מגמה ראשונה: חברות תעופה קורסות

שוק התעופה ממשיך להיות תחרותי מאוד ותנודתי מאוד. מחיר הדלק הסילוני אומנם עלה בשנה החולפת (בסביבות 15%) אבל זו התחרות המתעצמת בשווקים שגורמת לחברות תעופה לקחת הימורים רבים יותר ומשמעותיים יותר. חברות גדולות מסוגלות להתמודד עם טעויות יקרות, כמו פתיחת קוים שמתבררים כלא-רווחיים או השבתת חלק מצי המטוסים לזמן ממושך, בעוד חברות קטנות מסכנות את קיומן עם כל שגיאה גסה.

ב-2018 חדלו פעילות 18 חברות תעופה מרחבי העולם. רובן חברות תעופה קטנות ולא מוכרות, ואולי רק 2 מה-18 מוכרות לקהל הישראלי: חברת הלואוקוסט הדנית Primera Air שהבטיחה טיסות מוזלות מעל האוקיינוס האטלנטי והחברה הקפריסאית Cobalt שנראתה מעניינת בהתחלה אך לא הצליחה לקבל את המימון שרצתה להמשך פעילות.

ב-2019, לעומת זאת, חדלו פעילות 28 חברות תעופה מרחבי העולם. חלקן חברות תעופה קטנות אבל ברשימה ישנן גם מספר חברות תעופה מוכרות היטב, ביניהן חברות לואוקוסט וחברות שירות-מלא, ואין ספק שבמובן הזה שנת 2019 הייתה שנה קשה לתעופה העולמית. הנה כמה שמות מהרשימה:

  • חברת התעופה הגרמנית Germania שהחזיקה צי של כ-30 מטוסים והפעילה גם קו לת״א.
  • חברת הלואוקוסט האיסלנדית WOW שהתיימרה להשתלט על שוק הטיסות הטרנסאטלנטיות.
  • חברת התעופה ההודית Jet Airways שבעבר הטיסה יותר נוסעים מכל חברת תעופה הודית אחרת.
  • חברת התעופה הברזילאית Avianca Brazil שהייתה הזרוע של קבוצת אוויאנקה במדינה הענקית.
  • חברת הלואוקוסט הצרפתית XL Airways שסיפקה תעריפים נמוכים מאוד לטיסות ארוכות מפריס.
  • חברת התעופה Thomas Cook השייכת לתאגיד-הענק שקרס לאחר יותר מ-150 שנות פעילות.
  • חברת התעופה הלאומית של סלובניה Adria Airways שאפילו הייתה שותפה בברית סטאר.
  • חברת התעופה הטורקית AtlasGlobal שטכנית חדלה פעילות אבל חזרה לחיים בהמשך השנה.

חתיכת רשימה, כן?

שנת 2019 לא הייתה שנה קלה לחברות תעופה. גם מספר חברות-ענק הפסידו הרבה כסף (גם אם זה לא מסכן את פעילותן) וכתוצאה מכך סגרו קוים, שינו תדירות בקוים, קיצצו בהוצאות השירות לנוסעים ועוד. חברות אחרות, קטנות יותר או מאורגנות פחות, נמצאות על סף קריסה. לדוגמה אליטליה, נושאת הדגל האיטלקי, שאומנם מפסידה כסף כבר אינספור שנים ברצף אבל גם עבורה שנת 2019 הייתה קשה במיוחד.

מגמה שניה: כרטיסי אשראי בישראל

השנה ראינו התחממות משמעותית בשוק האשראי הישראלי. ארבע חברות האשראי המובילות (כולל אמקס), על שלל מותגיהן, מתחרות על ליבם של כלל הלקוחות ובפרט על ליבם של הלקוחות הנוסעים בתכיפות לחו״ל. בתמצית:

