הכל התחיל באמצע הקיץ. ידעתי אז שני דברים:

  1. אין לי כוונה לשמר סטטוס גבוה במועדון AAdvantage (אמריקן). במקומו אני מעוניין להשיג את הסטטוס הגבוה ביותר במועדון MileagePlan (אלסקה). אז, באמצע הקיץ, לא הייתי משוכנע שבאמת אצליח משום שלו״ז הנסיעות להמשך השנה לא נראה עשיר מדי.
    – – – 
  2. יש לי ארבעה שוברי שדרוג נותרים במועדון. השוברים האלו תקפים רק לטיסות המופעלות ע״י אמריקן ותוקפם יפוג ב-31 לינואר 2018. אלו שוברים בעלי ערך גבוה מאודכשכל אחד מהם מסוגל לשדרג עד שלושה קטעי1 טיסה רצופים בכיווןאחד ממחלקת התיירים למחלקת העסקיםולכן כדאי לנצלם.

לכן החלטתי לתכנן נסיעה שתכלול טיסות של אמריקן ליעד רחוק. כך אוכל גם לנצל את השוברים לפני שיפוגו ולטוס כל הדרך במחלקת העסקים, גם לבקר ביעד רחוק לכמה ימים, גם לצבור מיילים במועדון של אלסקה (אמריקן שותפה) ואולי גם לבלות כמה לילות נוספים במלונות של הייאט (אז כשעוד חשבתי שאצליח לשמר את הסטטוס הגבוה במועדון של הקבוצה).

תכנון הנסיעה

כדי לנצל בצורה מיטבית את השובריםוהרי למה לא? – כדאי לבחור ביעד שאינו בארה״ב שאליו טסה אמריקן. לחברי מועדון שגרים בישראל או באירופה הפתרון הקלאסי הוא כרטיס הלוך/חזור מאירופה לדרוםאמריקה (עם או בלי עצירה בארה״ב). בדרך זו ניתן לטוס לפחות ארבע טיסות ארוכות במחלקת העסקים תוך ניצול שני שוברים בלבד (כאמור, כל שובר יכול לשדרג עד שלושה קטעי טיסה בכיווןאחד).

כרטיסי הלוך/חזור מאירופה לדרוםאמריקה, ולא רק כרטיסים של אמריקן, הם לרוב זולים למדי בזכות התחרות הרבה מול חברות אירופיות (שמפעילות קוים ישירים בין היבשות). בזמני שפל אפשר למצוא כרטיסי הלוך/חזור בין אירופה לדרוםאמריקה, של חברות אמריקניות, בפחות מ-600$. בהתחשב במרחק הטיסות המצטבר ובאפשרות לעצור בארה״ב מדובר בעסקה מצוינת.

הבעיה היא שהייתי צריך לבחור רק בטיסות של אמריקן שבהן הייתה זמינות לשדרוג בעת ההזמנה. יכלתי גם לבחור בטיסות אחרות, ולקוות לשדרוג, אבל העדפתי לשלם קצת יותר ואולי להתגמש בתאריכים על מנת להבטיח את השדרוג מראש. זה התברר כמאתגר מאוד לאור העובדה שבשנתיים האחרונות אמריקן שינתה את המדיניות שלה ונוטה שלא לפרסם מראש מושבים זמינים לשדרוג. כיום, בסוף 2017, כמעט בלתי אפשרי למצוא מושב זמין לשדרוג בהזמנה של חודשים מראשוזה חיסרון חדש נוסף של המועדון.

בסופו של דבר הרכבתי כרטיס מתאים וסדר הטיסות נראה כך:

  • ציריך (ZRH) לניויורק (JFK) בטיסת בוקר של אמריקן
  • ניויורק (JFK) למיאמי (MIA) בטיסת אחה״צ של אמריקן
  • מיאמי (MIA) לריו דה ג׳נרו (GIG) בטיסת לילה של אמריקן
  • ריו דה ג׳נרו (GIG) למיאמי (MIA) בטיסת לילה של אמריקן
  • מיאמי (MIA) לפילדלפיה (PHL) בטיסת בוקר של אמריקן
  • ניויורק (JFK) ללונדון (LHR) בטיסת ערב של אמריקן
  • לונדון (LHR) לאמסטרדם (AMS) בטיסת בוקר של בריטיש

GCM Rio Run

הכרטיס עלה 1126$. לא זול באופן כללי אבל עדיין עסקה מצוינת בהתחשב בכך שכל הטיסות במחלקת העסקים ושיכלתי לעצור בארה״ב באחד הכיוונים (בחזור). על חוסרגמישות משלמים. הטיסות בכיוון הלוך היו במקור במחלקת כרטוס K והטיסות בכיוון חזור היו במקור במחלקת כרטוס L.

