אפשר לקוות שכן. החברה הודיעה השבוע כי תפסיק למכור מושבים במחלקה הראשונה במטוסי ה-772 במספר קוים לקראת סוף השנה וכבר ידוע שבמטוסי ה-787 החדשים לא תהיה כנראה מחלקה ראשונה. למה זה משמעותי? האם זו החלטה טובה מצד אלעל?


פחות או יותר חצי מחברות התעופה הגדולות מציעות מחלקה ראשונה בחלק ממטוסי הצי שלהן. סוויס, בריטיש ואייר פראנסדוגמאות ידועות לחברות שכן מציעות מחלקה ראשונה. טורקיש, איבריה וק.ל.מדוגמאות ידועות לחברות שלא מציעות מחלקה ראשונה כלל. באופן מסורתי כל החברות הטובות ביותר בעולם מציעות מחלקה ראשונה כי מחלקה ראשונה זה סמל סטטוס יותר מכל דבר אחר.

אם לחדד את האמירה: מחלקה ראשונה היא כמעט תמיד מוצר שאינו רווחי. מחיר מושב במחלקה זו אומנם יכול להיות גבוה פי עשר ממחירו של מושב במחלקת התיירים, באותה טיסה, אבל חשוב לזכור כמה עובדות נוספות.

  • מושב במחלקה ראשונה בדר״כ תופס שטח רב במטוס. במקום מחלקה ראשונה ממוצעת של שמונה מושבים אפשר בקלות להכניס עוד שלוש עד חמש שורות של מושבים במחלקת התיירים.
    – – –
  • המחלקה הראשונה כמעט אף פעם לא מלאה. חלק לא מבוטל מהנוסעים במחלקה זו מגיעים אליה באמצעות שדרוגיםכך שאפילו כשהיא מלאה היא לא מלאה בנוסעים ששילמו מחיר מלא.
    – – –
  • המחלקה הראשונה דורשת צוות נוסף ומוצר רך שונה. יחס גבוה יותר של אנשי צוות לנוסעים, ערכות נוחות יוקרתיות, אוכל ומשקאות ברמה גבוהה יותר מזו של מחלקת העסקים ועוד.
    – – –
  • הצעת שירותי קרקע משודרגים לפחות בשדה הבית. אף אחד לא ייקח ברצינות חברת תעופה שלא מציעה טרקלין ייעודי לנוסעי המחלקה הראשונה בשדה הבית שלה. למעשה, רוב החברות הגדולות מתחרות ביניהן על הפעלת הטרקלין האיכותי ביותר.
    – – –
  • סיכוי נמוך לקבל הכנסה נוספת מעבר למחיר הכרטיס. חלק גדול של הכנסות חברות התעופה מגיעות ממכירת שירותים נוספים בטיסה, מעבר למחיר הכרטיס, כמו כבודה נוספת, בחירת מושב במטוס, שדרוג למחלקת שירות גבוהה יותר וכיוצ״ב. נוסעי המחלקה הראשונה לא יכניסו לחברת התעופה דולר אחד מעבר למחיר הכרטיס.

אז למה חברות תעופה מציעות מחלקה ראשונה?

כי זה סמל סטטוס. כי זו תצוגת תכלית של האופי שלהן כפי שהן רוצות להציג לקהל הנוסעים. כי זה משאיר אותן בתוך חוג יוקרתי של חברות תעופהוהרי ציינתי שכל חברות התעופה הטובות ביותר כן מציעות מחלקה ראשונה בצי שלהן.

cathay-pacific-first-class-seat

Cathay Pacific First Class

כל אלו, ועוד, הופכים את המחלקה הראשונה לספינת הדגל של חברות תעופה רבות. והן משקיעות הון אתר ויצירתיות אינסוף כדי לוודא שהן מציעות מוצר תחרותי ושירות מוקפד.

לופטהנזה מציעה ׳טרמינל׳ נפרד לנוסעי המחלקה הראשונה בשדה הבית שלה בפרנקפורט (FRA). קטאר איירוויס בנתה ארמון קטן בשדה הבית שלה בדוחא (DOH). אתיהאד מציעה טיפולי ספא חינם לנוסעי המחלקה הראשונה שלה. ואני יכול להמשיך בדוגמאות.

