פרקים אחרים בסדרת הפוסטים:

ישראל והאמירויות, פרק 1: מבוא


נתחיל משם החברה. אני כותב ״אתיהאד״, משום שכך נקראת החברה כהגייה באנגלית, אבל אחרים מתעקשים לכתוב ״איתיחאד״ או ״איתיחאד איירווייז״ (ראו ויקיפדיה). שם החברה באנגלית הוא Etihad Airways ולכן אמשיך לכתוב ״אתיהאד״.

חברת התעופה הוקמה בקיץ 2003 והחלה להפעיל טיסות בסוף אותה שנה. בסיסה בשדה התעופה של אבו-דאבי (AUH) והיא אחראית לרוב הפעילות בשדה. לפני הקורונה החברה הפעילה למעלה מ-1,000 טיסות שבועיות לעשרות יעדים ברחבי העולם וב-2019 הטיסה סה״כ כ-17.5 מיליון נוסעים (בהשוואה ל-5.8 מיליון נוסעים שהטיסה אלעל). אתיהאד נחשבת לחברת תעופה מובילה בשל ההשקעות העצומות שלה במוצרי פרימיום ובהפעלת קוים שאינם בהכרח רווחיים. זה מצוין לנוסעים ופחות מצוין לחשבון הבנק של אתיהאד.

בנוסף, המודל העסקי של החברה בעשור האחרון כלל השקעות בחברות תעופה קטנות, שהיו בקשיים פיננסיים חמורים, במטרה לשקם אותן, לשדרג אותן ואפקטיבית להשתלט עליהן ולהפוך אותן לחלק מ׳קבוצת אתיהאד׳ (מיני ברית תעופה, אם תרצו) שתכליתה ליצור ערך מוסף לפעילות הבינ״ל של אתיהאד. המודל הזה הוכיח את עצמו ככישלון חרוץ והוביל להפסדי ענק לחברת התעופה עם הכיסים הכי עמוקים שיש. בין השאר השקיעה אתיהאד בחברת התעופה הגרמנית אייר-ברלין (פשטה רגל), חברת התעופה ההודית ג׳ט-איירוויס (פשטה רגל) וגם בחברת התעופה האיטלקית אליטליה (על סף פשיטת רגל כעניין שבשיגרה). מההרפתקאות הפיננסיות האלו אתיהאד הפסידה הרבה יותר ממיליארד דולר.

כלומר, אי אפשר להאשים את אתיהאד שהיא חברת תעופה מאופקת.

צי המטוסים

נכון להיום אתיהאד מחזיקה בצי של 96 מטוסים (+6 מטוסי מטען). גילם הממוצע כ-5.9 שנים בלבד. פירוט:

  • 19 מטוסי איירבאס מדגם A320 (מתוכם 11 מקורקעים)
  • 10 מטוסי איירבאס מדגם A321 (מתוכם 7 מקורקעים)
  • 10 מטוסי איירבאס מדגם A380 (כולם מקורקעים)
  • 25 מטוסי בואינג מדגם 777-300 (מתוכם 5 מקורקעים)
  • 30 מטוסי בואינג מדגם 787-9 (מתוכם 2 מקורקעים)
  • 8 מטוסי בואינג מדגם 787-10 (כולם פעילים)

החברה עתידה לקבל מטוסי איירבאס מדגם A350-1000 שכבר נבנו אבל נמצאים באחסון של איירבאס בצרפת. לא ברור מתי המטוסים ימסרו לחברה, ושלעת עתה אין לה צורך בהם.

אתיהאד מחזיקה בצי גדול של מטוסי דרימליינר – הגדול ביותר במזרח התיכון ואחד הגדולים בעולם – ובסוף 2019 היא הכריזה על מיזם משותף עם היצרנית בואינג לבחינת אפשרויות של הפחתת הזיהום הסביבתי שיוצרים מטוסים. במסגרת המיזם נבחנים מוצרים ונהלים שיכולים להפחית את פליטת ה-CO2 להקטין את החתימה האקולוגית של חברת התעופה. בתוך כך קיבלה אתיהאד בתחילת השנה מטוס דרימליינר בצביעה ייחודית שזכה לכינוי ״Greenliner״.

מחלקת התיירים

אתיהאד משקיעה הון עתק במחלקות הפרימיום שלה, ובינתיים מחלקת התיירים של החברה נחשבת סטנדרטית. לא צפופה מדי ובטח לא גרועה – אבל גם לא הרבה מעל הסטנדרט המקובל, כמו שאולי אפשר לצפות בהתחשב בבזבזנות הידועה של החברה מאבו-דאבי.