כמובן שהייתי צריך להוסיף לכרטיס הזה שלושה מעברים נוספים:

  • מת״א לציריך. בחרתי בכרטיס בונוס של אלעל שעלה לי 250 נקודות ו-89$. זו הייתה טיסת ערב ותכננתי לבלות לילה אחד ליד השדה בציריך.
    – – –
  • מפילדלפיה לניויורק. תכננתי להזמין כרטיס רכבת בסמוך למועד הנסיעה. בגדול המחירים נעים בין 50$ ל-200$ כתלות בסוג הרכבת ובמחלקת השירות.
    – – –
  • מאמסטרדם לת״א. לא הזמנתי את הכרטיס בסופו של דבר אבל כנראה שהייתי בוחר בטיסה הישירה של טרנסאוויה או בטיסות של איג׳יאן דרך אתונה.

כלומר, סה״כ המסלול כולו היה עולה לי קרוב ל-1500$ ו-250 נקודות של אלעל.

ביטול ברגע האחרון

לאורך השבועות שלפני הנסיעה התלבטתי רבות אם לדחות את הנסיעה או לא. היו סיבות שונות מדוע לדחות אותה, ולא אפרט אותן, והן המשיכו להצטבר. כל אחת מהן בנפרד לא הייתה עילה מספקת אבל ביחד הן הגיעו למסה קריטית.

טיפ: לימדו היטב את מדיניות הביטול של כל ההזמנות וכל הכרטיסים שלכם. דעו עד מתי ואיך תוכלו לבטל במידת הצורך. ביטולים רבים קורים רק ברגע האחרון ואז, תחת לחץ של זמן, הטעויות מתחילות. ידע מוקדם יכול לחסוך הרבה כאב ראש והרבה כסף.

הטיסה הראשונה במסלול, טיסת הערב של אלעל לציריך, תוככנה להמריא סביב השעה 16:00. את ההחלטה לדחות את הנסיעה כולה קיבלתי סביב השעה 12:00 באותו היום. כלומר, ארבע שעות לפני הנסיעה בעודי מתכונן לנסוע לנתב״ג. כן, יש כאלו שמזמינים טיסות בספונטניות ויש כאלו שמבטלים טיסות בספונטניות.

השיחה הראשונה שלי הייתה למוקד של אמריקן. ביקשתי לוודא שאוכל לשנות את הכרטיס לתאריכים חלופיים בתמורה לעמלה. קיבלתי אישור שזה אכן המצב ושהעמלה תהיה בסך 180$.אמרתי תודה וניתקתי.

השיחה השניה שלי הייתה למוקד של אלעל. ביקשתי לבטל את כרטיס הבונוס שלי. מאתר אלעל לא לגמרי ברור האם ניתן לבטל כרטיס בונוס במסגרת שש שעות ממועד הטיסה אבל נציגת מוקד היוקרה עמה דיברתי שמחה לעזור וביטלה מיד את הכרטיס בתמורה לעמלת ביטול רגילה של 10$ (אני מחזיק בסטטוס פלטינום של אלעל ולכן העמלה מופחתת, העמלה הרגילה לביטול כרטיס בונוס ליעד קרוב היא 60$).

השיחה השלישית שלי הייתה שוב למוקד של אמריקן. ביקשתי ׳להוריד את עצמי מהטיסות׳ בכרטיס. את השלב הזה אצטרך להסביר.

שינוי כרטיס טיסה

כרטיס טיסה, כמעט בכל המקרים, הוא לא חתונה קתולית. מבלי להיכנס עמוק מדי למחוזות השמורים לסוכני נסיעות אני רוצה לציין חמישה דברים כדאי לדעת על שינוי של כרטיסי טיסה:

  1. בדר״כ אפשר לערוך שינויים רבים בכרטיס טיסה תמורת עמלה. אפשר לשנות את מועדי הטיסות, אפשר לשנות את מחלקות הכרטוס, אפשר לשנות את מחלקות השירות (כנגזרת של שינוי מחלקות הכרטוס), אפשר לתקן או אפילו לשנות את שמות הנוסעים ועוד.
    – – –
  2. כמעט תמיד ניתן לבצע מספר שינויים בכרטיס בנקודת זמן אחת תוך תשלום עמלת שינוי אחת בלבד. כלומר, ניתן לשנות במקביל את מועדי הטיסות ואת מחלקות הכרטוס, לדוגמה, מבלי לשלם שתי עמלות. לפעמים זה רלוונטי.
    – – –
  3. כל כרטיס נשען על תעריף מסוים ובמקרים רבים תנאי התעריף מגבילים את השינויים האפשריים בכל הנוגע לנקודת היציאה של הכרטיס וליעד של הכרטיס. את מסלול הטיסות המסוים בין המוצא ליעד כמעט תמיד ניתן לשנות בחופשיות ובדר״כ ההגבלה היא לא לנקודת יציאה מסוימת אלא לנקודת יציאה באזור מסוים (לדוגמה: התעריף מחייב יציאה ממערבאירופה ולאו דווקא מפריס).
    – – –
  4. ככלל הטיסה הראשונה בכרטיס חייבת להמריא בתוך שנה מיום הכרטוס. הכוונה היא לטיסה הראשונה בפועל לאחר כל השינויים. יום הכרטוס הוא יום רכישת הכרטיס ולא היום שבו תוככנה להמריא הטיסה הראשונה בכרטיס לפני השינויים. כלומר, זה חסרון מהותי של הזמנת כרטיסים חודשים רבים מראש. בתעריפים מסוימים הנוסע חייב להשלים את כל הטיסות עד שנה מיום הכרטוס אך זה בדר״כ לא המצב.
    – – –
  5. את עמלת השינוי יש לשלם רק בעת בחירת מועדי טיסות החדשים ולא בעת ההחלטה לוותר על הטיסות במועדן הנוכחי. כלומר, אפשר להשאיר את הכרטיס ׳פתוח׳ עד לבחירת המועדים החדשים ללא תשלום העמלה. הרי מבחינת חברת התעופה הנוסע מוזמן שלא לבחור כלל והכרטיס יפוג מבלי שהנוסע זכה לטוס. עמלת השינוי, אם כן, היא התשלום שהנוסע משלם כדי לנצל מחדש את ׳קופוני הטיסות׳ שרכש.

