לטובת וותיקי קהילת הבלוג שאולי רוצים ריענון ולטובת אלו שהצטרפו רק לאחרונהקבלו עשר תזכורות תמציתיות על הטבות, טריקים, אפשרויות, רעיונות וכלים מעולם הנסיעות. רובם שימושיים גם לנוסעים מזדמנים.

(1) לדבר את השפה

בבלוג יש קרוב ל-900 מאמרים ופוסטים. רבים מהם בגדר ידע כללי לחובבי תעופה ונסיעות בכלל. חדשים לתחום? אתם מוזמנים לקרוא את ״המדריך למתחילים״ ולעיין ב״מילון המונחים״. כך תוכלו להבין בקלות מה ההבדל בין מחלקת שירות למחלקת כרטוס, מה ההבדל בין טיסת נוןסטופ לטיסה ישירה, מה זה בעצם אוברבוקינג ועוד.

אני ממליץ גם על קריאת המאמר ״לדבר את השפה: קודים בעולם התעופה״ שמסביר בפירוט על הקודים השונים שבהם נעשה שימוש בתעשייהגם בצד הנוסעים וגם בצד חברות התעופה והארגונים הבינ״לבמטרה לתקשר ביתר קלות ולמנוע איהבנות. בעולם התעופה יש קודים לחברות תעופה, שדות תעופה, טיסות, ערים, דגמי מטוסים ועוד. כדי להוסיף כיף על כיף אולי תרצו לקרוא גם את הפוסט ״הטרמינולוגיה של העולם״ ואת הפוסט ״מדריך מקיף: מה זה MCT, מי קובע אותו והאם הוא באמת משנה?״.

(2) מבצעים ללקוחות חדשים

אתרי הזמנות רבים מציעים הנחה, או בונוס נדיב כלשהו, ללקוחות חדשים שמבצעים הזמנה ראשונה. הטבות כאלו נפוצות גם בקרב אתרי קאשבק, חברות להזמנת רכבים ואפילו מספר מועדוני לקוחות. לרוב ההנחה או הבונוס כ״כ אטרקטיבייםובפרט במסגרת מבצעים תקופתייםשמומלץ בחום לנצל אותם ולבצע הזמנה ראשונה (גם אם היא תהיה האחרונה).

התחילו מקריאת הפוסט ״טיפ: נצלו את הבונוס להזמנה ראשונה״ שמסכם היטב את מה שכדאי לדעת. הפוסט פורסם ביוני 2017 אז ייתכן שחלק מהקישורים לא עדכנייםאבל מבצעים כדוגמת אלו צצים מדי פעם אז אפשר להיעזר בגוגל.

(3) הטבות של כרטיסי אשראי

שוק האשראי הישראלי רחוק מלהיות יוקרתי כמו שוק האשראי האמריקני, או אפילו הבריטי, אבל גם כאן בישראל אפשר למצוא מספר כרטיסי אשראי שנותנים הטבות שימושיות בעלות ערך לנוסעים תכופים או אפילו מזדמנים. בין השאר משווקים בישראל שני כרטיסים ׳ממותגים׳ של מועדוני תעופה. הראשון, כמובן, הוא כרטיס הפלייקארד של אלעל (המשווק ככרטיס פרטי, כרטיס עסקי וכרטיס פרימיום). השני הוא הכרטיס של מועדון Miles&More (קבוצת לופטהנזה) המשווק בישראל בלעדית ע״י כאל. אפשר לומר שאלו הם שני הכרטיסים הטובים ביותר לצבירת נקודותאם כי יש כרטיסים אחרים בתחרות הזאת.

כדי לקבל רקע חשוב על שוק האשראי בישראל אני ממליץ לקרוא את הפוסט ״המדריך המלא: כרטיסי האשראי הטובים ביותר לנוסעים תכופים ומזדמנים״ שפורסם אי שם במאי 2016 (עם עדכון בפברואר 2017). אולי גם תרצו לקרוא את הפוסט שכתבתי לאחר שהוצאתי את כרטיס הפלטינום של אמקס.