  • אמקס ממשיכה לשפר הטבות, ובפרט לכרטיס הפלטינום, והשיקה בקיץ את אתר ExpressFly בשיתוף עם סוכנות סמארטאייר. כרטיס הפלטינום ממשיך להוכיח את עצמו כנכס אמיתי לנוסעים תכופים ובפרט כי ערך הנקודות של אמקס ממשיך לטפס לאור אפשרויות המימוש המכוונות והאטרקטיביות.
    – – –
  • כאל, שבזכות מאסטרכארד העולמית הצליחה לשמור את המותג פלייקארד בהסכם שנחתם בשנה שעברה, השיקה רשמית את הדור הבא של כרטיסי הפלייקארד באירוע נוצץ בחודש שעבר. כרטיסי הפלייקארד החדשים טובים יותר מקודמיהם ובפרט שכרטיס הפרימיום הפך חינמי לבעלי סטטוס גבוה במועדון הנוסע המתמיד.
    – – –
  • מקס, שהחליפה השנה את שמה מלאומיקארד, השיקה לאחרונה את כרטיס סקיימקס שמתיימר להביא בשורה של ממש לשוק המקומי כשהוא הופך את החיובים החודשיים להחזר כספי שאפשר לנצל באתר הזמנות ייעודי. כלומר, במקום לתת נקודות בעלות ערך לא-ידוע, כביכול, הכרטיס מציע החזר ישיר שניתן לנצלו לרכישת כל כרטיס טיסה.
    – – –
  • ישראכרט, השחקנית הגדולה בשוק, השיקה כרטיס אשראי ממותג למועדון Miles&Smiles (טורקיש). זהו הכרטיס הממותג השלישי בשוק הישראלי אחרי כרטיס הפלייקארד כמובן והכרטיס הממותג של מועדון Miles&More (לופטהנזה) המשווק ע״י כאל כבר מספר שנים טובות.

אין ספק שהכרטיסים החדשים הם בשורה צרכנית כי הם מגבירים את התחרות ומציעים ערך-מוסף שלא היה קיים קודם לכן. אפשר רק לקוות שהמגמה תימשך ונראה בקרוב הטבות משופרות, כרטיסים נוספים, הנחות על דמי שימוש חודשיים ואולי גם יחסי-צבירה טובים יותר.

מגמה שלישית: בואינג בצרות

באוקטובר 2018 התרסק מטוס מדגם 737MAX8 ששירת את חברת הלואוקוסט האינדונזית ליון-אייר. בתאונה זו נהרגו 189 נוסעים ואנשי צוות. האירוע העלה תהיות לגבי תקינות מטוסי הדגם הזה, אבל בשלב זה לא הוכרזו צעדים משמעותיים ואנשים רבים האמינו שמדובר באירוע נקודתי ובפרט שהמטוס היה שייך לחברת לואוקוסט אסייתית שכנראה לא דואגת לרמת תחזוקה גבוהה מדי.

במרץ 2019 התרסק מטוס נוסף מדגם 737MAX8. הפעם היה זה מטוס של חברת התעופה אתיופיאן ובתאונה זו נהרגו 157 נוסעים ואנשי צוות (כולל שני ישראלים, שבעה בריטים ושמונה אמריקאים).

בשלב זה רשויות תעופה ברחבי העולם, ובפרט ה-FAA האמריקני, הורו לבואינג ולכל חברות התעופה לקרקע מיד את מטוסי ה-737MAX עד שיושלמו כל החקירות והבדיקות כדי להבטיח שמטוסי הדגם הזה כשירים לטוס. מדובר במהלך חסר-תקדים שגרם להשבתתם המיידית של כמעט 400 מטוסים השייכים ל-59 חברות תעופה ברחבי העולם שנאלצו לבטל מעל ל-8,000 טיסות שבועיות במצטבר.

בואינג מצידה המשיכה לטעון שהמטוס בטוח לטיסה ושמדובר בתקלה נקודתית מאוד באחד החיישנים. היא לא עצרה את פס הייצור של הדגם, עד לאחרונה, אם כי הפסיקה למסור מטוסים לחברות התעופה. המוניטין של בואינג החל לצלול ומהר. בחודשים הבאים עלו עוד ועוד טענות קשות נגד התנהלות בואינג בייצור מטוסי נוסעים, לרבות של עובדי בואינג שמכירים את כל העניינים מבפנים, וכעת נבדקים גם מטוסים מדגמים אחרים של החברה שאולי סובלים מכשלים שונים שמקורם בפס הייצור, בנהלי בחינתם בעת הפיתוח, באופן תחזוקתם כפי שמנחה בואינג ועוד. במילים אחרות: השוק סימן את בואינג כחברה בעייתית שמעגלת פינות ומקצרת דרכים.

