אנחנו בתחילתו של מיתון ארוך, ככל הנראה, שייפגע בשוק התעופה בצורה ניכרת. חברות ישלחו פחות עובדים לחו״ל, אנשים יחששו לצאת לחופשה מחוץ למדינתם, המודעות ל׳ריחוק חברתי׳ תגדל כנראה ועוד שינויים רבים שיובילו לירידה דרסטית בביקוש לטיסות.

אחת הדרכים של חברות התעופה למלא מושבים היא באמצעות מועדוני התעופה. אני צופה שנראה לא מעט שינויים בתנאי המועדונים בחודשים הקרובים – ובפרט שינויים בטבלאות המימוש ובזמינות מושבי הבונוס של חברות התעופה המובילות. הכל כדי למלא כמה שיותר מושבים – והרי עדיף לחברת התעופה למכור מושב בזול מאשר לא למכור אותו בכלל, ובתקופה הקרובה חברות תעופה יתקשו למכור מושבים בכסף.

זאת ועוד, חברות תעופה רבות מפעילות מערכות לניהול זמינות מושבי הבונוס ע״פ המודלים הצופים את הביקושים בכסף – ובעצם המערכות האלו משחררות מושבי בונוס נוספים באופן כמעט אוטומטי, בשלב מוקדם או רק ברגע האחרון, במטרה להעלות את אחוז התפוסה בכל טיסה. אם המערכות האלו פועלות כיום ללא הפרעה הן משחררות מושבי בונוס רבים מאוד. הכל הגיוני והכל בכוונה.

כדי להמחיש במעט את הנקודה, אציג לכם את זמינות מושבי הבונוס שמצאתי בשלושה קוים מבוקשים מאוד של שלוש חברות תעופה מובילות שנוחתות בנתב״ג. הזמינות הקיימת כיום היא חסרת תקדים.

בריטיש איירוויס – ת״א ללונדון

בריטיש מפעילה 3-2 טיסות יומיות מת״א לשדה התעופה הית׳רו בלונדון (LHR). לאחרונה בטיסת הבוקר שירתו המטוסים החדשים ביותר בצי של בריטיש – איירבאס A351 – שבהם מותקנת מחלקת העסקים החדשה והנוצצת של החברה, שהיא אולי הטובה ביותר שנוחתת בנתב״ג כיום.

באמצעות מועדון התעופה שלה, Executive Club (שנקרא בקיצור ״BAEC״), מפעילה בריטיש מודל ייחודי לפיו בכל טיסה של החברה מוקצים לכל הפחות שישה מושבי בונוס – 2 במחלקת העסקים ו-4 במחלקת התיירים – ברגע שהטיסה מעודכנת בלו״ז כ-355 ימים מראש. זה יתרון נהדר עבור חברי מועדון שנהנים מיתרת נקודות גבוהה ויכולים לבצע הזמנות בשלב מוקדם מאוד, ואולי כי יש להם אפשרות לבטל בחינם, אבל כביכול יתרון לא-פרקטי עבור חבר המועדון הממוצע. עדיין יתרון גדול. אי לכך, שכיח למצוא זמינות גבוהה של מושבי בונוס בטיסות בריטיש אם מסתכלים 11-10 חודשים קדימה אבל פחות שכיח שזמינות גבוהה קיימת לחודשים הקרובים ובפרט לחודשי הקיץ המבוקשים.

אלא שכעת ניתן למצוא זמינות גבוהה מאוד – ממש כמעט בכל יום בלו״ז – גם לחודשי הקיץ. אציין שנכון להיום בריטיש מתכננת להחזיר את הקו לפעילות ב-1 למאי אם כי סביר מאוד שהמועד הזה יידחה, אז אני לא ממליץ להזמין טיסות לפני ה-1 ליוני. באופן שיגרתי ישנה גם זמינות גבוהה למושבים בחודשים פברואר-מרץ 2021.

(מפתח: עיגול צבוע מלא – תאריך שמוגדר ׳פיק׳ עם מחיר גבוה יותר לחברי מועדון BAEC, שני עיגולים – תאריך שמוגדר ׳אוף פיק׳).