מלבד הנושא של צבירת נקודות, שלטעמי לקוחות רבים נותנים לו תשומת לב מוגזמת, כרטיסי האשראי מספקים הטבות שימושיות רבות שאפשר וכדאי לנצל. כך, לדוגמה, כרטיס הפלטינום של אמקס מאפשר ללקוחות לקבל בחינם סטטוס גולד במועדון של הילטון וסטטוס גולד במועדון של רדיסון. עבור נוסעים תכופים זו יכולה להיות הטבה בשווי מאות דולרים בשנה. הכרטיס של M&M, בדוגמה אחרת, מונע את תפוגת הנקודות בחשבון כל עוד הוא בתוקףואפשר לקבל אותו ללא דמי שימוש חודשיים (לאחר קצת התעקשות). כרטיסי אשראי יוקרתיים גם מספקים ביטוח נסיעות מקיף בחינם (עד 5 ימים רצופים בכל נסיעה), שירותי קונסיירג׳, כניסות בחינם לטרקלינים בשדות תעופה, הנחות בבתי עסק רבים ועוד. שווה להכיר את ההטבות האלו לעומק.

(4) הצטרפות בחינם למועדון הנוסע המתמיד

הרוב המוחלט של מועדוני התעופה בעולם לא גובים תשלום עבור הצטרפות. המועדון של אלעל כנראה בחר במודל שיושם ע״י מספר מועדוני תעופה בודדים, כמו המועדון של קוונטס באוסטרליה, לפיו תושבי מדינתהאם של המועדון כן נדרשים לשלם על ההצטרפות (או אפילו לשלם דמי חבר שנתיים). בעיניי זו טעות מטופשת שהייתה צריכה להיעלם כבר מזמןאבל מישהו מתעקש לשמר את השיטת הזאת. נכון להיום הצטרפות למועדוןבאתר הישראלי של אלעלעולה 25$. כדי לרכך את המכה המועדון מעניק במתנה 30 נקודות שלהן שווי ריאלי של 15$ פחות או יותר. בהחלט לא עסקה טובה.

כדי להצטרף בחינם למועדון השתמשו בקוד ״AOT52799269״ בטופס ההצטרפות. ישנם קודים דומים אחרים שאפשר למצוא ברשת. לפרטים נוספים לחצו כאן.

(5) כניסה לטרקלינים עם כרטיס של דיינרס

לכל מותג אשראי בינ״ל יש תוכנית ייעודית המאפשרת ללקוחות להיכנס לטרקלינים בשדות תעופה. התוכנית המוכרת ביותר היא של אמקס, ובפרט בכרטיסי הפלטינום והסנטוריון, ואמקס אף מפעילה מספר טרקלינים עצמאיים שלה ביעדים שונים בעולם (בעיקר בארה״ב). זה כמובן לא אומר שכל כרטיס יכול להכניס אתכם בחינם לטרקלינים כאלו ואחרים.

תוכנית אטרקטיבית נוספת היא התוכנית של דיינרס. היתרון הראשון שלה: היא זמינה לכלל הלקוחות של דיינרס ולא רק למחזיקי כרטיסים מסוימים או ללקוחות מסוימים. בתוכנית משתתפים יותר מ-850 טרקלינים ברחבי העולם (!) ועלות הכניסה לכל טרקלין תלויה במדינה שבה הוא נמצא. כל מנפיק מקומי מציג מחירון. למחזיקי כרטיס דיינרס ישראלי עלות הכניסה לטרקלין תהיה בין 9$ ל-25$ כתלות במדינה. המחירון מפורסם באתר הישראלי של דיינרס.

כחומר רקע אתם מוזמנים לקרוא את הפוסט ״הכל על טרקלינים בשדות תעופה״ ואת הפוסט ״מדריך: איך להיכנס לטרקלינים בשדות תעופה״.

(6) דמי שימוש חודשיים בכרטיס אשראי

בישראל משווקים כרטיסים חינמיים. בדר״כ אלו כרטיסים פחות יוקרתיים, ובהתאם כוללים הטבות מוגבלות למדי, או כרטיסים עסקיים שהם תוצר של מו״מ בין ארגונים גדולים במשק לבין חברות האשראי. לכאורה יש לשלם, ולפעמים הרבה, כדי להחזיק כרטיס אשראי יוקרתי. כך, לדוגמה, כרטיס הפלטינום של אמקס עולה 27$ לחודשסכום לא מבוטל ללקוח הממוצעאם כי ניתן לקבל הנחה של 50% לשנה הראשונה.

