רבים מקוראיי הבלוג מחזיקים או החזיקו בעבר את הכרטיס היוקרתי של אמקס. רבים, כמוני, ביטלו אותו במהלך תקופת הקורונה תחת הטענה שהטבות רבות אינן באות לידי ביטוי וכדאיות הכרטיס ירדה. אבל לדעתי הגיעה השעה לבחון מחדש את הצעת הערך של הכרטיס כי הרבעון האחרון של 2021 לא דומה בכלל לרבעון הראשון של 2020.

על כרטיס הפלטינום כתבתי פעמים רבות. אתם מוזמנים לקרוא פוסטים ישנים ולבדוק אם ואיך הטיעונים שלי השתנו עם הזמן (לחצו כאן).

> אם אתם לא מחזיקים כיום את הכרטיס, ולא ביטלתם אחד לאחרונה, תוכלו להנות גם ממבצע הצטרפות חדש שמקנה 900 נקודות במתנה (לחצו כאן). במימוש נכון אפשר לחלץ ערך של מעל 10 סנט מנקודת אמקס כך שמתנת ההצטרפות שווה פוטנציאלית מעל 300 ש״ח.

נתחיל מהסוף – עלות הכרטיס

דמי השימוש החודשיים הם 27.14$. אין הנחות ואין קומבינות, גם אם יש לכם חיוב חודשי ב-6 ספרות ומעלה. החדשות הטובות הן ששער הדולר בשפל היסטורי ולכן בתרגום מדובר ב-86 ש״ח בלבד. זה מחיר של מנה עיקרית במסעדה תל-אביבית.

חשוב להדגיש שניתן לקבל כרטיס נלווה אחד ללא עלות נוספת – פורמלית רק לבן/בת-זוג או לשותף עסקי, אם כי יש גמישות מסוימת בעניין – כך שבעצם 84 ש״ח זו העלות של שני כרטיסי פלטינום, ואפשר לומר שכל כרטיס משלם רק 43 ש״ח לחודש.

השאלה היא – האם הכרטיס יכול להצדיק את העלות? לא שקשה להצדיק 43 ש״ח…

הטבות משמעותיות

אני לא יכול לפרט כאן את כל ההטבות של כרטיס הפלטינום. יש יותר מדי. אז אציין את ההטבות העיקריות בעיניי שיכולות בקלות להצדיק את דמי השימוש החודשיים. בהמשך הפוסט אנסה גם לתת לכל הטבה ערך כספי שנכון סובייקטיבית עבורי, וכל אחד מוזמן לעשות את הניסוי הזה גם עבורו כדי לאמוד את כדאיות הכרטיס.

(1) סטטוס גבוה בארבעה מועדוני לקוחות

כרטיס הפלטינום מקנה לבעליו סטטוס גולד של הילטון, סטטוס גולד של מאריוט, סטטוס גולד של רדיסון וסטטוס פייב-סטאר של הרץ. הראשון משמעותי מאוד עבור מי שמתארח באופן מזדמן במלונות של קבוצת הילטון, השני פחות משמעותי אבל בכל זאת יכול להציע ערך מוסף לנוסעים ושני האחרונים בעיקר חסרי משמעות. סטטוס גולד של הילטון מבטיח, למשל, ארוחת בוקר בכל שהייה, וההטבה הזאת לבדה יכולה לחסוך לא מעט כסף במהלך השנה.

(2) כניסה חינם לטרקלינים בשדות תעופה

בתחום הזה אמקס משחקת בליגה משל עצמה. תוכנית הטרקלינים של החברה חסרת תחרות בשוק האשראי, אולי למעט באופן חלקי מצד דיינרס. אבל כרטיסי דיינרס יכניסו את מחזיקיהם לטרקלינים בסיסיים בעיקר בעוד כרטיס הפלטינום של אמקס מאפשר גישה למספר עצום של טרקלינים שרבים מהם איכותיים מאוד (ובפרט טרקליני הסנטוריון הייעודיים ללקוחות אמקס). לאמקס יש שת״פ גם עם דלתא, לופטהנזה, טרקליני פרימיום-פלאזה, פריוריטי-פאס, וכן אפילו טרקליני דן בנתב״ג. להערכתי למרבית לקוחות הפלטינום אין מושג לאיזה טרקלינים הם זכאים להיכנס בחינם – וזאת רשימה מכובדת. אגב, הכרטיס הישראלי מקנה גם שלוש כניסות ראשונות בחינם לטרקליני פריוריטי-פאס.

