בשבוע שעבר פרסמה אליטליה מבצע לא-שיגרתי לטיסות לניו-יורק בחודש הקרוב. אפשר היה לצפות שבמסגרת מבצע כזה, כשתאריכי הנסיעה כ״כ מוגבלים וההזמנה חייבת להיות ספונטנית, המחיר יהיה נמוך בצורה דרמטית ממחיר השוק. אבל לא כך היה. המחיר שהציעה אליטליה, כ-2200$, הוא אומנם מחיר מוזל אבל בהחלט לא שובר-שוק. מה גם שהמוצר של אליטליה, וחוויית הקונקשיין ברומא, אינם מהשורה הראשונה כיום.

אז כדי להכניס את המבצע הזה לפרופורציה החלטתי לבדוק את התעריפים של חברות תעופה מובילות נוספות. לצד התעריפים המוזלים ביותר אציין בקצרה את דעתי על כל אפשרות מהיבטים שונים. זוהי סקירה די שיטחית שתכליתה להציג את המצב הכללי הקיים אז ייתכן שלא אתייחס לכל היבט, כל אפשרות וכל יתרון/חיסרון שצריך להכיר.

לטובת סקר המחירים בחרתי ב-10 חברות תעופה: 3 שמפעילות טיסות ישירות מישראל לארה״ב ו-7 שדורשות קונקשיין יחיד בדומה לאליטליה. הנה הן:

סוויס: 3400$

החברה השוויצרית הפופולרית שולחת לת״א בעיקר מטוסים רחבי-גוף מדגם בואינג 777 אבל בתקופה האחרונה יותר ויותר טיסות מופעלות ע״י מטוסים צרי-גוף מדגם איירבאס A321 (שבהם מחלקת עסקים פנים-אירופית נחותה משמעותית מהחלופה לעיל). בתאריכים מסוימים מגיעים לת״א מטוסי האיירבאס A340 הענקיים אבל המוצר בהם דומה לזה שב-777. השירות בטיסות סוויס לרוב טוב מאוד והקונקשיין בשדה הבית של החברה, ציריך (ZRH), הוא אחד הנוחים באירופה. אבל במחיר של 3400$ לכרטיס זו פשוט לא הצעה אטרקטיבית מצד סוויס, לפחות בעיניי. מה גם שהתעריף הוא במחלקת כרטוס P, איך לא, מה שמאפשר קרדיט די מוגבל במועדוני תעופה רבים.

אייר-פראנס: 2160$

המחיר אטרקטיבי מאוד, ללא ספק, אבל לא כל הנוצץ זהב. אייר-פראנס שולחת לת״א אך ורק מטוסים צרי-גוף, לרוב איירבאס A320, עם מחלקת עסקים פנים-אירופית מביכה. לא תענוג גדול לטוס במטוסים האלו במשך כ-4.5 שעות בין ת״א לפריס. חוויית הקונקשיין ב-CDG דומה יותר לתרגיל יציאה ממבוך, יותר מכל דבר אחר, והטרקלינים של אייר-פראנס הם לא משוה לכתוב עליו הבייתה. בערך חצי מטיסות החברה בין פריס לניו-יורק מופעלות ע״י מטוסי איירבאס A380 שעל אף היותם מטוסים נוחים ושקטים הם גם כוללים מחלקת עסקים בינונית-מינוס עם שישה מושבים בשורה. אני ממליץ להימנע טיסות אלו כשאפשר. חלק מהטיסות האחרות מופעלות ע״י מטוסי בואינג 77W שבהם מחלקת עסקים מצוינת, אז כדאי להעדיף אותם. הייתי בוחר בתעריף הזה במידה והייתי רוצה לעצור בפריס, בהלוך ו/או בחזור, ורק אם יש באפשרות לבחור בטיסות של ה-77W מעל האוקיינוס.

רויאל-ג׳ורדניאן: 2410$

החברה הירדנית לא פופולרית במיוחד בקרב נוסעים עסקיים, בין השאר בגלל הקונקשיין בעמאן (AMM), אך רויאל-ג׳ורדניאן בעצם מציעה הצעה לא רעה בכלל למי שרוצה להגיע לניו-יורק בצורה נוחה ובמחיר אטרקטיבי. ׳הדילוג׳ מת״א לעמאן הוא קליל ממש, הקונקשיין הוא לא פינוק גדול אבל בהחלט לא סיוט ברוב המקרים (והטרקלין של החברה די טוב), וכל הטיסות של החברה מעמאן לניו-יורק מופעלות ע״י מטוסי בואינג 788 עם מחלקת עסקים די נוחה. לא מצוינת, לא מהשורה הראשונה בשוק, והשירות של הירדנים לא פנטסטי, הכל נכון, אבל סה״כ זה די נוח. שימו לב גם ללו״ז הטיסות שהוא קרוב למושלם בעיניי. זו אולי לא צריכה להיות הבחירה הראשונה, אבל זו חלופה שכדאי להכיר.