מה שרבים שוכחים זה שדמי השימוש החודשיים של כרטיס האשראי הם כמעט תמיד פתוחים למו״מ בין הלקוח לחברת האשראי. באופן טבעי חברת האשראי תרצה לשמור על לקוח ׳טוב׳כזה שעושה שימוש קבוע בכרטיס ואין לו סירובי חיוב מהבנקותהיה מוכן לבוא לקראתו אם הוא יאיים לעזוב. מיותר לציין שהאיום הזה הוא מהלך צרכני מקובל ושכיח. במשך תקופה ארוכה הטענה הייתה שלא ניתן לקבל פטור או אפילו הנחה על דמי השימוש בכרטיסי פלייקארדאך לאחרונה נראה שגם זה השתנה וכעת לקוחות רבים מצליחים לקבל הנחה גבוהה בדמי השימוש החודשיים של כרטיסי פלייקארד (רגילים, לא פרימיום).

(7) תעריף מוזל של הילטון ומסלול מהיר

כבר רבות שקבוצת הילטון מציעה תעריף מוזל בשם ״MVP Rate״. יש לו אתר ייעודי והוא זמין במלונות בצפוןאמריקה ודרוםאמריקה. התעריף הזה כביכול מיוחד לאלו העוסקים בספורט, החל ממאמנים דרך ספורטאים ועד אוהדיםאלא שפועל הוא פתוח לכל אחד. תנאי התעריף כ״כ עמומים כך שפורמלית כל אחד שנרשם באינטרנט כאוהד של קבוצת ספורט כלשהי עומד פורמלית בתנאי התעריף. אני בהחלט ממליץ להשתמש בתעריף הזהושימו לב שהוא בדר״כ גמיש.

הילטון גם מציעה מסלול מהיר לסטטוס גולד שדורש 4 שהיות ב-90 ימים. מסלול כזה קיים כבר שנים רבות לצד הצעות להשוואת סטטוס ישירה לבעלי סטטוס גבוה במועדונים מתחרים. באתר הייעודי של תעריף ה-MVP אפשר למצוא קישור למסלול המהיר, אבל נראה שהוא כרגע לא תקין (ואני מאמין שיחזור לפעילות בקרוב). לבינתיים אתם יכולים לנסות את המסלול שמוצע ללקוחות Flight-Center (אם כי לא סביר שיידרש אימות כלשהי והוא אפקטיבית פתוח לכל אחד).

(8) הזמנת מלונות יוקרה עם הטבות

מחזיקי כרטיסי הפלטינום והסנטוריון של אמקס נהנים מגישה לתוכנית ה-FHR. אני עצמי משתמש בתוכנית מספר פעמים בשנה ורואה בה ערך גבוה. פרטים נוספים אתם יכולים לקרוא בפוסט ״מורה נבוכים: Fine Hotels & Resorts״.

וירטואוזו היא תוכנית מקבילה אבל אחת שפתוחה לקהל הרחבכתבתי עליה פוסט מקיף באוגוסט 2017במובנים מסוימים היא פחות יוקרתית מהתוכנית של אמקס אבל גם בה משתתפים מאות מלונות יוקרה ברחבי העולם והיא מציעה הטבות די דומות. ניתן לחפש מלונות בקלות, ולמצוא מחירים, באתר של וירטואוזו. אבל כדי לבצע את ההזמנה יש לפנות לסוכן של וירטואוזוורק בודדים מהם מציעים מערכת הזמנות מקוונת. אני ממליץ על הסוכנות ClassicTravel.

בישראל פועלים כיום יותר מעשרה מלונות יוקרה המשתתפים באחת משתי התוכניות לעיל. אז לפני שאתם מבצעים הזמנה לחופשה מפנקת שלא דורשת כרטיס טיסהבידקו את המלונות האלו. חשוב לזכור שהזמנות של וירטואוזו/אמקס מאפשרות צבירת נקודות מלאה במועדוני המלונות לרבות קרדיט לסטטוס.

אגב, גם קבוצת הייאט השיקה תוכנית דומה למלונות היוקרה שלה.