במטוסים רחבי-הגוף של אתיהאד מרווח הרגליים הוא בין 31 ל-33 אינצ׳. סה״כ זה הסטנדרט הבינ״ל כיום, ואתיהאד לא מגרדת את הרף התחתון. לשם האומדן – נסתכל על מפת המושבים במטוס 787-10 שהוא החדש ביותר בצי. אתיהאד התקינה 267 מושבים במחלקת התיירים (9 בשורה, 3-3-3) ולכל המושבים מרווח רגליים אחיד למעט המושבים ביציאות החירום. לנוסעי המחלקה יש 7 תאי שירותים (1 ל-38). יונייטד, לצורך ההשוואה, התקינה 274 מושבים באותו שטח באותו מטוס – מתוכם 21 מושבים במחלקת פרימיום ו-54 מושבי ׳אקונומי פלוס׳ – ומכאן שלמושבים הרגילים במחלקה יש מרווח רגליים קטן משמעותית מזה שבמטוסי אתיהאד. לשימושם של 253 נוסעי יונייטד יש 5 תאי שירותים (1 ל-50).

מחלקת העסקים

במטוסים צרי-גוף: יש מספר שורות בתצורת 2-2 של מושבים הדומים לאלו המשווקים בארה״ב כמחלקה ראשונה. אין מחלקת עסקים ׳בכאילו׳ (פנים-אירופית). זהו בהחלט מוצר נוח מספיק לטיסה של שעות בודדות. אתיהאד כמובן מתעקשת על רמה גבוהה של מוצר רך אז צפו לשירות מוקפד, אוכל טוב ומערכת בידור עשירה.

במטוסי ה-777: המוצר הישן של אתיהאד (דומה למוצר של איבריה) בתצורה של 1-2-1 עם מושבי מיטה-שטוחה. לא הפינוק הכי גדול בשמיים, אך מספיק נוח גם לטיסות ארוכות.

במטוסי ה-787 וה-A380: המוצר החדש של אתיהאד שנקרא ״Business Studio״ והוא בעיניי אחד היפים ביותר והנוחים ביותר בשוק. המושבים רחבים, פונים קדימה, ארגונומיים ועם שטח אחסון רב ובכלל מרחב משמעותי לכל מושב. לצפייה במחלקה זו בתלת-מימד באתר אתיהאד – לחצו כאן. במטוסי ה-A380 קיים גם ׳בר׳ לשימוש נוסעי מחלקת העסקים.

המחלקה הראשונה

גולת הכותרת של אתיהאד ובפרט במטוסי ה-A380 (בהם המוצר נקרא ״Apartment״).

המחלקה הראשונה מוצעת גם במטוסי ה-777 וה-789. קשה לומר אם מוצדק לשדרג למחלקה הראשונה במטוסים האלו בגלל שמחלקת העסקים טובה מספיק והמחלקה הראשונה אינה יוצאת דופן. אך השירות של אתיהאד במחלקה הראשונה, בכל טיסותיה, פשוט מצוין. אתם מוזמנים לקרוא את הרשמים שלי מטיסה בשתי מחלקות הפרימיום ב-789 של אתיהאד.

המחלקה הראשונה במטוסי ה-A380 היא סיפור אחר לגמרי. יש הטוענים שהיא הטובה בעולם, אם כי מאז שהושקה לפני מספר שנים נוספו לה מתחרות רציניות (ובפרט המחלקות הראשונות החדשות של סינגפור איירליינס ואמירטס). במחלקה תשעה ׳מושבים רגילים׳ – כשכל אחד הוא למעשה סוויטה סגורה בדלת שבתוכה מושב, מיטה נפתחת, טלויזיה, ארון, מיני-מקרר ועוד שלל פינוקים  – ובנוסף ׳מושב עשירי׳ שהוא לא פחות מדירה קטנה בתוך המטוס ונקרא בהתאם ״The Residence״. האחרון הוא ללא כל ספק המוצר הכי יוקרתי, הכי מוגזם והכי יקר שטס בשמיים כיום. טיסה במחלקה הראשונה הזו היא חוויה פנטסטית וכמובן השירות מוקפד להפליא.

לקריאת ביקורת מקיפה שלי על המחלקה – לחצו כאן.

דברים נוספים שאולי תרצו לדעת על המחלקה הראשונה של אתיהאד:

  • כל הנוסעים נהנים מגישה חינמית לאינטרנט האלחוטי בטיסה (עם נפח מוגבל!).
    – – –
  • הפיג׳מות של אתיהאד, המחולקות במחלקה הראשונה, הן בין האהובות עלי ביותר.
    – – –
  • במטוסים עם מחלקה ראשונה יש שף שזמין לנוסעי המחלקה ויכול ליצור עבורם מנות כרצונם בהינתן שישנם המצרכים. במיוחד במטוסי ה-A380 שבהם ההיצע גבוה יותר.
    – – –
  • במטוסי ה-A380 יש מקלחת – בלעדית לנוסעי המחלקה הראשונה. בדר״כ הצוות עורך רישום כדי להבטיח שכל הנוסעים יוכלו להתקלח במהלך הטיסה. אתיהאד היא חברת התעופה היחידה, לצד אמירטס, שמציעה מקלחת במטוס.