Qatar Airways First Class Lounge DOH

Qatar Airways First Class Lounge – Doha Airport

גם המוצרים במטוס השתדרגו דרמטית בשנים האחרונות. בחזית עומדת המחלקה הראשונה של אתיהאד במטוסי ה-A380, בה טסתי מספר פעמים וכתבתי עליה ביקורת, המציעה ׳דירות׳ קטנות במטוס עם שני מושבים בכל שורה בלבד. השמועה אומרת שסינגפור איירליינס עתידה להיות החברה השניה שתציע מוצר ברמה הזאת.

Etihad A380 First Class Apartment

Etihad Airbus A380 First Class Apartment

האם אלעל תבטל את המחלקה הראשונה שלה?

אלעל מפעילה כיום 19 מטוסים רחביגוף משלושה דגמים של בואינג: שישה מטוסים מדגם 747-400, שבעה מטוסים מדגם 767-300ER ושישה מטוסים מדגם 777-200ER. למידע נוסף לחצו כאן.

במטוסי ה-747 קיימת מחלקה ראשונה עם 12 מושבים. במטוסי ה-777 קיימת מחלקה ראשונה עם 6 מושבים. במטוסי ה-767 לא קיימת מחלקה ראשונה.

אלעל הזמינה כ-16 מטוסים מדגמי 787 שאמורים להיכנס לצי שלה בשנים הקרובות ולהחליף בהדרגה את המטוסים מדגמי ה-747 וה-767. המטוס הראשון מדגם 787 צפוי להגיע באוגוסט ולהתחיל שירות סדיר בהמשך השנה. בחודש שעבר נודע שאלעל כנראה לא תציע מחלקה ראשונה במטוסי ה-787 שלה בהתאם לנורמה כיום בתעשייה.

Three Dreamliners in ElAl Livery

כלומר, בהחלפת מטוסי ה-747 במטוסי 787 תוריד אלעל את מספר המושבים שהיא מציעה בצי שלה במחלקה הראשונה. אם לדייק: שני שלישים מכלל המושבים המוצעים הם במטוסי ה-747 המיושנים והם צפויים להיעלם כאמור.

כעת נודע שאלעל מפסיקה לשווק את המחלקה הראשונה שלה במטוסי ה-777 בקוים לשלושה יעדים לפחות: ניוארק (החל מה-29 לאוקטובר), לונדוןהית׳רו (החל מה-1 לנובמבר) והונגקונג (החל מה-3 למרץ 2018). מטוסי ה-777 ימשיכו לטוס גם ליעדים אחרים, לרבות מיאמיהקו החדש עליו הכריזה אלעל רק השבוע, ומכאן שאלעל לא הודיעה למעשה על ביטול המחלקה הראשונה לגמרי.

מטוסי ה-777 הם החדשים ביותר בצי של אלעל מבין המטוסים רחביהגוף. כלומר, חדשים יותר ממטוסי ה-747 וה-767 (בממוצע כמעט בעשור). מטוסי ה-777, אם כן, צפויים להישאר בצי של אלעל לפחות עוד עשר שנים. אבל מטוסים אלו כוללים מחלקה ראשונה קטנה למדי של שישה מושבים בלבדשורה אחתכך שיהיה לאלעל קל מאוד להיפרד מהמחלקה הראשונה ברגע שתבחר ופשוט למכור את אותם מושבים כמושבים מועדפים במחלקת העסקים. ההפרדה בין מחלקת העסקים למחלקה הראשונה כמעט אינה קיימת כך שזו אפשרות נוחה מאוד.

ElAl Boeing 777-200ER

לדעתי כדאי לאלעל להיפרד מהמחלקה הראשונה

כולי תקווה שאלעל אכן החלה בתהליך של הוצאת המחלקה הראשונה כמחלקת שירות מכלל הצי שלה. אני רואה לפחות שלוש סיבות טובות לעשות את זה.

