר 2017. בעבר הכלל היה שחובה ׳להפעיל׳ את השוברים עד תאריך התפוגה. כלומר, ניתן היה לנצל אותם עבור טיסות עתידיות בהינתן שיש זמינות לשדרוג בעת הבקשה. כיום הכלל הוא שניתן לנצל שובר רק לטיסות שיושלמו עד תאריך התפוגה.

סטטוס שיושג ב-2016 יהיה תקף רק עד ה-31 לינואר 2018, וכך גם השוברים.

– – –

לפרטים מלאים – הנה העמוד הרלוונטי באתר של אמריקן.

18 תגובות

  1. איך יצאתי מ-JFK בפחות מרבע שעה – FlyingOut

    […] בטיסת אלעל קיבלתי בחינם מושב במחלקת תיירים-פלוס תודות לסטטוס טופ-פלטינום שקיבלתי לפני מספר חודשים. קיוויתי לקבל שדרוג תפעולי למחלקת העסקים אבל זה לא קרה. את הטיסה של אמריקן שדרגתי למחלקת עסקים באמצעות שובר שדרוג (SWU). […]

    הגב
  2. איך יצאתי מ-JFK בפחות מרבע שעה - FlyingOut

    […] בטיסת אלעל קיבלתי בחינם מושב במחלקת תיירים-פלוס תודות לסטטוס טופ-פלטינום שקיבלתי לפני מספר חודשים. קיוויתי לקבל שדרוג תפעולי למחלקת העסקים אבל זה לא קרה. את הטיסה של אמריקן שדרגתי למחלקת עסקים באמצעות שובר שדרוג (SWU). […]

    הגב

השאר תגובה