והנה הצצה קטנה ל-Residence, למקרה שיש לכם 20,000$++ מיותרים בעו״ש:

הטרקלינים

אתיהאד משקיעה לא מעט גם בטרקלינים שלה – מבחינת ההיצע והעיצוב. אני מוצא אותם מרווחים ונעימים. טרקלין המחלקה הראשונה – טרקלין הדגל בשדה הבית של החברה – הוא בהחלט מרשים ונוח, אבל הוא לא עצום ומוגזם. לופטהנזה, קטאר איירוויס, אייר-פראנס ואפילו קתאי פסיפיק מציעות טרקליני דגל מרשימים יותר.

בשדה הבית יש לאתיהאד מספר טרקלינים לרבות טרקלין ייעודי לנוסעים לארה״ב וזה כי ב-AUH יש מתקני הגירה של ארה״ב ובעצם הנוסעים בטיסות לארה״ב ממתינים לטיסה באזור ׳סטרילי׳ של השדה. אתיהאד מוכרת כניסה לטרקליניה השונים לנוסעים זכאים, וכמובן נוסעי מחלקות הפרימיום זכאים לכניסה ללא תשלום. קיים גם טרקלין לנוסעים נכנסים.

בעלי סטטוס גבוה במועדון של אתיהאד – החל מסילבר, הסטטוס הנמוך של המועדון – יכולים להיכנס לטרקלינים בחינם. בעלי סטטוס פלטינום יכולים להיכנס לטרקליני המחלקה הראשונה בליווי אורח אחד.

מועדון התעופה

המועדון נקרא ״Etihad Guest״. הוא מתיימר להיות מתוחכם, יצירתי ועשיר באפשרויות לצבירה ולמימוש. בפועל זה רק חצי נכון. למועדון יש חסרונות לא מבוטלים, ובין השאר בשירות הלקוחות ובמימוש המיילים לכרטיסי בונוס, אבל שחקנים מתקדמים יכולים לחלץ ממנו ערך רב. בעיניי הוא פחות מומלץ לנוסעים מזדמנים ושחקנים מתחילים.

הסטטוסים במועדון ודרישות-הסף להשגתם:

שימו לב להבדל בין ״Tier Miles״ (מיילים לסטטוס) ו-״Guest Miles״ (מיילים למימוש). במקרים רבים יהיה פער משמעותי בצבירה שלהם מאותו כרטיס, והראשון כמובן משמש אך ורק לחישוב ההתקדמות לקראת סטטוס גבוה. גם צבירת קטעי הטיסה (Tier Segments) יכולים לבלבל כי קטעי טיסה במחלקות הפרימיום נצברים בדר״כ ביחס של 1.5. לחידוש הסטטוס נדרשת צבירה מעט נמוכה יותר (ראו כאן).

הקפיצה המשמעותית ביותר מבחינת ההטבות בין במעבר מסטטוס סילבר לסטטוס גולד – ולשם כדאי לכוון. אבל גם סטטוס סילבר מגיע עם סל הטבות נדיב בצורה מפתיעה, ואת הסטטוס הזה אפשר להשיג לפעמים עם כרטיס אחד בלבד.

אחת הדרכים הנוחות ביותר לצבור הרבה מיילים במועדון של אתיהאד, וקרדיט סביר לסטטוס, היא באמצעות כרטיסים של אליטליה במחלקת העסקים. החברה לפעמים משווקת תעריפים די טובים מישראל לארה״ב – החל מ-1800$ בלבד – והצבירה של המיילים למימוש היא לפי 300% ממרחק הטיסה. כלומר, כרטיס הלוך/חזור מת״א לניו-יורק יכניס לחשבונכם כ-40,000 מיילים!

מושבי בונוס בטיסות אתיהאד

ראשית – אפשר לומר לזכותה של אתיהאד שהיא משחררת לא מעט מושבי בונוס ברוב הקוים. גם במחלקת העסקים וגם במחלקה הראשונה. ישנם קוים מסוימים שבהם יש זמינות נמוכה מאוד אבל זה טבעי לאור הביקוש.

אתיהאד אינה שותפה בברית תעופה כלשהי אבל יש לה רשימה מכובדת של שותפות, וביניהן: אמריקן, אייר-קנדה ואול-ניפון. מועדוני התעופה של שלושת החברות האלו מאפשרים רכישת מושבי בונוס בטיסות אתיהאד, אבל הפוקוס על הראשון, מועדון AAdvantage, שהוא סה״כ פופולרי בישראל ולישראלים רבים יש בו יתרה בריאה. כדי לדעת איך לחפש ואיך להזמין – קראו את הפוסט הזה.