ראשית, אלעל לא במצב כלכלי מזהיר והיא צריכה לנהוג באחריות כלכלית. אני בספק רב שהמחלקה הראשונה מייצרת לאלעל רווח נקי. יכול להיות שאלעל, כמו חברות רבות אחרות, בוחרת להפעיל את המחלקה הראשונה כסמל סטטוס במטרה למשוך לקוחות מסוימיםאבל באופן של מחלקות עסקים מעולות, שחלקן מגיעות לנתב״ג, הערך של מחלקה ראשונה יורד. לנוסעים פשוט אין צורך לשאוף למשהו גבוה ויוקרתי כשהם מקבלים מוצר מצוין במחלקת העסקים.

שנית, ביטול המחלקה הראשונה יאפשר לאלעל לבטל את טרקלין המחלקה הראשונה, שהוא כיום אגף נפרד בטרקלין המלך דויד, ובפועל יוצא יאפשר לחברה להגדיל את טרקלין המלך דויד משמעותית. או, לחילופין, להשתמש בשטח הזה למטרה אחרת כלשהי. בהתחשב בשכר הדירה שרש״ת גובה בשטחי נתב״ג כל מטר נוסף הוא מבורך.

שלישית, בהיעדר מחלקה ראשונה תקבל מחלקת העסקים יחד מועדף. אלעל תוכל להתמקד בשיפור איכות מחלקת העסקים ולשווק אותה כמוצר פרימיום אמיתי מבלי להידרש תמיד לשמור על פער מסוים מול מחלקת שירות גבוהה יותר. כשחברה משווקת מחלקה ראשונה היא חייבת להצדיק בפני הלקוחות שלה מדוע כדאי להם לשלם יותר עבור אותה מחלקה כשיפור ממחלקת העסקיםואם אותה חברה משפרת את התנאים במחלקת העסקים היא מחוייבת, בהתאם, לשפר את התנאים במחלקה הראשונה. זה כדור שלג שכזה. כשאין מחלקה ראשונהמחלקת העסקים מקבלת את הבכורה. מחלקת העסקים במטוסי ה-787 החדשים צפויה להיות מדור מתקדםמהשורה הראשונה בעולםוזו באמת הזדמנות טובה עבור אלעל לראות בה כמוצר הפרימיום האמיתי של הצי.

לסיכום

בקיץ צפויה אלעל לקבל את מטוס ה-787 הראשון שלה ובתקווה שרבים אחרים יגיעו בהמשך (עסקאות מהסוג הזה לעיתים רבות מתבטלות או נדחות, אז, נקווה לטוב…). מטוסי ה-787 עתידים להיות בשורה ענקית לצי של אלעל ולהציע, בין השאר, מוצר פרימיום אמיתי לחברה שכיום מפגרת שני דורות אחרי כל מתחרותיה הגדולות. כשהתחילו לצוץ שמועות על המפרט שאלעל שוקלת למטוסים אלו שמחתי ללמוד שהוא לא כולל מחלקה ראשונה וכעת נותר רק לקוות שאכן כך הדבר.

עכשיו כשאלעל הודיעה שהיא מפסיקה לשווק את המחלקה הראשונה במספר קוים השמחה כפולה. כנראה שמדובר במהלך חכם שרק יטיב עם החברה בשנים הבאות.

כמובן שייתכן שזו החלטה זמנית ואלעל בהחלט מתכוונת להמשיך להפעיל את המחלקה הראשונה במטוסי ה-777. אולי בהפסקת שיווק המחלקה בשלוש קוים מסויימים החברה בעצם מנסה לאותת שבאותם קוים יופעלו בהמשך מטוסי 787 חדישים שבהם פשוט אין מחלקה ראשונה. במקרה כזה יש כל הגיון בהפסקת שיווק המחלקה הראשונה לטיסות עתידיות כי כך נמנעת החברה ממצב שבו היא תאלץ לשנמך נוסעים. זו גם אפשרות, אם כן, אבל אני מעריך שהיא האפשרות הפחות סבירה.

כרגיל עם אלעלנחיה ונראה, ונקווה לטוב.

3 תגובות

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    צריך לציין לטובה את קטאר איירווייז שוויתרה על סמל הסטטוס
    שקיים אצל 2 אחיותיה מאיחוד האמירויות ומציעה מחלקת עסקים מצוינת שעולה לרוב על מחלקות ראשונות רבות

    הגב

השאר תגובה