(3) תוכנית הנקודות Membership Rewards

משנה לשנה התוכנית הזאת רק משתפרת, לפחות לתחושתי. צבירת הנקודות נשארה כשהייתה, לרבות המסלול המהיר הזמין לכל לקוח פלטינום שמבקש (צבירה של נקודה לכל 40 ש״ח בחיוב במקום כל 60 ש״ח בחיוב), אבל אפשרויות מימוש הנקודות משתפרות כל הזמן. כבר פחות כדאי להמיר את הנקודות למועדוני לקוחות (דלתא או אלעל, כאפשרויות בכירות) וכנראה מוטב להשתמש בנקודות להוזלת כרטיסי הופעות, לרכישת שוברים לשימוש בחנויות שונות או להנחה בהזמנת שירותי נסיעות באתר ExpressFly (ממש עכשיו יש מבצע כפל נקודות – והוא משתלם!). לקוח חכם יכול לקבל מעל 10 סנט לכל נקודת פרימיום של אמקס במימוש – כלומר החזר יחסי של מעל 0.75% על ההוצאה. זה כבר באזור החיוג של הפלייקארד-פרימיום שהוא מוביל השוק.

(4) שירותי הקונסיירג׳ Platinum Travel

קשה להסביר את יתרונות השירות למי שטרם ניסה אותו. רוצים שולחן במסעדה שמציגה חוסר זמינות אונליין? רוצים כרטיס להופעה? רוצים לשלוח פרחים במתנה לחברים בחו״ל? או שאולי הזמנתם חופשה ביעד חדש ואתם מחפשים אטרקציות מקומיות למלא את הימים? פנו לצוות של אמקס ותנו להם להפתיע אתכם.

(5) תוכנית המלונות Fine Hotels & Resorts

בערוץ הזמנה זה אפשר להנות מהטבות מיוחדות במלונות יוקרה כאשר ההזמנה נעשית במוקד ההזמנות של אמקס בלבד. התעריף הייעודי כמעט תמיד זהה לתעריף הגמיש הרגיל של המלון. השירות במוקד הישראלי לא מושלם, נודה על האמת, והם זמינים רק בשעות עסקים מקובלות מה שמהווה חיסרון גדול ללקוחות, ובכל זאת יש מלונות יוקרה שמשתתפים בתוכנית של אמקס ולא משתתפים באף תוכנית מקבילה (כמו וירטואוזו למשל). כיום, בעיניי, התוכנית הזאת פחות משמעותית מבעבר.

(6) מתנות לחגים וליום-הולדת

זו הטבה שולית יחסית, אומנם, ובכל זאת זה מגניב בעיניי שחברת אשראי מקפידה לתת מתנה לחג או ליום-ההולדת שנה אחר שנה. לא משנה מה גובה החיוב החודשי ולא משנה מתי הלקוח הוציא את הכרטיס. קל וחומר כשמדובר בשובר של ביימי שיש לו ערך כספי אמיתי מבחינתי.

(7) הטבות בונוס שוות במיוחד

יש לי כרטיסים של ישראכרט, כאל ומקס. כל מותגי האשראי. אני לא זוכר מתי בפעם האחרונה קיבלתי מאחת החברות האלו הטבת בונוס שבאמת התלהבתי לקבל. פה הנחה קטנה, שם ספר חינם בסטימצקי. אמקס, לעומת זאת, כבר נתנה לי 900 ש״ח מתנה להזמנות באתר ExpressFly (ואפקטיבית ישנתי שני לילות כמעט בחינם בת״א בזכות זה), 200 ש״ח קרדיט לקניות בקסטרו (בלי מינימום) ובעבר היה גם קרדיט חינם לאתר עזריאלי, לקרביץ, לחנות ספייסז ועוד. הטבות הבונוס של אמקס הן בעלות ערך רב ותמיד טוב שיש אחת מוכנה לשימוש. זה אולי פחות נכון בשנה האחרונה, מסיבות מובנות, אבל אני משוכנע שנראה עוד מימוש מעולים בהמשך הדרך.