טאפ: 2600$

אוסף של פלוסים ומינוסים. מצד אחד, החל מהחודש טאפ שולחת לת״א את המטוס צר-הגוף המתקדם ביותר בצי שלה (A321LR) שכולל מחלקת עסקים מעולה ובקו מליסבון לניו-יורק פועל כמעט בלעדית המטוס רחב-הגוף המתקדם ביותר של החברה (A330-900neo) שגם בו מחלקת עסקים מעולה וחדשה. אז בחירה בטאפ מבטיחה לכאורה חוויית טיסה טובה מאוד לאורך כל הדרך, עם קונקשיין בשדה בית קטן וידידותי – ואפילו אפשרות לעצירה לביקור בליסבון ללא עלות. מצד שני, טאפ היא אלופת אירופה באיחורים, היא מחליפה מטוסים בקוים על בסיס שיגרתי ולו״ז הטיסות שלה הוא כזה שקשה לתזמן קונקשיין נוח בין ת״א לניו-יורק בשני הכיוונים (אלא אם עוצרים לביקור בליסבון, כאמור). אז אפשר לומר שההצעה של טאפ אטרקטיבית מאוד למי שיכול לחיות בשלום עם המינוסים.

אירופלוט: 2520$

החברה הרוסית מחזיקה את אחד מציי המטוסים הצעירים באירופה. אולי הצעיר ביותר מבין כל חברות התעופה הקלאסיות. בנוסף, לו״ז הטיסות של אירופלוט לת״א ולניו-יורק הוא כזה שמאפשר תמיד לבחור קונקשיין קצר ונוח. כאן בערך נגמרים היתרונות של החברה, ונודה על האמת הראשון מביניהם הוא לא משמעותי כ״כ. מעבר לזה, המוצרים שאירופלוט מציעה במחלקת העסקים הם בינוניים לכל היותר, שדה הבית שלה במוסקבה (SVO) הוא זוועה של דבר, השירות בטיסה ידוע כבעייתי, שירות הלקוחות גרוע עוד יותר והקרדיט בתוכלו לקבל מהכרטיס הוא לא בשמיים.

בריטיש: 2430$

בעיניי רבים, ואני בגדול מסכים, התעריף של בריטיש הוא האטרקטיבי ביותר בין ת״א לניו-יורק במכלול כל הדברים. גם המחיר נמוך אבל גם המוצרים שאפשר לבחור בהם מגוונים ואיכותיים. קל חומר לאור העובדה שהחל מדצמבר יפעלו בקו בת״א מטוסי האיירבאס A350 החדשים של בריטיש שכוללים מחלקת עסקים חדשה ופנטסטית. אבל כבר היום טיסה יומית אחת בין ת״א ללונדון מופעלת ע״י מטוסי איירבאס A321 (אקס-BMI) שכוללים מחלקת עסקים שהיא בעיניי הטובה ביותר בצי של בריטיש למעט כאמור זו החדשה שרק בימים האחרונים נכנסה לשירות. בין לונדון לניו-יורק אפשר לבחור במגוון טיסות המשך לרבות טיסות של אמריקן (עם מוצרים טובים מאוד ובפרט בבואינג 77W) ואת טיסה BA001 האייקונית משדה התעופה הקטן במרכז לונדון (אבל טיסה זו תחייב לילה בעיר לעומת קונקשיין קצר). אם יש לכם אוויוס תוכלו אולי לשדרג את הטיסות למחלקה הראשונה, יחסית בזול, וזה כולל את הטיסות מת״א כי בריטיש מחלקה ראשונה גם בקו הזה. כדי להוסיף כיף על כיף הקרדיט שאפשר לקבל מכרטייס כזה הוא גבוה מאוד ובפרט במועדון התעופה של אלסקה. סה״כ ההצעה של בריטיש אטרקטיבית במיוחד.

וירג׳ן-אטלנטיק: 2400$

הטיסות בקו של וירג׳ן מלונדון לת״א יחלו רק בחודש הבא. זה לא מקרי שהתעריף של החברה נמוך מעט מהתעריף של בריטיש. הרי החברות מתחרות ישירות, והית׳רו (LHR) הוא שדה הבית של שתיהן. בריטיש נהנית מלו״ז טיסות עשיר יותר, כך שהיא מסוגלת להציע קונקשיינים קצרים יותר בין ת״א לניו-יורק, אך לוירג׳ן יש יתרונות משמעותיים לא פחות: בקו לת״א יפעלו מטוסי איירבאס A330 עם מחלקת עסקים טובה יותר מזו של בריטיש (למעט זו ב-A350), השירות בטיסות וירג׳ן ידוע כידידותי להפליא וטוב מאוד, הטרקלינים של וירג׳ן הם תענוג אמיתי וטרקלין הבית שלה בהית׳רו הוא בין הטובים באירופה, ובקו הדגל של החברה מלונדון לניו-יורק יישרתו מטוסי איירבאס A350 חדשים עם מחלקת עסקים צבעונית ומפנקת (שנופלת רק במעט מזו החדשה של בריטיש). בשקלול היתרונות, ולאור המחיר הדומה, אפשר לומר שההצעה של וירג׳ן עומדת סה״כ בקו אחד עם ההצעה של בריטיש, לפחות אם תצליחו למצוא לו״ז טיסות שמתאים לכם עם קונקשיין שפוי.