(9) הזמנות דרך סוכן ישראל וסוכן אמריקאי

אולי היתרון הגדול ביותר של הזמנה מסוכן ישראלי, מלבד התמיכה בכלכלה המקומית, הוא באפשרות ביטול ההזמנה ע״פ חוק הגנת הצרכן. במובנים בינ״ל החוק הזה מטיב עם הצרכנים בצורה בלתי רגילה (ועולה לסוכני הנסיעות בישראל הון עתק…). החוק מאפשר לבטל עסקה בתחום התיירות בתוך 14 ימים מיום ביצועה וכל עוד מועד מימוש העסקה הוא לא במסגרת 7 ימי עסקים ממועד הביטול. כמובן שישנם תנאים נוספים שכדאי להכיר. אפשרות הביטול ע״פ החוק חלה גם על מוצרים שכביכול לא ניתן לבטל לאחר הרכישה כמו כרטיסי טיסה מוזליםוהכל בתמורה לעמלה שלא תעלה על 100 ש״ח.

בארה״ב החוק שונה והוא מחייב חברות תעופה, וכל מי שמוכר כרטיסי טיסה, לאפשר ביטול חינמי בתוך 24 שעות מההזמנה. בפועל במרבית המקרים מוצע ביטול חינמי עד שעה 23:59 ביום הקלנדרי לאחר יום ביצוע העסקהכך שהמסגרת יכולה להגיע לכמעט 48 שעות, אם מתזמנים נכון את ההזמנה. זו הטבה מצוינת בעיניי וסיבה טובה להזמין כרטיס טיסה מאתר אמריקני ובפרט אם צריך ׳לסגור פינות אחרונות׳ לאחר הזמנת כרטיס הטיסה. שימו לב שהחוק הזה חל על רכישת כל כרטיס טיסה ולא רק לגבי כרטיסי טיסה הכוללים טיסות מ/אל ובתוך ארה״ב ו/או של חברות תעופה אמריקניות.

(10) השתמשו באתרי קאשבק

אחת הדרכים הפשוטות ביותר לחסוך כסף על רכישות מקוונות, ובפרט של מוצרי תיירות, היא להשתמש באתרי קאשבק. בכמה קליקים נוספים, ומעבר בפורטל המתאים, ניתן לקבל חזרה כקרדיט חלק מתוך ההוצאה. גובה ההחזר הוא לרוב עד 10% אבל לפעמים, ובפרט במסגרת מבצעים תקופתיים, יכול שיהיה החזר של 20% ומעלה על רכישת מסוימות. זה המון כסף בראייה שנתית.

אני מקפיד לפרסם אחת לתקופה פוסט בעניין כתזכורת לכלי החשוב והשימושי הזה. הפוסט האחרון בנושא פורסם בתחילת אוקטובר. אני משתמש בעיקר באתר האמריקני של TCB אבל להזמנות מסוימות, ובפרט להזמנת מלונות של קבוצת IHG, אני משתמש דווקא באתר הבריטי של TCB. שני הקישורים האחרונים מספקים תגמול לבלוג אז אני מודה מראש לכל מי שייבחר להשתמש בהם.

7 תגובות

  1. Chen

    בקייפטאון נכנסתי חינם לטרקלין של Bidvest עם הדיינרס הישראלי. לא טרקלין מיוחד, אבל היה נחמד לגלות את זה כשלא היו אופציות לאוכל בדיוטי פרי.

    הגב
  2. מאיר

    פוסט מעולה.
    שאלה לגבי דמי הכרטיס החודשיים של אמקס פלטינום:
    מישהו הצליח להתמקח על העמלה לאחרונה?
    בשנה השניה לאחר 50% עוד הסכימו לתת לי את ההטבה לשנה נוספת, אבל מאז הם מסרבים לתת הנחה למרות שאמרתי שאני רוצה לבטל…

    הגב
  3. יואב

    ההמלצה על TCB "הרוויחה" לי 510$ רק השנה בלי לעשות כלום!!
    תודה רבה!

    הגב
  4. החסכן

    לכמה ניתן להוריד את דמי השימוש בפלייקארד "רגיל" ? אני משלם 20 לחודש ושוקל לבטל משום שאני מצליח בקושי רב לחלץ יותר משליש דולר לנקודת מתמיד וצברתי למעלה מ- 1000.

    הגב
  5. החסכן

    הערה לבעלי סטטוס גבוה בהילטון – עדיף להשתמש ב- cashback.co.il להזמנות הילטון משום ש- TCB ומקביליו "מענישים" בעלי סטטוס גבוה בהחזר נמוך 1-2% בעוד שלאחרים הם נותנים כ- 8-10%.

    הגב

השאר תגובה