החסרון הבולט של הכרטיס

מעבר לכך שעדיין ישנם בתי עסק רבים שלא מקבלים כרטיסי אמקס, אם כי רובם עסקים קטנים והחיובים בהם כנראה קטנים גם כן, החיסרון הגדול ביותר של כרטיס הפלטינום הוא בעמלת המרת המט״ח הגבוהה שלו. לפחות ביחס לכרטיסי קורפורייט ומספר כרטיסים פומביים אחרים שמציעים עמלת המרה נמוכה של 1% בלבד.

כרטיס הפלטינום מיועד לנוסעים תכופים, כביכול, אז קצת חבל שפחות משתלם להשתמש בו לחיובי מט״ח. הייתי רוצה לראות בעתיד הטבה בעמלה זו כך שלפחות לקוחות בעלי חיובים גבוהים במט״ח – נניח 10,000 ש״ח ומעלה בחודש – יוכלו להנות מעמלה מוזלת עד כדי 1%.

כמה שוות לי ההטבות?

למען הנוחות אתייחס רק להטבות שציינתי קודם ואיך הן רלוונטיות לי באופן אישי.

סטטוס גבוה בארבעה מועדוני לקוחות = אני מחזיק בסטטוס דיימונד של הילטון וסטטוס גבוה של הרץ מערוץ אחר כך שבפועל קיבלתי מאמקס רק סטטוס גולד של מאריוט. לסטטוס הזה אין ממש הטבות שאפשר לתת להן ערך כספי אבל הוא כן מקנה 25% בונוס בצבירת נקודות. נניח שאני משלם כ-1,200$ בשנה במצטבר על לילות במלונות קבוצת מאריוט – אז הבונוס לסטטוס לבדו מייצר לי 3,000 נקודות נוספו להן שווי ריאלי של כ-60 ש״ח בשנה.

כניסה חינם לטרקלינים בשדות תעופה = אני טס בעיקר במחלקת עסקים, כך שבדר״כ אני זכאי להיכנס לטרקלין גם ככה, אבל לפעמים זה לא המצב. למשל בטיסת-פנים בארה״ב (כשכרטיס במחלקה הראשונה לא כולל כניסה לטרקלין) או בטיסת לואוקוסט (כמו בנסיעה האחרונה שלי, עליה טרם כתבתי). נניח באופן גס שזה קורה 5 פעמים בשנה ושני מוכן ריאלית לשלם 20$ עבור כל כניסה כזאת, ומכאן שכרטיס הפלטינום חוסך לי כ-300 ש״ח בשנה.

תוכנית הנקודות Membership Rewards = גם במיקסום הצבירה והמימוש, כשנקודת פרימיום מקבלת ערך של מעל 10 סנט, אפשר לטעון שחלופת הפלייקארד-פרימיום טובה לפחות במידה שווה. לכן אני לא יכול לתת ערך כספי לתוכנית הנקודות של אמקס.

שירותי הקונסיירג׳ Platinum Travel = אני משתמש בשירות של אמקס לעיתים רחוקות בלבד, כשאני מעריך שבקשה דרכם תחסוך לי זמן או שיחת טלפון שלא מתחשק לי לעשות, אבל אני לא יודע לומר שהייתי משלם על השירות הזה אילולא הייתי מקבל אותו בחינם וזה בעצם המבחן.

תוכנית המלונות Fine Hotels & Resorts = אני במקרה עוסק בתחום, ויש לי גישה לתעריפים מיוחדים במלונות יוקרה דרך אינספור תוכניות ייעודיות, כך שיש לי מעט מאוד צורך להשתמש בתוכנית המסוימת של אמקס. משזה נאמר, לאורך השנים ביצעתי כמה הזמנות בתוכנית הזאת וחסכתי לא מעט (למשל דרך הצעות בלעדיות של התוכנית בסגנון ׳לילה שלישי חינם׳). בממוצע שנתי אני מעריך שחסכתי כ-150$ בזכות התוכנית אך למען האיפוק אתן ערך של 450 ש״ח.

מתנות לחגים וליום-הולדת = אמקס נותנת 120 ש״ח בשובר של ביימי ליום-הולדת, 100 ש״ח בשובר של ביימי לראש השנה (למי שלא יכול/רוצה לקבל את המתנה המקורית) ומארז סופגניות של רולדין לחנוכה. השוברים הם בעלי ערך כספי מלא מבחינתי כי אני משתמש בהם להזמנות שאני ממילא מבצע במספר חנויות משתתפות, ועל המארז של רולדין הייתי משלם בכיף 30 ש״ח, כך שסה״כ ההטבה שווה לי 250 ש״ח.