את כל המידע הזה אפשר לקבל מהסוכן דרכו מזמינים את הכרטיס או מחברת התעופה. לעניות דעתי המידע הזה אינו רלוונטי לנוסע הממוצע כך שהעיסוק בו, בהיעדר צורך ממשי לשינוי הכרטיס, די מיותר. פשוט כדאי לדעת איך הדברים עובדים.

עד כאן התיאוריה.

כשביטלתי את הכרטיס שלי נאמר לי שאוכל לבחור בטיסות חלופיות ככל שארצה, ולאו דווקא במסלול הטיסות הנוכחי, ובתנאי שמסלול הטיסות החדש יתחיל גם כן בציריך והטיסה הראשונה בו תמריא עד ה-22 ליולי 2018 (שנה לאחר מועד הכרטוס). מעבר לשתי המגבלות האלו אני יכול לשחק כרצוני עם מסלול הטיסות, מחלקות הכרטוס, היעד וכו׳כמובן בכפוף לעמלת שינוי בעת בחירת מועדי הטיסות החדשים ותשלום כל הפרש בתעריף במידה ויהיה. כשהתקשרתי לאמריקן באותו בוקר לא ידעתי מתי ארצה לטוס ולכן רק ביקשתי ש׳יורידו אותי מהטיסות׳ (ומכאן שלא שילמתי עמלת שינוי כלשהי כבר אז).

לסיכום

ביטול או שינוי של כרטיס טיסה יכול להיות עניין מלחיץ למדי עבור הנוסע הממוצע. לכן הבנה טובה יותר של ׳מה זה בעצם כרטיס טיסה׳ ושל האפשרויות הקיימות יכולה להקל מאוד ברגעי הצורך. אני לא מציע לכל אחד לעשות דוקטורט על תנאי כל כרטיס שהוא רוכש אלא רק להכיר את האפשרויות ולדעת לשאול את השאלות החשובות לפעמים (בעת הזמנת הכרטיס או בזמן שינויו).

בפרק הבא אספר לכם עוד על שינוי הכרטיס שלי, על התאריכים החדשים שבחרתי ועל איך כל זה יצא משתלם יותר ממה שחשבתי. בפרק השלישי אספר לכם על מועדוני תעופה, צבירת מיילים ועל דילמה אחת רצינית שנוצרה.

6 תגובות

  1. אורי ביבי

    הי אתה בטוח שזה מרגש הרכישה .?
    ביצעתי שינויים רבים בכרטיסים ותמיד נאמר לי שנה מרגע הטיסה הראשונה. תודה אורי

    הגב
    • Lior @ FlyingOut

      כן, ברוב המקרים המוחלט התנאי הוא שהטיסה הראשונה בכרטיס תצא לא יאוחר משנה מיום הכרטוס.

      כלומר, אם בתיאוריה הכרטיס נרכש וכורטס ב-1 לינואר 2017 אז ניתן לשנות את הטיסות בו באופן חופשי, בהנחה שמדובר בכרטיס גמיש, ובתנאי שהנסיעה תחל עד ה-31 לדצמבר אותה שנה.

      הגב
  2. ריו ראן: סיפור על כרטיס טיסה, פרק ג׳ – FlyingOut

    […] בפרק הראשון סיפרתי על כרטיס הטיסה שרכשתי מוקדם יותר השנה לנסיעה שתוכננה להתקיים החודש ולמה ביטלתי אותו בסופו של דבר. בפרק השני הסברתי עוד על כל הנושא של שינוי כרטיסים ואיך שיניתי את הכרטיס שלי. היום אתייחס לשאלה אחרת לגמרי: לאיזה מועדון תעופה כדאי לי לקרדט את הכרטיס החדש? […]

    הגב
  3. ריו ראן: סיפור על כרטיס טיסה, פרק ג׳ - FlyingOut

    […] בפרק הראשון סיפרתי על כרטיס הטיסה שרכשתי מוקדם יותר השנה לנסיעה שתוכננה להתקיים החודש ולמה ביטלתי אותו בסופו של דבר. בפרק השני הסברתי עוד על כל הנושא של שינוי כרטיסים ואיך שיניתי את הכרטיס שלי. היום אתייחס לשאלה אחרת לגמרי: לאיזה מועדון תעופה כדאי לי לקרדט את הכרטיס החדש? […]

    הגב

השאר תגובה