יונייטד: 3770$

המחיר לעיל הוא לתעריף הזול ביותר שמצאתי לטיסות ישירות. מי שמוכן להוסיף קונקשיין בוושינגטון (IAD) יכול להוריד את המחיר בכ-400$. למיטב ידיעתי בכל הטיסות של יונייטד בקוים מארה״ב לישראל יש כיום את מחלקת הפולאריס שכוללת מוצר טוב מאוד. בהתאם יונייטד פופולרית במיוחד בקרב נוסעי קהילת ההייטק הישראלית ובכלל נוסעים תכופים לארה״ב. בקו של החברה מניו-יורק לת״א משרתים גם (אבל לא רק) המטוסים המתקדמים ביותר בצי שלה – בואינג 787-10 – שכוללים את מוצר הפולאריס המתקדם ביותר. האם שווה לשלם פרמיה של כ-1500$ כדי לחסוך קונקשיין? שאלה קשה, אבל מי שלא משלם על הכרטיס יכול להנות מהאפשרות.

דלתא: 3770$

מי מופתע שהתעריף של דלתא זהה, על הדולר, לתעריף של יונייטד? האמת, אם אני צריך לנחש, סביר להניח שזו יונייטד שעשתה השוואת-תעריף ולא להפך. כאמירה כללית דלתא היא החלוצה מבין שלושת חברות התעופה האמריקניות המובילות. לת״א דלתא שולחת מטוסי איירבאס A330 לא חדישים במיוחד אבל עם מחלקת עסקים נוחה מאוד. יש שיגידו שהיא עדיפה על זו של יונייטד אפילו, על אף פער הגילאים הברור ביניהן. האם עדיף לבחור בדלתא על פני יונייטד? אין באמת תשובה נכונה. בעיניי שתי האפשרויות שקולות למדי.

אלעל: 4050$

למה להציע תעריף תחרותי אם אפשר גם לא? מדהים אותי איך אלעל לא מפספסת כל הזדמנות להציג את עצמה כלא-תחרותית. כן, אני מבין שאלעל נהנית מיתרון ברור בשיווק לשוק הישראלי כך שלכאורה היא יכולה לדרוש מחיר גבוה יותר מהמתחרות – אבל יש גם יתרון שיווקי/תודעתי בלהיות הזולה ביותר בקו החשוב ביותר שלה. אז למה לא להשוות את המחיר של יונייטד ודלתא כשהפער הוא בקושי 7%? על הדרך אלעל גם מציעה את המוצר הנחות ביותר במחלקת העסקים מבין שלושתן. לא שהמוצר של אלעל במטוסי הבואינג 789 כ״כ גרוע, אבל הוא קצת פחות טוב מהמוצרים של יונייטד ודלתא לפחות בעיניי. מבחינת שירות בטיסה אלעל אולי מנצחת כי חברות אמריקניות לא מצטיינות בהיבט הזה (ואלעל דווקא כן, כאמירה כללית). לאור הפער במחיר לא הייתי בוחר באלעל בקו הזה.

לסיכום

להמשך החודש אליטליה מציעה תעריף מוזל של כ-2200$ בלבד בין ת״א לניו-יורק. לאור שאר התעריפים בשוק אפשר לומר שההצעה האיטלקית די טובה. רק התעריף של אייר-פראנס נמוך יותר, בבחינת המחיר נטו, אבל מבחינת נוחות בהחלט עדיף לטוס עם אליטליה מאשר עם אייר-פראנס.

אבל – המחיר הוא לא הכל. לדעתי שווה להוסיף 200$-300$ לתקציב ולבחור בכרטיס של בריטיש, וירג׳ן אטלנטיק, רויאל-ג׳ורדניאן או טאפ. כל אחד לפני ההעדפות שלו.

תגובה אחת

  1. אלעד

    חשוב לזכור את אחד היתרונות של RJ- בטיסות חזרה מ JFK, יש כניסה ללאונג המצויין של אמריקן בטרמינל 8. ממש תענוג לאכול טוב בלאונג', ואז לעלות על טיסת לילה לשינה נטו.

    הגב

השאר תגובה