הטבות בונוס שוות במיוחד = כאמור, ב-4 שנים כלקוח פלטינום קיבלתי קרדיט לשימוש באתרים שונים בסך 1,000 ש״ח לפחות. נניח והקרדיט הזה שווה כ-60% מערכו הנקוב בלבד, כלומר 600 ש״ח. מכאן שההטבה חוסכת לי הלכה למעשה כ-150 ש״ח לשנה.

סכום המספרים לעיל הוא 1210 ש״ח. זאת לעומת העלות השנתית של כרטיס הפלטינום שהיא כיום 1030 ש״ח. לא בדיוק ניצחון בנוק-אאוט אבל חד משמעית ניצחון, ועוד כשהתעלמתי לגמרי מכרטיס נלווה שנהנה מההטבות ויכול כמעט להכפיל את הערך לזוג מבלי להכפיל את העלות. אני גם רחוק מלייצג את הלקוח הממוצע כי אני לא מנצל את כל הטבות הכרטיס (כך, לדוגמה, סטטוס גולד של הילטון לבדו הוא בעל ערך כספי אמיתי לאורחים מזדמנים של הילטון (הייתי משלם על הסטטוס הזה לפחות 50$/שנה ואפילו יותר).

לסיכום

נסיעות לחו״ל הן עדיין לא עניין פשוט כפי שהכרנו לפני הקורונה, וסביר להניח שיעברו חודשים רבים עד שדברים יחזרו לשיגרה של פעם, אבל נוסעים תכופים חוזרים למטוסים וכנגזרת כרטיס הפלטינום של אמקס צריך לחזור לארנק. יש סיבות טובות להחזיק אותו גם אם תנצלו רק חלק מההטבות השונות (ותנו להן ערך סובייקטיבי שנכון עבורכם).

אם אתם זכאים למתנת הצטרפות כלקוחות חדשים – תמיד טוב להוציא את כרטיס הפלטינום במסגרת מבצע. לאחרונה היה מבצע מצוין שהציע שובר ללילה-חינם במלונות יוקרתיים למדי ל-500 לקוחות ראשונים, אבל זה חלף בזריזות, וכעת יש מבצע שנותן 900 נקודות במתנה לכל המצטרפים החדשים.

5 תגובות

  1. Tzur

    סקירה ממצה ומועילה, ותודה על כך!
    ברשותי גם אמקס פלטינה וגם פליי כארד פרימיום, ועדיין לא הגעתי למסקנה איזה כרטיס עדיף על משנהו. אשמח לדעתך.

    הגב
  2. דני

    אתה מציין באם הבנתי שכרטיס ה Fly card פרמיום הינו מוביל השוק והוא גם זול יותר באם כך מדוע ההמלצה על הEX פלטינום

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      פלייקארד-פרימיום הוא מוביל השוק מבחינת צבירת נקודות (בשקלול ערך הנקודות). מי שלא טס עם אלעל, או לא מעוניין בנקודות אלעל, אז הפלייקארד-פרימיום לא כ״כ רלוונטי עבורו. לא כתבתי שהפלייקארד-פרימיום הוא כרטיס האשראי הטוב ביותר בשוק באופן כללי. לפלטינום של אמקס יש יתרונות והטבות שהפלייקארד-פרימיום בחיים לא יציע.

      הגב
  3. תום

    היי ליאור, תודה על הסקירה המעניינת.
    חיפשתי עוד מידע על תוכנית הטרקלינים של אמריקן אקספרס וממה שכתוב באתר שלהם נראה שהאפשרויות די מצומצמות:

    "מחזיקי הכרטיס נהנים מתוכנית טרקלינים רחבה הכוללת מאות טרקלינים בארץ ובעולם.
    *-אירוח חינם בטרקליני דן בנתב"ג.
    -אירוח חינם בטרקליני Centurion Lounge ברחבי העולם בהצגת הכרטיס.
    -אירוח חינם בטרקליני אח"מ של חברת Delta Sky Club בארה"ב בלבד בהצגת כרטיס טיסה של חברת Delta וכרטיס פלטינה."

    כלומר, האירוח הוא רק בטרקליני דן, סנטוריון ודלתא (+ Priority Pass). תוכל לכוון איפה למצוא מידע על טרקלינים נוספים?
    תודה.

    הגב

השאר תגובה