יונייטד – ת״א לסן-פרנסיסקו

יונייטד מפעילה שלושה קוים לת״א – מניו-יורק (EWR), וושינגטון (IAD) וסן-פרנסיסקו (SFO) – והקו לחוף המערבי הוא המבוקש ביותר ובפרט כי הוא עמוס בנוסעים עסקיים. נדיר למצוא זמינות של מושבי בונוס בקו הזה בתעריף הרגיל של מועדון MileagePlus (או מועדונים אחרים בברית סטאר…).

אבל אם תרצו להזמין כעת טיסה לחודשי הקיץ המבוקשים – תגלו שהזמינות מושלמת פשוט. מחזה בלתי רגיל.

קתאי – ת״א להונג-קונג

קתאי היא אולי חברת התעופה הטובה ביותר שנוחתת בנתב״ג. היא גם שולחת לנתב״ג את המטוסים החדישים ביותר בצי שלה – A359 ו-A351, כשהשוני ביניהם הוא רק מספר המושבים – וכמובן במטוסים אלו מוצר מעולה במחלקת העסקים.

בגלל היתרונות האלו ויתרונות אחרים קתאי נהנית מביקושים גבוהים מאוד בישראל וכתוצאה מכך גם ראינו את מספר הטיסות השבועיות גדל ואת הצוות הנהדר של קתאי בארץ שממשיך לקדם מבצעים וגם פעילויות אחרות לציבור הישראלי. הבעיה היא, מבחינת שחקני הנקודות, שביקושים גבוהים מתורגמים למספר נמוך של מושבי בונוס ובפרט במחלקת העסקים. ואכן – בקו של קתאי להונג-קונג הייתה זמינות מוגבלת יחסית של מושבי בונוס (אבל תמיד הייתה).

וכיום? קתאי מתכננת להחזיר את הקו לפעילות ב-1 ליוני, עוד כחודשיים מהיום, אז בדקתי מהי זמינות מושבי הבונוס לחודש יוני. בתמצית:

  • במחלקת התיירים: ב-29 מתוך 30 הימים בחודש יש זמינות של 8 מושבי בונוס ומעלה.
    – – –
  • במחלקת הפרימיום: ב-29 מתוך 30 הימים בחודש יש זמינות כלשהי וסה״כ זמינים 155 מושבים (כלומר, בממוצע קצת יותר מ-5 מושבים בכל טיסה).
    – – –
  • במחלקת העסקים: ב-26 מתוך 30 הימים בחודש יש זמינות כלשהי, כמעט בכל טיסה זמינים לפחות שני מושבים וסה״כ זמינים 71 מושבים.

לסיכום

עוד מוקדם להמליץ על חזרה לשיגרה וחזרה לטיסות, אומנם, וייתכן שהתחזיות האופטימיות יידחו, אבל מי שמוכן לעשות הזמנות ספקולטיביות – ואולי עם אפשרות ביטול נוחה, כשמדובר במועדון תעופה מוביל שלא יפשוט את הרגל בעקבות המשבר – אז זאת הזדמנות נהדרת לנצל נקודות בצורה מיטבית ולרכוש איתן מושבי בונוס שבאופן שיגרתי פשוט לא זמינים. כל אחד יעשה השיקולים שלו לגבי כמה נוח לו או לא נוח לו לבצע הזמנות בשלב זה – וכמובן אני לא מתכוון רק לנסיעות בחודש יוני אלא בכלל שנה קדימה.

2 תגובות

  1. פרנסיסקו

    כיף שחזרת.
    אז אם יש לי מצב היפותטי (והרי הכל היפותטי בימים אלה) שאני צריך להיות בסן פרנסיסקו בסוף יולי ואני מחזיק 100,000 מיילים ביונייטד ובערך 40,000 אוויוס. איך אני יכול לתפור הלוך חזור בונוס מת"א בביזנס? האם כרטיסי בונוס אפשריים לביטול יותר/פחות בעקבות המצב הנוכחי? הרי ממש לא בטוח שהלו"ז יחזור לסדרו ביולי.
    ועוד שאלה, חיפוש מהיר מראה שאין צניחת מחירים בכסף למושבים בקווים האלה. מודל התמחור בעולם התעופה יכול למלא ספרים, אבל אף אחד לא יצליח לשכנע אותי שעדיף ליונייטד למכור מושב ב 2000 דולר, מאשר לשמור אותו ריק או זמין לבונוס במחירון מלא של 5000 דולר

    הגב

השאר תגובה