החודש פיטרה בואינג את המנכ״ל לאחר שלא הצליח לשקם את מוניטין החברה.

מגמה רביעית: חברות לואוקוסט בנתב״ג

ב-2017 טורקיש הייתה חברת התעופה הזרה הגדולה בנתב״ג והיחידה שהטיסה מעל למיליון נוסעים. הישג מרשים, וכיום החברה מפעילה כ-10 טיסות יומיות לנתב״ג משני שדות התעופה של איסטנבול.

ב-2018 טורקיש המשיכה להחזיק במקום הראשון אבל אז כבר היו שתי חברות תעופה נוספות שהטיסו מעל למיליון נוסעים בשנה (וויזאייר ואיזיג׳ט). ב-2018 וויזאייר הציגה גידול של מעל ל-50% בפעילותה והמגמה נמשכת ב-2019. עד סוף נובמבר השנה הטיסה וויזאייר קרוב ל-1.2 מיליון נוסעים ותפסה את המקום הראשון מבין חברות התעופה הזרות. טורקיש, שגם הגדילה את פעילותה אבל בשיעור מאופק יותר, הטיסה כ-100,000 נוסעים פחות מוויזאייר עד כה השנה.

אבל וויזאייר לא לבד. מבין חמש חברות התעופה הפעילות ביותר בנתב״ג יש שלוש חברות לואוקוסט שיחדיו הטיסו כמעט 3 מיליון נוסעים (כ-13% מכלל תנועת הנוסעים בנתב״ג).

וויזאייר כבר תקופה ארוכה מעוניינת להקים בסיס פעילות בנתב״ג. המהלך לא יוצא לפועל ככל הנראה כי קיימת התנגדות כלשהי מצד רש״ת או גוף אחר. המשמעות בפועל היא שוויזאייר לא מסוגלת להציע טיסות בוקר מוקדמות כי מטוסיה לא חונים בנתב״ג בלילה. אם בקשתה של וויזאייר תתקבל, כנראה שנראה את פעילותה בנתב״ג מתחזקת משמעותית והפער בפעילותה שלה מול טורקיש ימשיך לגדול.

מגמה חמישית: אלעל מחדשת ומנייתה קורסת

השנה ראינו אינספור חידושים מצד אלעל. רענון צי המטוסים והוצאתם משירות של אחרוני מטוסי ה-767 וה-747 המזדקנים, שדרוג המושבים במטוסי ה-737, פתיחת קוים חדשים ליעדים רחוקים כמו טוקיו ואפילו טיסות ניסוי לאוסטרליה, שותפות חדשה עם המועדון של אלסקה, שירות אינטרנט אלחוטי חדש במטוסים, השקת כרטיס אשראי ממותג חדש, מודל שונה בתכלית לצבירת נקודות במועדון הנוסע המתמיד ועוד.

רוב השינויים חיוביים, וצריכים להודות בכך גם מתנגדי החברה. הנה כמה פוסטים שפרסמתי ב-2019:

אבל על אף כל החידושים, חיוביים ככל שיהיו, אלעל עדיין בצרות. היא מאבדת נתח-שוק בנתב״ג (כבר ירדה מ-25%), המוניטין שלה נפגע והמנייה שלה ירדה השנה בכ-15% בהמשך למגמת ירידות חריפה שהחלה בקיץ 2017. בשיאה נסחרה מניית אלעל ביותר מ-3.5 ש״ח וכיום היא נסחרת ב-97 אגורות בלבד.

אני מאחל לאלעל ש-2020 תהיה שנה טובה יותר עבורה ושתמשיך להשתפר, להתחדש ולחדש.

השאר תגובה