מבחינת המועדון של אמריקן, ישראל ואיחוד האמירויות נמצאות באותו אזור בטבלת המימוש. אז כרטיס בונוס ישיר – הלוך/חזור מת״א לאבו-דאבי – יעלה 60,000 מיילים במחלקת העסקים או 80,000 מיילים לכיוון במחלקה הראשונה. לא הכי אטרקטיבי, אבל גם לא יקר במיוחד. יהיה משתלם יותר לטוס רחוק יותר, ליעדים באסיה והפסיפיק, בשביל תמורה גבוהה יותר למיילים. אבל ניתן יהיה לטוס גם מערבה, לצפון-אמריקה, למי שיסכים לכפות על עצמו מסלול טיסות ארוך משמעותית לעומת החלופות האירופיות והאמריקניות. לדוגמה: כרטיס הלוך/חזור מת״א ללוס-אנג׳לס במחלקת העסקים יעלה 140,000 מיילים וזמן הטיסות המצטבר בו יהיה כ-40 שעות.

אם במקרה יש לכם מיילים של אול-ניפון או אייר-קנדה – תוכלו להשתמש גם בהם לרכישת מושבים בטיסות אתיהאד, אם כי לעת עתה זה פחות משתלם לעומת האופציה הראשונה. לא נשכח שבנובמבר יושק המועדון החדש של אייר-קנדה וייתכן שבמסגרתו יהיו הזדמנויות טובות מאוד למימושים.

לסיכום

אתיהאד היא חברת תעופה נהדרת למי שטס במחלקות הפרימיום (ולטרוול-האקרס). המחלקה הראשונה במטוסי ה-A380 היא חוויה ענקית, וכמה טוב שאפשר להגיע אליה עם נקודות בלי לפרק את חשבון הבנק. גם מחלקת העסקים מצוינת.

נמשיך לקוות שאתיהאד תפתח קו מאבו-דאבי לת״א ושגם אנחנו נוכל להנות מכל הטוב הזה בשדה הבית שלנו.

טסתם בעבר עם אתיהאד? שתפו בתגובות!

11 תגובות

  1. שלומי

    טסתי עם אתיחאד , במחלקה ראשונה , הייתה חוויה מאוד מעניינת , אם כי אני חושב שאמירייטס יותר טוב

    הגב
    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)

      הו, הפיג׳מות.
      טיפ קטן: אם תבקש יפה, יתנו לך סט או שניים מהם בלאונג׳ באבו דאבי.
      החברה המועדפת עלי. לא יכול לחכות שיתחילו לטוס מנתב״ג.

      הגב
  2. צבי פינזל

    תשמע ליאור ..
    לא יודע מה להגיד לך אני פשוט מתרגש כמו ילד קטן בן שנתיים .

    אני גר בגרמניה (עם אזרחות ישראלית) ומאז שאני זוכר את עצמי זה החלום ..
    אמרתי לאשתי ביום שאנחנו מוציאים אזרחות גרמנית או שדובאי פותחת את שעריה בפני ישראלים , אנחנו מזמינים כרטיסים .

    אז הזמנו כרטיסים לאקספו באוקטובר,
    עם לופטנזה
    אבל כפי שידוע קיבלנו אכזבה של החיים .
    והנה עכשיו החלום קרוב מתמיד

    ורציתי להגיד לך תודה ענקית ומיוחדת על הפוסטים שלך כמה הם ברורים ומסבירים הכל .
    כל פוסט שלך נותן לחלום עוד קירבה למציאות.

    הגב
  3. Asaf

    חברה מעולה שמבינים כמה רק אחרי שטסים בה. טסתי כמה פעמים וחייב לציין כי מעבר למטוס ולשירות בטיסה את הטרמינל בניפרד לנוסעי העסקים, נהג שלוקח מהמלון לשדה ומהטיסה למלון. בטרקלינים יש מגוון אוכל עצום וטעים , מבחר סוגי מסג לבחירה בחינם. חלום שיטוסו לארץ – חברה שיכולה לשנות את התחרות ובצדק.

    הגב
  4. ריקי רוצה

    קצת מגוחכת ההתעקשות הזאת על 'אתיהאד'. זה כמו להתעקש לקרוא לאל-על "אל אל" כי ככה הוגים באנגלית. וזה Residence, לא Residance.

    הגב
  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הי ליאור, מה לדעתך הסיכוי שאמירטס תפתח קו TLV-NYC על בסיס החופש החמישי?
    וזה בדומה לקן שיש מאתונה או ממילאנו. הרי הקו TLV-NYC הוא קו בעל שוק גדול.

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      לא סביר בעליל. אבל הכל אפשרי, אני מניח. ההימור שלי שזה לא יקרה.

      הגב

השאר תגובה